Surse: Șeful Forțelor Aeriene Române, Viorel Pană, ar fi dat ordinul ilegal care a dus la moartea celor 7 soldați din elicopterul IAR 330 Puma
În seara zilei de 2 martie 2022, în Dobrogea au căzut, unul după celălalt, un avion MiG-21 LanceR și un elicopter IAR 330 Puma, al doilea trimis în operațiunea de căutare-salvare a pilotului avionului.
Informații din dosarul penal, obținute de Libertatea din discuții cu mai multe surse care au văzut actele de cercetare, susțin că vremea era atât de proastă (ninsoare și condiții de givraj), încât un elicopter al forțelor SUA, Black Hawk, a încercat să plece spre primul accident, dar a revenit imediat. La rându-i, SMURD nu și-a ridicat elicopterul după al doilea accident, tot din cauza vremii. Singurul elicopter care a fost trimis în aer a fost IAR 330 Puma, cu 7 oameni la bord.
Orele consemnate oficial în dosar sunt altele decât cele care au fost comunicate publicului, rezultă din același dosar penal deschis de Parchetul Militar București. MApN a susținut că Puma s-a prăbușit la 20:44, în dosar scrie că „ora prăbușirii a fost 20:29”. Conform surselor Libertatea, elicopterul a stat în aer doar 8 minute, nu 23 de minute, cum au fost anunțați oficial publicul și familiile celor decedați.
Dosarul accidentului aviatic al echipei de „Search & Rescue” din elicopterul Puma este investigat de procurorul militar Claudiu Lazăr. Magistratul face parte din structura locală de la Constanța a Parchetului Militar din București. „Dosarul are 9 volume, dar până acum nu a fost audiat nici unul dintre șefi”, explică o persoană care a văzut actele de cercetare penală. Conform sursei, orele accidentului, așa cum apar în dosar, sunt: 20:21 decolare 20:26 se comunică între turnul de control și echipaj 20:29 de la comandă se ia decizia revenirii la bază, dar nu mai pot lua legătura cu elicopterul, care s-a prăbușit. MApN a comunicat opiniei publice, dar și familiilor, că ora prăbușirii a fost 20:44, ceea ce ar tripla timpul real petrecut în aer. „Și acum noi știm, oficial, tot de 20:44”, confirmă și soția pilotului. De fapt, au zburat, pe o vreme groaznică, timp de doar 8 minute, 11 kilometri, și au căzut de la aproximativ 500 de metri înălțime. Au căzut ca o piatră, fără portanță, asta arată înregistrările radar. Sursă care a consultat dosarul penal: Cine a dat ordinul de decolare? În dosarul penal există notele explicative ale mai multor colegi ai militarilor morți. Ele au fost date în fața superiorilor, nu a procurorilor, și apoi înglobate la dosar. Mai multe surse concordante susțin că „procurorul nu a audiat martorii, au trecut deja 7 luni, ce amintiri vor păstra militarii care erau atunci de tură?”. În privința ordinului de plecare, informațiile din Baza Kogălniceanu, rezumate de o sursă care, de asemenea, a văzut dosarul, spun că „înainte de decolare, unul dintre generalii de la Componenta Operațională Aeriană nu a dat ordinul de plecare, dar cineva de la Statul-Major al Forțelor Aeriene a trecut peste”. Practic, pe lanțul de comandă, turnul de control și Baza Kogălniceanu se supun ordinelor de la COAP, de lângă București.
Localizată la Balotești, Componenta Operațională Aeriană Principală (COAP) este „creierul și factorul de decizie ale zborurilor militare”. COAP este condusă de generalul de flotilă Valerică Vrăjescu, fost pilot de elicopter. Conform acelorași surse, el nu a dat ordinul de zbor. „Generalul Pană nici n-a clipit” Superiorul generalului Valerică Vrăjescu este generalul-locotenent Viorel Pană, șeful Statului-Major al Forțelor Aeriene. „Generalul Pană a venit, împreună cu ministrul Dîncu, pe 14 august, înainte de Ziua Marinei și s-a văzut cu noi la Constanța. Noi știam că e posibil ca el să fi dat ordinul și l-am urmărit atent. Generalul nici n-a clipit. Pană nu și-a exprimat niciun moment regretul pentru o decizie a sa”, spune una dintre rudele celor decedați, care a participat la dialogul de la Constanța și a solicitat să nu fie citată cu numele.
Vremea sa fie de vina?Nu cumva suntem luati de prosti?