Banii românilor: Presa de partid a PSD, PNL și USR, abonată la milioane de euro
Rapoartele oficiale ale AEP arată că sumele cheltuite de partide pentru promovarea în presă și pentru propagandă depășesc 25 de milioane de lei (5 milioane de euro) în primele șase luni ale anului. PSD, principalul partid de opoziție, a alocat de 33 de ori mai mulți bani pentru presă decât USR PLUS.
Partidele care primesc bani de la bugetul de stat prin intermediul subvenției alocă sume consistente pentru promovarea în spațiul media. PSD a folosit în primele șase luni ale acestui an, care nu este unul electoral, aproape jumătate din suma încasată de la Autoritatea Electorală Permanentă în acest scop. Cu toate acestea, în mediul online sau la televiziuni nu au apărut semne distincte care să indice faptul că anumite articole sau spații de emisie ar fi beneficiat de finanțare din partea social-democraților.
Suma totală pe care partidele urmează să o încaseze în acest an este de peste 30 de milioane de euro. Anul trecut, la rectificare, au primit un supliment de 80 de milioane de lei (aproape 16 milioane de euro).
Analiza modului în care sunt cheltuiți banii arată că PSD și PNL se preocupă foarte mult de prezența lor în presă. La polul opus, USR PLUS și AUR alocă sume reduse sau chiar deloc pentru propagandă sau promovarea pe tv-uri, în presa scrisă sau online.
Partidele primesc însă sume mari de la bugetul de stat și rămân cu banii în cont. În primele trei luni ale anului, partidele care primesc subvenție au încasat peste 50 de milioane de lei (10 milioane de euro), dar au avut cheltuieli de 20 de milioane de lei (4 milioane de euro). În doar trei luni, PSD a reușit să rămână în vistierie cu peste 10 milioane de lei (2 milioane de euro). Cu toate acestea, partidele refuză reducerea subvenției încasate.
Europa Liberă a prezentat cazul Pro România care a cheltuit peste 133.000 de euro pentru achiziționarea unei mașini electrice, marca Tesla. Totul din subvenție și fără a exista o informare în spațiul public despre această achiziție de lux.