Bolojan: Începe realimentarea treptată cu apă în județul Prahova. În 72 de ore, apa e potabilă

Premierul Ilie Bolojan a susținut, vineri, o conferință de presă la Palatul Victoria. Premierul a anunțat că în această seară începe realimentarea treptată cu apă în județul Prahova, dar că după 72 de ore se va putea garanta că apa este potabilă. Ilie Bolojan a afirmat că răspunderea pentru ceea ce s-a întâmplat la barajul Paltinu aparține Apelor Române, dar că responsabilitățile clare pentru acest lucru vor fi stabilite săptămâna viitoare.
Răspunsuri la întrebările jurnaliștilor:
Q: Care instituție e vinovată pentru situația de la Paltinu?
A: Dacă lucrurile se tratează serios, iei măsuri în prealabil, calculezi riscurile, îi anunți pe toți cei ce ar putea fi afectați și te apuci de lucru.
În afară de fuga de răspundere, aruncarea unei răspunderi dintr-o curte în alta, în mod evident cei care au decis să ia aceste măsuri comunicând-le terților că nu sunt riscuri înseamnă totuși o răspundere ce ține de zona de competență a Apelor Române. La ce nivel, vom stabili zilele următoare.
Q: De ce ar trebui să se teamă mai tare românii, de un atac rusesc sau de vulnerabilitățile miniștrilor?
A: Pentru. avea o țară care se dezvoltă, trebuie să ai o țară în siguranță, ceea ce românia este, trebuie să ai o țară a cărei economie funcționează, să ai disciplină financiară și bună guvernare
Q: PSD a cerut demiterea ministrului Mediului. O demiteți?
A: Nu voi da astăzi un punct de vedere fără echivoc. Din experiența administrativă, instituțiile pot primi nenumărate informări. Un ministru care are subordonați cu răspunderi explicite, și care nu este în deplină cunoștință de cauză, nu-și poate asuma răspunderea pentru deciziile altor oameni care au această responsabilitate.
Aici, evident, rezolvarea acestor probleme nu se face într-o comisie, unde tendința e de discuții, ci asumându-ți răspunderea.
Q: Ministrul Mediului spunea că a fost amenințată de directorul de exploatare din Prahova.
A: Nu știu ce declarații a făcut acest domn, ce spate politic are, strict analizând constatăm că atunci când în rezolvarea unei probleme sunt prea mulți oameni implicați riscul să iasă prost crește. Existența mai multor operatori a contribuit la acest lucru.
Trebuie simplificate lucrurile și compania care azi operează rețelele trebuie să-și asume și responsabilitățile pe care compania Exploatare Sistem Zonal (ESZ) Prahova le derulează azi.
Din discuția cu președintele CJ, și-a exprimat aprobarea pentru preluarea acestei activități.
Q: ÎCCJ a sesizat CCR. Dacă proiectul pică, ce legitimitate mai are acest guvern?
A: Dacă se ajunge la vot pe moțiunea de cenzură, vom vedea cât de solidă e coaliția.
Decizia ICCJ e decizia ICCJ. Eu sper că acest proiect respectă prevederile constituționale și dacă data trecută cu un vot de 5 la 4 s-a considerat că perioada de așteptare de 10 zile nu a fost suficientă, acum și prin concursul CSM am respectat acest aspect.
Sper să se ajungă pe fond și să se constate măsurile propuse de Guvern nu doar sunt corecte, dar sunt și constituționale.
Q: Se vor indexa pensiile cu rata inflației?
A: Deciziile luate pentru anul viitor nu pot fi schimbate cât timp nu există spații fiscale. Dacă toate lucrurile evoluează, anumite constrângeri pot fi evaluate. Nu pot crea așteptări care nu pot fi onorate.
Q: Sorin Grindeanu spunea că și-a depășit un pic competențele când i-a cerut ministrului sănătății să meargă în Prahova. Are guvernul doi premieri?
A: Guvernul are un premier, e în fața dvs. Miniștrii pot rezolva problemele de la distanță, în prezență fizică, acestea sunt detalii.
Dacă îl sună cineva sau nu, acestea sunt alte aspecte și cred că miniștrii trebuie să-și facă datoria, nu trebuie înghiontiți de fiecare dată.
Q: Considerați că imaginea guvernului a avut de suferit?
A: Nu problema imaginii e cea mai importantă. În mod real, schimbările frecvente de miniștri nu ajută la proiecte pe termen lung, la rezultate constante, niciodată nu am susținut schimbări frecvente de miniștri. Când ești pe o anumită poziție, ai sub scaun o bombă care poate detona, poți face greșeli, se pot întâmpla accidente.
Pentru a avea rezultate, îți trebuie în primul rând timp, nu poți avea rezultate de pe o zi pe alta.
Periodic, pot fi făcute analize legate de ce facem, și probabil la începutul anului viitor se poate face un bilanț la o jumătate de an.
Q: Ce părere aveți despre faptul că PSD a solicitat public să o demiteți pe Diana Buzoianu?
