Transportatorii amenință că scot în stradă mii de oameni
Reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) reclamă că proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea Legii RCA favorizează firmele de asigurări și defavorizează consumatorii și, prin urmare, anunță că se pregătesc de miting de protest.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) susține că a fost ignorată total în legătură cu Legea RCA, care este în curs de modificare.
„O Ordonanţă de Urgenţă urmează să schimbe Legea RCA în favoarea firmelor de asigurări şi în defavoarea consumatorilor. Ne pregătim de miting, unde îi vom invita pe cei peste 40.000 de păgubiţi care azi sunt în instanţă pentru recuperarea contravalorii reparaţiilor, persoane fizice, persoane fizice autorizate, societăţi de transport, unităţi reparatoare”, se arată într-un comunicat de presă al COTAR.
Un Proiect OUG pentru modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie a fost publicat în transparență decizională de Ministerul Finanțelor, în 22 aprilie. Potrivit notei de fundamentare, modificările propuse au rolul de a îmbunătăți funcționarea pieței RCA, în special în ceea ce privește modul de încheiere a contractelor RCA, criteriile de selectare a asigurătorului de către asigurat, mecanismul de decontare directă, care acum este opțional, dar se propune să devină obligatoriu, și cel de regres între asigurători, mecanismul de decontare directa și reglementarea posibilității BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România) de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organisme similare din state terțe, astfel încât persoanele fizice și juridice rezidente în state terțe să beneficieze de garanția BAAR.
Potrivit documentului, asigurarea RCA este o asigurare obligatorie care poate afecta un număr de peste 8 milioane de vehicule, dintre care peste 6 milionae reprezente persoane care au în vigoare un contract de asigurare. Potrivit unei decizii recente a Curții Europene de Justiție (CJUE) toate vehiculele înmatriculate pe teritoriul Uniunii Europene trebuie să aibă încheiată o poliță RCA, chiar dacă e vorba de mașini vechi, nefolosite, până în momentul în care sunt radiate.
Propuneri „nocive” de modificare a Legii RCA
COTAR precizează că a atras repetat atenția Guvernului României să respingă adoptarea prin ordonanță de urgență a măsurilor cuprinse în proiect. Printre propunerile considerate nocive de COTAR și despre care transportatorii spun că Guvernul intenționează că le adopte în prima parte a lunii mai, se numără coplata despăgubirilor. „Persoanele nevinovate de producerea unui accident de circulaţie vor fi nevoite să suporte o parte dintre costurile de reparaţii ale autovehiculului avariat în baza tichetului RCA”, spun reprezentanții COTAR.
O altă măsură menționată este anularea dreptului păgubitului RCA de a mandata unitatea reparatoare în relaţia cu firma de asigurări. „În această situaţie, păgubitul RCA va rămâne pe cont propriu, în ghearele birocratice ale firmelor de asigurări, acesta urmând să achite despăgubirea către service, pentru a-şi putea ridica autovehiculul reparat, urmând ca apoi să se lupte pe cont propriu cu firmele de asigurări, pentru recuperarea banilor de reparaţii. Interzicerea păgubitului RCA de a-şi închiria un autovehicul pentru perioada reparaţiei fără acordul firmei de asigurări şi fără achitarea anticipată a costurilor de închiriere şi a garanţiei percepute de către firma de rent-a-car, pentru perioada închirierii”, au completat COTAR.
O altă propunere criticată este imposibilitatea, cu câteva excepții, ca șoferii să îşi încheie asigurarea pentru o perioadă mai scurtă de şase luni. „Practic, poliţele RCA cu valabilitate de o lună, trei luni sau în funcţie de activitatea sezonieră a şoferului vor dispărea din ofertele firmelor de asigurări; RCA se va plăti, obligatoriu, chiar şi pentru maşinile scoase din circulaţie şi neînmatriculate”, menţionează organizaţia în comunicat.
COTAR cere Guvernului să respingă în totalitate OUG de modificare a legii RCA, precizând că nu există nicio urgenţă care să justifice adoptarea unei astfel de ordonanţe, fără existenţa unui studiu de impact.
Pe de altă parte, conform notei de fundamentare, la momentul aderării la UN, în 2007, Romînia și-a asumat să respecte un grad de ciprindere în asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto RCA un minim de 85% din parcul auto național, iar situarea acestui indicator sun nivelul minim impus pioate atrage României sancțiuni din partea UE. „Din această perspectivă, ciclicitatea mare de încheiere a polițelor de asigurare RCA reprezintă un risc de scădere a gradului de cuprindere în asigurare și de creștere a riscului de fraudă. La momentul de față, aproximatv una din cinci poliție RCA este încheiată pe o perioadă de o lună, un procent îngrijorător și cu efecte negative asupra gradului de cuprindere în asigurare”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de OUG.
În comunicatul transmis, COTAR solicită să se verifice ce se întâmplă în realitate cu banii colectaţi în mod obligatoriu de către firmele de asigurări. Conform COTAR, astăzi, preţul RCA se poate reduce cu peste 35%, dacă se verifică cu adevărat dosarul preţurilor de transfer şi se opresc tranzacţiile financiare prin care, potrivit confederației, sunt golite în mod artificial conturile firmelor de asigurări, prin diverse operaţiuni oneroase, de către acţionarii acestor firme.
Vasile Ştefănescu: „Opriţi hemoragia financiară!”
