Social

Creierul nu se pensionează la 25 de ani: efectele renunțării la efortul intelectual

Până la finalizarea studiilor superioare, majoritatea oamenilor sunt supuși zilnic unui efort cognitiv intens: memorare, analiză, sinteză, evaluare critică. Creierul este permanent solicitat și, prin acest proces, își dezvoltă rețelele neuronale, flexibilitatea și capacitatea de adaptare. Învățarea continuă este, în această etapă, o normalitate.

După facultate însă, pentru mulți, acest antrenament încetează brusc. Activitatea intelectuală devine repetitivă, strict funcțională sau chiar absentă. Nu mai există presiunea învățării zilnice, a lecturii sistematice sau a confruntării cu idei noi. În lipsa stimulării, dezvoltarea cognitivă stagnează, iar unele abilități încep să se erodeze.

Această retragere timpurie din efortul intelectual nu este neutră. Studiile despre rezerva cognitivă arată că lipsa provocărilor mentale acceleratează îmbătrânirea cerebrală și reduce capacitatea de adaptare la vârste mai înaintate. Creierul nu se pensionează odată cu școala, dar este adesea tratat ca și cum ar face-o. Continuitatea învățării nu ține de ambiție academică, ci de sănătatea minții pe termen lung.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button