A: Mi-e foarte simplu să intru într-un carusel de declarații dar mai important pentru noi este țara noastră. Trebuie să tratăm lucrurile cât se poate de serios. Nu voi potența acest tip de declarații care nu ne fac bine nici unuia nici altora.
Am presat pentru aducerea nivelului de salarizare la un nivel decent și pentru stabilirea unor indicatori de performanță. Asta ține de modul în care sunt încheiate contractele, de indicatorii de performanță stabiliți.
Q: Soarta guvernului va fi decisă de alegerile de duminică?
A: În condiții normale, alegerile la o primărie nu ar trebui să aibă efect direct asupra coaliției de guvernare.
Q: La Aeroporturi București statul pregătește preluarea pachetului Fondului Proprietatea. Nu se mai listează?
A: Este o batjocură când ai bani nemunciți, e o bătaie de joc față de banii publici. Această societate nu a fost propusă de Ministerul Transporturilor pe această listă.
În ce privește decizii legate de salarizarea membrilor CA, Guvernul are posibilități limitate să intervină.
Q: Veți adopta ordonanța trenuleț?
A: Cu sigranță nu există capacitate financiară să introducem drepturi care azi sunt suspendate, gen indemnizații pentru primari etc. Acest lucru nu se va întâmnpla. Foarte probabil vom avea o astfel de ordonanță, le vom anunța astfel încât ceea ce este prorogat să fie în continuare prorogat. Trebuie ca lucruri care nu sunt normal să mai fie în lege nu trebuie prorogate, ci anulate.
Și pentru salariul minim nu avem spații foarte mari de creștere. Săptămâna viitoare este convocat un consiliu tripartit care va avea pe ordinea de zi aceste aspecte.
Q: Veți trimite corpul de control la Ministerul Mediului?
A: Doamna ministru a trimis corpul de control în Prahova, nu e nevoie să trimitem corpuri peste corpuri de control.
Q: Pe 1 aprilie expiră plafonarea la tarifele de gaz. Veți prelungi schema de plafonare?
A: Cred că se poate lua în considerare susținerea categoriilor vulnerabile, datele legate de costuri sunt la Ministerul Muncii.
Q: Care au fost instituțiile care nu au putut anticipa situația de la Paltinu?
A: Din datele comunicate, această societate comercială în prima etapă a refuzat să asigure accesul la toate datele, între timp lucrurile s-au rezolvat.
Administrația Națională Apele Române are răspunderea principală pentru această situație.
Ilie Bolojan:
Aș face la final comentarii legate de situația din județul Prahova.
Am avut o deplasare programată de câteva luni în Ungaria și Austria. Am abordat mai multe probleme
Vizita în Austria a avut cinci subiecte importante: aspecte de politică generală, situația din regiune, războiul din Ucraina, componenta de investiții, economie.
Discuția cu MAE a fost să trecem la susținerea explicită a companiilor care se extind pe piețele europene, să avem campioni regionali cu sediul în România.
Fiecare român care lucrează în străinătate face cinste țării noastre. Am discutat despre îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru românii noștri. Vom semna o înțelegere pe componenta de educație astfel încât să ne susținem conaționalii și să preluăm bunele practici din sistemul austriac.
Am discutat despre susținerea aderării României la OCDE. Ne propunem ca anul viitor să intrăm în OCDE.
În ianuarie avem un comitet important de afaceri fiscale unde avem nevoie de sprijinul Ungariei și Austriei.
Investițiile în energie și interconectarea energetică – obiectivul principal e să avem o energie sigură, la un preț accesibil. Punem în practică un pachet de măsuri, dintre care o parte țin exclusiv de noi și de companii din România, o parte ține de colaborarea cu vecinii. Trebuie să avem în vedere creșterea capacităților de producție, avem ore în anumite perioade în care e nevoie să importăm.
Trebuie să finanțăm proiectele precum centralele pe gaz, Iernut e foarte important, centralele pe fotovoltaice trebuie finanțate în continuare.
Creșterea capacităților de stocare – am dezvoltat fotovoltaicul și eolianul, dar nu avem capacități de stocare suficiente.
Un element important este interconectarea și integrarea piețelor și colaborarea dintre operatorii mari din România, Ungaria și Austria.
Am căzut de acord în scurtul popas la Budapesta cu premierul Orban să pregătim un memorandum de cooperare pentru a crește capacitatea de transport, dublând capacitatea din județul Arad și construim rețele noi spre nord vestul României. Avem disponibilitatea Austriei astfel încât și pe relația Ungaria-Austria să creștem capacitatea de transport a energiei.
Vom lucra pentru aceste proiecte și în săptămâna viitoare așteptăm pachetul propus de Comisia Europeană pentru a susține creșterea capacității de interconectare între piețele europene.
La ședința de guvern, sunt două ordonanțe importante și un memorandum pe care le voi puncta.
