Știrile 60m.RO

STB, pus pe butuci de oamenii PNL. Ciucu, un pion al mafiei de partid

De ani buni, transportul public din București e în derivă. Autobuze vechi, tramvaie defecte, linii suspendate, șoferi concediați și un sistem care se degradează zi de zi. În spatele acestei crize cronice nu se află doar incompetența administrativă, ci un mecanism perfid de control politic, instalat cu grijă în vârful Societății de Transport București (STB). Iar la butoanele acestui sistem se află PNL și rețeaua de interese a partidului. Candidatura lui Ciprian Ciucu la Primăria Capitalei nu face altceva decât să consolideze aceste conducte de bani negri către partid. Ciucu este un pion obedient într-o partidă mult mai mare, în care transportul public a devenit simplă monedă de schimb între clientelă și putere.

PNL și „capturarea” STB – manualul corupției instituționale

După preluarea administrației de către alianța PNL–USR, conducerea STB a devenit un teren fertil pentru numiri politice și combinații financiare mascate sub pretexte de reformă. Un exemplu emblematic este instalarea în poziții-cheie a unor persoane apropiate de liderii liberali, fără experiență reală în transporturi. Numele Cristian Ilaş, finul fostului premier Ludovic Orban, apare în mai multe investigații ca fiind unul dintre beneficiarii direcți ai acestor aranjamente, fiind promovat în conducerea STB fără criterii profesionale clare. Afaceri de milioane de lei au fost girate pe filiera liberală, prin contracte preferențiale, achiziții dubioase și licitații cu dedicație.

În locul unei restructurări reale și al unei modernizări a transportului public, PNL și oamenii săi au transformat STB într-o instituție controlată politic, unde obediența față de partid a devenit mai importantă decât competența. În 2024–2025, peste 200 de șoferi au fost dați afară, după ce au cerut condiții decente de muncă și echipamente sigure. Această „curățenie” n-a fost despre eficiență, ci despre eliminarea vocilor incomode și despre instalarea unui climat de frică. În loc să repare tramvaie, administrația PNL de la STB repară cariere politice. În loc să reducă timpii de așteptare în stații, PNL a mărit timpii de promovare pentru loialii de partid.

De la transport public la afacere privată de partid

Sub conducerea liberală, STB a încetat să mai fie o companie publică. A devenit o sursă de influență și finanțare. Contracte de mentenanță, achiziții de combustibil, externalizări de servicii – toate trec prin filtrul politic. Fiecare post de conducere, fiecare decizie de buget, fiecare licitație poartă amprenta mașinăriei PNL, în care funcțiile se dau pe criterii de prietenie, iar loialitatea se măsoară în tăcere.
Sistemul este atât de adânc infiltrat încât nici măcar protestele angajaților nu mai pot schimba ceva. Cine ridică vocea, pleacă. Cine tace, avansează.

Rezultatul acestui dezastru e vizibil în fiecare zi. Tramvaiele ruginesc, autobuzele se defectează pe traseu, iar călătorii se sufocă în vehicule arhipline, în timp ce conducerea STB își votează bonusuri și diurne.
În 2024, compania a acumulat datorii istorice, iar subvențiile de la Primăria Generală sunt folosite mai degrabă pentru acoperirea găurilor bugetare decât pentru investiții reale. Promisiunile de modernizare s-au transformat într-un show mediatic, cu anunțuri pompoase și rezultate nule.

Ciucu – primarul care servește partidul, nu cetățenii

Ciprian Ciucu, primarul Sectorului 6 și președinte PNL București, se prezintă ca un reformator pragmatic.
În realitate, este doar un pion docil al mafiei liberale, care execută ordinele venite de la vârful partidului și le răsplătește prin funcții grase în companiile municipale. STB e doar una dintre ele, dar e cea mai vizibilă – pentru că acolo, în fiecare dimineață, se vede adevărata față a administrației liberale: mizerie, blocaje și minciuni frumos ambalate.

Ceea ce se întâmplă la STB nu este o simplă greșeală administrativă. Este un plan coordonat de capturare a unei instituții publice de către o rețea de partid. Ciucu, Bolojan, și ceilalți „reformatori” liberali nu au făcut altceva decât să transforme compania într-o filială economică a PNL. Iar în timp ce bucureștenii așteaptă în frig tramvaie, autobuze și trolee care nu mai vin, mafia de partid își numără contractele și oamenii.

Până când funcțiile publice vor fi ocupate de politruci și nu de profesioniști, STB va rămâne simbolul unei Românii în care transportul public nu duce nicăieri, pentru că șoferul e mereu același: partidul.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button