Politică

Ucrainenii vor bisericile românești

Relaţiile dintre Biserica Ortodoxă Ucraineană (UPT) şi nou-creata structură religioasă Biserica Ortodoxă a Ucrainei (PTU), susţinută de autorităţile de la Kiev, se deteriorează de la o zi la alta. În numeroase lăcaşuri de cult din regiunea Cernăuţi sunt declanşate scandaluri şi proteste, după ce reprezentanţii PTU, conduşi de mitropolitul Epifanie, au încercat să preia cu forţa parohiile.

Enoriaşii mai multor parohii din localitatea Sadagura, suburbie a oraşului Cernăuţi, şi-au manifestat, duminică după-amiază, opoziţia totală faţă de intenţia PTU de a prelua administrarea bisericilor lor, aflate acum în subordonarea UPT, condusă de mitropolitul Onufrie. De altfel, în subordinea Preafericitului Onufrie se află şi cele 127 de biserici din regiunea Cernăuţi în care se oficiază slujbele religioase în limba română.

Una dintre bisericile din Sadagura pe care noua biserică ucraineană intenţionează să o preia, în ciuda opoziţiei enoriaşilor, este Biserica Sfântul Spiridon, ctitorită între 1715- 1717 de domnitorul Moldovei, Nicolae Mavrocordat. La vremea respectivă, ea se afla pe colina din Piaţa turcească din Cernăuţi şi purta hramul Adormirii Maicii Domnului. În 1779, biserica din lemn a fost strămutată pe actuala poziţie, în Sadagura, şi sfinţită din nou cu hramul Sfântul Spiridon.

„Este importantă pentru noi, comunitatea românească, pentru că aici, în curtea acestei biserici, a fost îngropat Emanuel Logothetti, cel care a organizat manifestările de la Putna din anul 1871”, a declarat un lider al comunităţii româneşti din Cernăuţi.

Credincioşii din Cernăuţi susţin că scindarea bisericii ucrainene are un scop politic.

„Asta e o luptă mai mult politică decât în credinţă. Credinţa este în dragoste, în dragostea faţă de Tatăl Ceresc şi faţă de aproapele nostru. Nu suntem de acord cu acest transfer. În raionul Sadagura sunt multe confesiuni. Cea mai asuprită este Biserica Ortodoxă. De ce?”, se întreabă Lilia Popovici, o credincioasă din Sadagura.

Preoţii din Cernăuţi acuză autorităţile că susţin noua biserică şi că îi provoacă pe credincioşi, dar şi pe liderii lor spirituali să lupte unii împotriva altora.

„Până la înfiinţarea acestei confesiuni, PTU, toţi locuitorii Sadagurii au trăit în pace, în linişte, toţi umblau la biserică, se rugau, se adunau cu toţii la căminul cultural. Odată cu apariţia acestei structuri a venit dezbinarea între oameni. În timp de război ar trebui să fim cât mai uniţi, să ne ajutăm unii pe alţii, indiferent de confesiune sau naţionalitate, trebuie să ne susţinem şi să ne iubim aşa cum ne învaţă şi Mântuitorul. Prin acţiunile lor ne-au demonstrat că nu vor să se roage alături de noi, au vrut să ne provoace, să ne ponegrească, afirmând că noi, ucrainenii, suntem conduşi de Kiril”, a declarat, pentru AGERPRES, părintele Serafim Dimitrovic.

Preoţii, atât români, cât şi ucraineni, care aparţin UPT nu au nici cea mai mică intenţie de a renunţa la apărarea bisericii lor şi credincioşilor.

„Credinţa fără fapte este moartă. Credinţa ne-o demonstrăm prin fapte, ne-am adunat pentru sfânta şi dreapta credinţă. Ne dăm seama de ce se întâmplă în jurul nostru, e vremea încercărilor, cum zice Sfântul Vasile cel Mare. Dumnezeu încearcă inimile noastre, ne încearcă pe noi, cât de devotaţi suntem. A venit timpul şi ziua când trebuie să mărturisim. Poate vom fi omorâţi, vom fi împuşcaţi, vom fi batjocoriţi, ne vor privi ca pe străini, dar vă zic că Dumnezeu le ştie pe toate, tot ce facem pe acest pământ, fiecare minut, fiecare secundă. Dumnezeu nu uită de noi, noi putem uita de El. Şi cine poate fi contra noastră când Dumnezeu este cu noi? Credinţa este o mare putere”, a afirmat, la rândul său, preotul Ioan Rotar.

