Sorin Mateescu (AUR), interpelare adresată Guvernului Ciolacu: Încă un colos industrial se prăbușește. Închiderea șantierului naval Damen – Mangalia, o catastrofă economico-socială
Sorin Mateescu, senator AUR de Constanța, aduce în atenția Guvernului situația dramatică în care se află angajații Șantierului Naval Damen – Mangalia, care vor rămâne fără loc de muncă. Potrivit informațiilor, la începutul august 2023, Damen Holding BV a notificat oficial statul român că nu va mai asigura niciun fel de finanțare și va închide șantierul din Mangalia. Problemele sunt mai vechi – de-a lungul anului 2022, senatorul a sesizat Guvernului în repetate rânduri situația celor 1500 de angajați de la acest șantier. În ciuda promisiunilor, nu s-a găsit nicio soluție.
Grupul Damen a comunicat că, prin adoptarea Legii nr.187/2023 privind guvernanța corporativă, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen Holding BV privind Şantierul Mangalia. Senatorul AUR Sorin Mateescu a precizat că noua lege nu a mai preluat și excepția unde se încadra Șantierul Damen Mangalia, întrucât Comisia Europeană nu a mai acceptat vreo excepție.
Ministerul Economiei a venit un amendament pentru a evita această situație, însă majoritatea guvernamentală formată din PSD și PNL a respins propunerea experților din minister, deși aceștia au avertizat că există riscul ca statul să fie dat în judecată la instituțiile internaționale de arbitraj și să plătească penalități pentru încălcarea înțelegerii cu investitorul privat.
În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia şi a acceptat să transfere părţii române 2% din acţiunile companiei care operează Şantierul Mangalia (permiţând statului român să devină acţionar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii şi păstrării controlului operaţional şi managerial al şantierului naval.
Astfel, pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanţare, know-how, resurse specializate, precum şi clienţi şi contracte în vederea transformării şantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piaţa europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanţa corporativă a companiilor de stat.
În acest caz, statul român, fiind acționar majoritar, trebuie să asigure conducerea operațională și managerială a șantierului din Mangalia, să vină cu finanțare, să caute comenzi și să plătească salariile, atrage atenția senatorul. Potrivit informațiilor, compania a convocat o adunare generală extraordinară a acționarilor pentru 14 noiembrie, în care cere statului „suplimentarea finanțării pentru anul 2023 și suport în finanțare”, după cum arată convocatorul AGEA, publicat în Monitorul Oficial. O convocare similară a acționarilor a avut loc pe 11 septembrie, iar atunci reprezentanții statului ar fi refuzat să acorde finanțarea cerută.
În acest context, senatorul AUR Sorin Mateescu solicită premierului Marcel Ciolacu să transmită:
- De ce reprezentanții Guvernului României în AGEA de la Damen Mangalia au refuzat finanțarea solicitată de companie ?
- Ce soluție aveți în vedere pentru evitarea unei catrastofe economico – sociale prin închiderea șantierului care afectează Mangalia, localitățile Limanu, Eforie și indirect populația zonei care depindea de puterea financiară a angajaților de la Damen Shipyards Mangalia-2 Mai ? Precizați în ce mod În ce mod se poate implica Guvernul României pentru a ajuta salariații afectați.
De asemenea, parlamentarul a solicitat și ministrului Economiei, Ștefan Radu Oprea, să se implice în rezolvarea problemei și să transmită răspuns la următoarele întrebări:
- Care este situația actuală a investițiilor întreprinse de către angajatorul de la Damen Shipyards Mangalia pentru anul 2023, precum și ce șanse există pentru salvarea acestui obiectiv economic ?
- În condițiile în care legislația privind guvernanța corporativă a fost modificată prin Legea 187/2023, prin aceeași lege a fost înființată și Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, de ce nu ați convins colegii din Guvern pentru a introduce prevederile din acordul cu Damen Holding BV din 2018 în noua lege și cu atribuții în agenția nou înființată?
- Ați avut un amendament prin care ați solicitat o excepție unde se încadra Șantierul Damen Mangalia, dar s-a justificat că Comisia Europeană nu a mai acceptat vreo excepție. Comisia a transmis ulterior că recomandările nu priveau situația de la șantierul de la Mangalia. Ce demersuri ați întreprins ulterior și, dacă nu ați demarat nimic, vă rog să precizați de ce fără feriți să găsiți soluții la această problemă ?