La Craiova mafia politică a vândut și închis Electroputere: Au făcut un mall. Azi cumpărăm locomotive de la străini
La Craiova, în locul fabricii Electroputere, unde în 1989, lucrau nu mai puțin de 13.000 de angajați care produceau și reparau locomotive, ce erau exportate în 70 de țări, situația a fost aceeași. Acum plătim sute de milioane de euro pentru locomotive de la străini. Autoritatea Română pentru Reforma Feroviară (ARF) au semnat vineri un act adiţional cu Alstom pentru livrarea a 17 trenuri electrice inter-regionale Coradia Stream şi a serviciilor de întreţinere asociate timp de 15 ani. Contractul are o valoare totală de 220 milioane euro. Aceste trenuri vor completa primele 20 de unităţi, comandate în martie 2022 pentru care s-au plătit alte sute de milioane de euro.
Statul român a fost țepuit și acest lucru este unul evident. Procurorii nu și-au făcut treaba până la capăt deoarece ar fi fost nevoie de acțiuni în instanță prin care bunurile imobiliare să fie retrocedate deoarece contractele nu au fost făcute cu bună credință. Prin preluarea unor așa fabrici cei care au pus mâna pe ele au câștigat de trei ori: au eliminat concurența, au demolat și au dat la fier vechi și au vândut terenurile la prețuri foarte bune.
După Revoluţie, fabrica nu reuşeşte să-şi prelungească contractele şi pierde pe rând pieţele de desfacere. An de an lucrează pe credite şi se umple de datorii. Dar acest lucru numai datorită prostului management pus de partidele politice. Practic compania a fost căpușată de către politicieni până când aceasta a devenit nefuncțională. Sigur că se putea aduce un investitor real existent pe piața internațională, dar nu acesta este scopul partidelor politică, adică ele nu au dorit să facă bine românilor.
Este scoasă la privatizare de cinci ori, între anii 2001- 2007, până îţi găseşte un cumpărător: Al Arrab Contracting Company, din Regatul Arabiei Saudite. Sigur că privatizarea nu avea drept scop prelungirea producției și o nouă țeapă dată românilor.
Dar nici după privatizare lucrurile nu sunt prea roze, şi-n 2010, proprietarii decid vânzarea a 12 hectare din incinta fostei uzine către grupul francez Auchan şi belgienii de la BelRom, care construiesc aici primul mall din Craiova, Electroputere Park. Preţul plătit – 30 de milioane de euro. Terenurile reprezintă în general miza acestor tranzacții. De fapt noii proprietari nu cumpără fabrici ca să le țină în viață, ei cumpără fabrici pentru a putea să le închidă și a vinde apoi terenurile foarte scump. Ce poate fi mai ușor decât să faci așa ceva într-o țară bananieră?
În 2012, arabii au mai vândut o bucată din fabrică către Grupul Feroviar Român, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.
O mare parte din halele fabricii zac şi acum nefolosite.