Am adoptat o ordonanță privind accelerarea fondurilor europene pe componenta PNRR. Avem de absorbit 10 mld de euro și ordonanța închide toate măsurile adoptate de guvern.
Se reglează toate transferurile de proiecte care erau pe PNRR și au trecut pe programul de sănătate, de exemplu, proiectele care au trecut de la PNRR la Administrația Fondului pentru Mediu sau componentele care le gestionează ministerul Dezvoltării.
Această ordonanță rezolvă și problema cheltuielilor făcute pentru proiectele care nu mai sunt în PNRR. Guvernul își va asuma la buget aceste proiecte.
A doua ordonanță este de modificare a Legii Petrolului, unde se clarifică: cum se aplică sancțiunile internaționale în zona de exploatare și explorare a resurselor petroliere și clarifică aspectele juridice în cazul în care se denunță unilateral acordurile cu mai mulți titulari, pentru protejarea intereselor României. S-a convenit prelungirea până în primăvara anului viitor, pe componenta de sancțiuni.
Memorandumul privind reforma companiilor de stat – am făcut o analiză săptămânile trecute, avem nu doar niște angajamente pe programele europene, ci avem un interes legitim ca mările companii de stat să fie bine gestionate. Se definesc clar rolul instituțiilor implicate, astfel încât să putem spune care companii vor fi listate la bursă, care vor fi menținute în activitate, să fie mai competitive, să nu aibă nevoie de subvenții tot mai mari.
Sunt 17 companii comunicate de ministere în acest prim pachet: Tarom, Metrorex, CFR Călători, CFR SA, Electrocentale Craiova, Electrocentrale București ș.a.m.d.
Luni vom avea o primă ședință, se va colabora cu agenția care monitorizează performanța, astfel încât să nu mai avem situația ca bugetele să fie aprobate spre sfârșit de an, ci să fie aprobate în primul trimestru, cu ținte cât se poate de clare și un parcurs clar, cu măsuri fără echivoc pentru îmbunătățirea performanțelor.
Situația din județul Prahova
Am fost întrebat și la Viena cine sunt responsabilii. Principală urgență este să reluăm cât mai repede posibil alimentarea cu apă.
Sunt agenți economici cu rol important în sistemul de energie, în zona petrolieră, a căror blocare poate crea alte costuri. Împreună cu autoritățile responsabile din Prahova, ANAR, compania de exploatare, am lucrat pentru realimentarea locuințelor oamenilor.
În discuția pe care am avut-o aseară târziu, am convenit ca în această după-amiază să fie convocat comitetul care să aprobe alimentarea cu apă. Foarte posibil în această seară alimentarea cu apă ar putea fi reluată, nu se va vedea în toate locuințele imediat.
Problema pe care o avem este că după ce s-a reușit să se furnizeze apă care nu are concentrație atât de mare de nămol, e nevoie de 72 de ore pentru a putea garanta că apa e potabilă.
Am mandatat reprezentanții ministerelor să susțină alimentarea cât mai rapidă, avertizând cetățenii că nu există garanția că această apă este potabilă. Am mandatat colegii care asigură alimentarea cu apă potabilă ca în zilele următoare să asigure susținerea acelor localități unde este nevoie în vederea alimentării cu apă potabilă, prin Rezervele de Stat.
În ce privește lecțiile acestei situații:
Atunci când vine un fenomen natural pe care nu-l poți controla, este o situație. Atunci când însă din decizii care nu sunt pregătite corect, nu se iau toate măsurile de rezervă, din vina unor responsabili, trebuie două măsuri:
Să clarificăm toate procedurile pentru ca aceste lucruri să nu se mai întâmple. Sunt instituții care nu au capacitatea de a anticipa ce se poate întâmpla, lipsă de responsabilitate și sisteme puțin funcționale.
La Prahova este o situație aparte: au mai mulți operatori decât în toate celelalte județe. Pe lângă administrația bazinală, au o societate unicat de exploatare a sistemului zonal, care tratează apa și o mai transportă puțin, au doi operatori. Dacă aceste rețele sunt la distanțe foarte apropiate și pot fi interconectate un deficit dintr-o rețea poate fi compensat din surplusul din altă rețea.
În raportul preliminar al doamnei ministru nu apărea date legate legate de responsabiltate
Am cerut ca până la începutul săptămânii viitoare să completeze raportul iar cel târziu miercuri să putem spune cu exactitate cine sunt responsabilii și, dacă totuși ai luat niște decizii cu costuri majore, trebuie să răspunzi pentru ele, dar pentru asta trebuie să ai și puțină demnitate.
Astăzi nu avem timp să schimbăm caii în mijlocul apei, dar ulterior va trebui să simplificăm lucrurile și cei care au responsabilitate trebuie să răspundă pentru prejudicii.
Lucrările de acest tip se fac peste tot, aceste baraj au nevoie de întreținere, dar oamenii sunt anunțați din timp, știu ce se întâmplă, nu se trezesc seara că nu mai au apă în locuințe sau nu mai există apă industrială la companii foarte importante.