PoliticăȘtirile 60m.RO

Vasile Nagy (AUR): Guvernul trebuie să investească în creşterea atractivităţii şi competitivităţii serviciilor de transport feroviar pentru călători

Deputatul AUR Vasile Nagy a declarat că, în acest moment, creşterea atractivităţii şi competitivităţii serviciilor de transport feroviar pentru călători trebuie să fie o prioritate pentru România.

Deși transportul pe calea ferată constituie baza pentru dezvoltarea oricărei ţări, în România numărăul a scăzut drastic începând cu anii ’90, iar ponderea transportului feroviar de pasageri continuă să se mențină la un procent mic, de 20% din piața transporturilor, explică deputatul AUR.

Aceasta situație este cauzată în primul rând de starea precară a infrastructurii, care se traduce și într-o viteză redusă a trenurilor de călători, precum și în lipsa de punctualitate a acestora. „O comparaţie cu practica europeană relevă un nivel foarte scăzut al subvenţiei destinate serviciilor publice din România. Cu toate acestea, lipsa de competitivitate a transportului feroviar de călători este generată în mare măsură de cauze interne sistemului feroviar”, a precizat Vasile Nagy.

În acest context, o posibilă soluție ar fi adoptarea unei noi filozofii proiectare a serviciilor oferite clienţilor, astfel că, pe lângă modernizarea stațiilor de cale ferată:

  • trebuie dezvoltat segmentul transportului feroviar suburban în zonele metropolitane importante şi trebuie adoptată şi implementată o filozofie de integrare a acestuia cu transportul public urban, în scopul realizării unor călătorii intermodale rapide şi confortabile.
  • trebuie crescut nivelul de accesibilitate al staţiilor de cale ferată prin crearea unor interfeţe intermodale eficiente cu alte moduri de transport, inclusiv cu transportul individual. Trebuie ameliorat semnificativ nivelul calitativ al serviciilor asigurate în staţii, pentru a conferi nivelul necesar de atractivitate al transportului feroviar.

Redăm mai jos câteva precizări din declarația politică a deputatului AUR Vasile Nagy, susținută astăzi 14 aprilie în Parlamentul României:

„Regulamentul (UE) nr. 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi nr. 1107/70 ale Consiliului reglementează principiile mecanismului de compensare a obligaţiilor de serviciu public în domeniul transportului de călători, cu accent pe transportul feroviar, în principal cu scopul de a soluţiona problema creşterii atractivităţii şi competitivităţii transportului public de călători, astfel încât acesta să devină o alternativă viabilă pentru clienţi în raport cu varianta transportului individual (rutier). Filozofia conceptului de finanţare din fonduri publice a serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor este sintetizată în textul punctului (5) din preambulul Regulamentului (CE) nr. 1370/2007:

În prezent, multe dintre serviciile de transport terestru de călători care sunt necesare din punct de vedere al interesului economic general nu pot funcţiona în regim comercial.

Autorităţile competente ale statelor membre trebuie să poată acţiona pentru a se asigura că asemenea servicii sunt prestate. Mecanismele pe care aceste autorităţi le pot utiliza pentru a asigura prestarea de servicii publice de transport de călători includ următoarele: atribuirea de drepturi exclusive operatorilor de servicii publice, acordarea de compensaţii financiare operatorilor de servicii publice şi definirea de norme generale de exploatare a transportului public care se aplică tuturor operatorilor.

Altfel spus, scopul mecanismelor de finanţare publică a serviciilor de transport feroviar al călătorilor trebuie să îl constituie interesul economic general, cu accent pe reducerea costurilor totale aferente transportului, la nivelul economiei naţionale, şi nu protecţia socială a beneficiarilor serviciilor publice de transport.

Prin prisma acestui principiu, enunţat în cadrul Regulamentului (UE) nr. 1370/2007, este necesar şi oportun ca mecanismul de compensare a obligaţiei de serviciu public pentru transportul feroviar al călătorilor să fie conceput ca un mecanism orientat spre creşterea competitivităţii transportului feroviar pe piaţa transporturilor terestre de călători.

Finanţarea publică a serviciilor de transport feroviar al călătorilor s-a implementat în România începând din anul 2008, ca efect al aplicării prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1370/2007. Deşi finanţarea din fonduri publice a serviciilor publice de transport feroviar al călătorilor a crescut cu cca 60% în perioada 2008-2017, s-a înregistrat o diminuare cantitativă cu cca 10% a ofertei de astfel de servicii.

Trebuie avute în vedere creşterea atractivităţii şi competitivităţii serviciilor de transport feroviar al călătorilor şi diversificarea gamei de servicii publice puse la dispoziţia clienţilor căii ferate. Implementarea unor servicii de transport caracterizate prin frecvenţă ridicată a trenurilor şi prin intervale egale de succesiune (aşa-numitele servicii cadenţate), destinate călătoriilor interurbane. Implementarea serviciilor de transport feroviar suburban în zonele metropolitane, destinate în principal preluării fluxurilor de navetişti specifice acestor zone”, se arată în declarația politică a deputatului AUR Vasile Nagy.

Back to top button