Noua biserică ucraineană, susţinută de autorităţile de stat, face demersuri pentru preluarea bisericilor organizând adunări teritoriale la care sunt invitaţi să participe nu doar enoriaşii dintr-o parohie, ci orice persoană care este interesată. Astfel, liderii PTU supun unui vot trecerea bisericii de la o entitate bisericească la alta, însă votul este influenţat de participarea „externă” a membrilor adunării teritoriale, susţin reprezentanţii UPT.

„Schimbarea subordonării unei biserici, conform statutului, se poate face doar dacă votează pentru acest lucru enoriaşii parohiei, nu o adunare teritorială, la care pot lua parte persoane care nu au legătură directă cu parohia respectivă. Ceea ce fac ei acum contravine statutului bisericilor actuale”, precizează unul dintre reprezentanţii comunităţii de români din Cernăuţi.

O slujbă oficiată duminică de preoţii din Sadagura în memoria eroilor ucraineni din războiul declanşat pe 24 februarie 2022 a fost perturbată de prezenta bisericii adversare.

„Astăzi, duminică, în ajunul împlinirii a trei ani de la începutul războiului cu Federaţia Rusă, ne-am adunat să ne rugăm pentru soldaţii noştri, acei militari care sunt enoriaşi ai bisericii noastre şi care astăzi sunt pe linia întâi a frontului şi apără ţara noastră şi totodată pentru acei soldaţi care au trecut la cele veşnice apărându-şi ţara şi jertfindu-şi viaţa pentru pace în ţara noastră. Ne-am adunat odată trei parohii, în căminul cultural, pentru a ne ruga, deoarece nu am avut posibilitatea să ne adunăm toţi împreună în faţa bisericii. Toţi locuitorii cartierului Sadagura ne-am adunat să ne rugăm pentru odihna sufletelor celor căzuţi şi pentru sănătatea celor de pe front, citind acatistul Sfântului Nicolae. Însă, nou-creata confesiune PTU a intrat în sală, încercând să ne provoace şi să spună că nu ne rugăm Dumnezeului care trebuie, că patriarhul nostru este Kiril şi cu puţin timp în urmă a lansat o rachetă asupra oraşului Krivoy Rog. A fost o provocare făcută special pentru a certa oamenii între ei”, a mai declarat părintele Serafim Dimitrovic.

Scandalul de duminică de la Sadagura survine la patru zile după ce miercurea trecută reprezentanţii PTU au încercat să preia controlul asupra Catedralei „Pogorârea Sfântului Duh” din centrul Cernăuţiului. Lăcaşul de cult a fost construit în 1864, în el fiind înmormântat primul mitropolit al Bucovinei. În această biserică s-a slujit în slavona veche şi în limba română. Toate icoanele de aici au inscripţii în română şi slavonă.

„Pe primul loc în biserica noastră este Dumnezeu, iar pe locul doi e statul şi altele. În structura lor, pe primul loc e statul, iar pe locul doi este Dumnezeu”, susţine părintele Vladimir Gubka, un alt cleric care slujeşte în Sadagura.

Constituirea noii Biserici Ortodoxe a Ucrainei, autocefală, a avut loc în 2018, pe fondul tensiunilor dintre autorităţile ucrainene şi cele ale Federaţiei Ruse. Măsura a fost justificată de faptul că biserica existentă la acel moment, Biserica Ortodoxă Ucraineană era subordonată Patriarhiei de la Moscova.

După declanşarea războiului, în februarie 2022, noua entitate, condusă de mitropolitul Epifanie, a intensificat eforturile de preluare a tuturor lăcaşurilor de cult ortodoxe de pe teritoriul Ucrainei, în ciuda faptului că Preafericitul Onufrie s-a delimitat de Patriarhia de la Moscova, apărând suveranitatea şi integritatea Ucrainei. De altfel, de la începutul războiului, preoţii UPT au renunţat să îl mai pomenească pe patriarhul Kiril la Sfânta Liturghie.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button