Politică

Transportatorii cer demiterea lui Bogdan Chirițoiu de la Consliulul Concurenței. Acuzații grave ale patronatelor

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) cere demiterea lui Bogdan Chirițoiu pentru „pentru evidenta legătură a acestuia cu piața de asigurări RCA”. Transportatorii acuză că firmele multinaționale vând polițe RCA cu 250% mai scumpe decât acum 3 ani.”

„Premierul României ar trebui să finalizeze demersul început anul trecut, de schimbare a conducerii Consiliului Concurenței, pentru însănătoșirea acestei instituții grav bolnave care, în mod evident susține activitatea firmelor de asigurări, periclitând-o pe a celor de pe piața de reparații auto și transporturi”, se arată în comunicatul COTAR.

Ce i se reproșează lui Chirițoiu

COTAR susține că reprezentanții Consiliul Concurenței au refuzat în mod repetat verificarea modului de funcționare a pieței RCA de asigurări din România, până în anul 2015, când transportatorii au organizat primul protest național, împotriva creșterii nejustificate a valorii polițelor RCA. La acel moment, transportatorii au bătut cu pumnul în masa Guvernului României, iar vicepremierul Vasile Dîncu a înțeles că în piața de asigurări RCA și la ASF se întâmplă ceva profund greșit, iar 8 milioane de șoferi din România sunt afectați de activitatea celor două instituții.

„Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, se prefăcea că nu vede înțelegerile de preț ale firmelor de asigurări de la acea vreme și doar la presiunea mediatică a înțeles că instituția de carton pe care o conduce trebuie să declanșeze o ancheta serioasă pe piața asigurărilor RCA. În urma anchetei a reieșit faptul că în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016 societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acționat concertat pe piaţă, pentru a-şi majora tarifele – în urma discuțiilor purtare în cadrul asociației acestora.

Până în prezent am putut vedea cum președintele Consiliului Concurentei a acționat în sprijinul firmelor de asigurări, solicitând public, în repetate rânduri, eliminarea dreptului șoferului român de a-și putea achiziționa RCA pentru o perioadă de o lună. Sub ochii Consiliului Concurenței, piața de asigurări RCA a devenit de tip oligopol, iar societăți precum City Insurance și Euroins au ajuns să obțină o cotă de piață cumulată de peste 75% – în timp ce dl Chirițoiu nu a văzut nimic în neregulă”, arată COTAR.

COTAR acuză un cartel

În luna Iulie 2021, toate companiile care vindeau RCA au notificat ASF cu 60 de zile înainte, cu privire la creșterea tarifelor RCA. Două luni mai târziu, în septembrie 2021, ASF retrăgea licența de funcționare firmei City Insurance, iar în aceeași lună, toate prețurile RCA sufereau o creștere de peste 40%. Nicio investigație din partea Consiliului Concurenței nu a existat, pe tema înțelegerilor de preț dintre companiile de asigurări care au scumpit în mod organizat, cu un procent semnificativ, prețul RCA, peste noapte, în timp ce toți șoferii din România au înțeles ce s-a întâmplat de fapt, susține COTAR.

„Aflăm din raportul ASF că în primele 9 luni ale anului trecut, prețul RCA a crescut cu aproximativ 8%. Această creștere a tarifului RCA s-a realizat în timp ce prețurile erau (doar teoretic) plafonate. Consiliul Concurenței a ales în continuare să nu acționeze. Dar aceeași instituție acordă un sprijin vădit firmelor de asigurări care vând RCA: Bogdan Chirițoiu iese public și solicită Parlamentului plafonarea mascată a prețului la reparații – și, de fapt, distrugerea acestei categorii de servicii.

Același raport arată că despăgubirile cu manopera de reparații din service-urile auto din România nu depășesc 5% din sumele colectate din tarifele RCA, iar cheltuielile interne ale asigurătorilor sunt de peste 50% din aceste încasări. Președintele Consiliului Concurenței nu vede nimic în neregulă!

Plafonarea tarifelor la unitățile de reparații auto nu este soluția scăderii prețului RCA – ceea ce COTAR a explicat, chiar înaintea adoptării acestei false soluții de către Guvern. Cheltuielile așa-zis administrative ale companiilor de asigurări sunt de peste 10 ori mai mari decât valoarea însumată a despăgubirilor cu manopera, decontate de firmele de asigurări”, se mai arată în comunicatul COTAR.

Organizația susține că este grav afectată industria auto și de transport – o industrie care aduce 20% din PIB-ul României, în timp ce piața de asigurări este de peste 10 ori mai mică, dar e susținută de instituțiile românești, în detrimentul intereselor statului.

„Domnule Prim Ministru, Marcel Ciolacu, COTAR vă solicită public începerea procedurii de demitere a președintelui Consiliului Concurenței! Ne-am săturat să vedem cum este condusă această instituție, de peste 15 ani, în favoarea unora și în detrimental altora! Dacă nu vă convingem prin acest comunicat, vom fi nevoiți să recurgem la toate formele de protest legale!”, a declarat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button