„Nu adoptaţi acest OUG! Singura urgenţă de adoptare a acestui OUG este lăcomia firmelor de asigurări, iar Guvernul României, care a căzut în capcana firmelor de asigurări, va fi direct responsabil de consecinţele care-i vor afecta pe cei peste 8 milioane de soferi din România. Dacă vreţi cu adevărat să protejaţi cetăţenii acestei ţări, opriţi hemoragia financiară care se dezvoltă în România prin contracte de reasigurare de 50 – 80% din valoarea primelor RCA încasate. Verificaţi contractele de servicii IT şi de consultanţă ale firmelor de asigurări. Verificaţi dosarul preţurilor de transfer ale firmelor de asigurări. Veţi constata că doar 40% din valoarea primelor încasate merg pentru despăgubiri materiale”, a declarat Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR, citat de Agerpres.
Reprezentanții COTAR susțin că instituţiile de control verifică extrem de rar şi doar superficial tranzacţiile financiare ale firmelor de asigurări, deşi atât ANAF, cât şi Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor au nenumărate informaţii despre nereguli în acest sector. În plus, COTAR precizează că a atras atenția, în mod repetat, atât Ministerului de Finanţe, ANAF, Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, cât şi Parlamentului României, asupra sumelor de bani scoase anual din ţară de firmele de asigurări.
„În loc să fie verificate tranzacţiile efectuate de firmele de asigurări, pentru că există nenumărate indicii de operaţiuni care încalcă legislaţia românească, autorităţile române doresc golirea de conţinut a poliţei RCA, falimentarea industriei de reparaţii şi auto, reducerea considerabilă a drepturilor şi protecţiei păgubiţilor RCA. Guvernul trebuie să înţelegă faptul că atât timp cât în instanţele de judecată peste 90% dintre procese sunt câştigate de păgubiţi, adevarata problemă este, de fapt, la acele firme de asigurări rău platnice, care tocmai au reuşit să folosească Guvernul României pentru a-şi apăra interesele, modificând legea în favoarea lor, dacă instanţele de judecată nu le-au dat câştig de cauză, conform legii actuale”, se mai precizează în comunicat.
Reprezentanţii COTAR reamintesc Guvernului României că „activitatea de lobby este ilegală în România, dar se vede clar că există şi produce efecte la nivel de Guvern!”
„Organele abilitate ale statului trebuie să verifice cum au reuşit firmele de asigurări să convingă Guvernul României să modifice legislaţia în favoarea lor, prin Ordonanţă de Urgenţă”, au conchis reprezentanţii organizaţiei.
Principalele modificări din proiectul de OUG
Conform notei de fundamentare de pe site-ul Ministerului Finanțelor, Proiectul Ordonantei de Urgenta de modificare și completare a Legii nr. 132 /2017 are în vedere în principal următoarele:
- Se propune introducerea posibilității exprese a BAAR de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organisme similare din state terțe, astfel încât persoanele fizice și juridice rezidente în state membre sau state terțe să beneficieze de garanția birourilor naționale, pe baza încheierii unor astfel de acorduri.
- Se propune modificarea mecanismului de decontare directă în sensul transformării acestuia într-un serviciu obligatoriu a fi contractat atât de către asiguratorul RCA cât și de către asigurat.
- Se propune introducerea posibilității de constituire, la nivelul BAAR, a unei case de cliring având în vedere propunerea de modificare a mecanismului de decontare directă.
- Se propune completarea definiției mandatarului în vederea evitării conflictelor de interese precum și definirea acestei noțiuni.
- Se propune introducerea noțiunii de preț de referință, cu caracter orientativ, pentru prețurile orelor de manoperă practicate de către unitaățile reparatoare auto și pentru cele practicate de către operatorii economici care desfășoară activități de închiriere autovehicule fără șofer cu plata anticipată a prestației contractate în cazul înlocuirii temporare a vehiculului avariat sau a despăgubirii pentru lipsa de folosință.
- Se propune modificarea perioadei pentru care poate fi incheiat contractul RCA de către persoanele fizice.
- Se propune corelarea contravențiilor cu obligațiile nou introduse în proiectul de ordonanța de urgență.
- Se propune corelarea sancțiunilor aplicate asigurătorilor RCA cu cele reglementate de Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la nivelul maxim al amenzilor din această lege, motivat de faptul că activitatea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto desfășurată de asigurătorii RCA se circumscrie activității de asigurare astfel cum este prevazută în Legea nr. 237/2015. Menționăm că aceste niveluri ale maximului amenzilor au fost reglementate la acest nivel prin ultimele acte normative europene referitoare aplicabile entităților din piața financiară.
Potrivit raportului anual al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) privind evoluția pieței asigurărilor în anului 2020, valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA în anul 2020 a atins valoarea de aproximativ 3,97 miliarde lei, restul până la totalul clasei A10 reprezentând asigurările transportatorului pentru marfa transportată în calitate de cărăuș și asigurările RCA subscrise pe teritoriul altor state membre UE în baza dreptului de liberă prestare a serviciilor. Comparativ cu anul anterior, valoarea primelor brute subscrise a crescut cu circa 5%.
Exprimat în unități anuale, pentru a ține seama de durata diferită a polițelor, numărul de contracte RCA încheiate până la 31 decembrie 2020 a fost de 6,32 milioane contracte, în creștere cu 7% față de aceeași perioadă a anului anterior.
Conform unei analize a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România asupra costurilor de reparație a autovehiculelor în perioada 2017 – 2020, , tendința costului mediu de reparație al autovehiculelor este de creștere de la an la an, cu procente cuprinse între 7% și 12,7%.
„Aceeași tendință de creștere poate fi observată și din comparația costului mediu aferent fiecărui trimestru 1 al anilor analizați. Astfel, costul mediu trimestrial al calculațiilor a crescut de la 5.910 lei în primul trimestru al anului 2017 până la 8.256 lei în primul trimestru al anului 2020, respectiv o creștere cu 40%”, se arăta în analiza BAAR.