Cornel Nistorescu: Pute ceva în afacerile franceze din România
N-a apărut bine articolul despre decizia CJUE privind OUG 25/2021 că m-am trezit căutat de un cunoscut care voia să-mi spună ceva urgent despre afacerile franceze prin România.
-Și ce-are asta cu blocarea participării firmelor chineze?
-Păi are și n-are! Francezii iau pot după pot și dau tun după tun și pentru asta chinezii au fost ținuți la graniță cu Ordonanța 25, aia de care ai scris. Să meargă eventual în Ungaria! De ce nu dau interdicții pentru China și în Italia și în Germania, în alte țări din UE? Pentru că toate țările europene au afaceri enorme cu China. Numai la noi, pe aranjament, au blocat accesul ca să cîștige cine trebuie.
– Ia spune despre ce este vorba?
-Vreau să-ți demonstrez că la noi în țară francezii fac tot ce vor!
-Măi să fie!
Mărturisesc că subiectul mă preocupă și pe mine de ceva vreme. Mai mulți comentatori au remarcat deja faptul că Franța joacă din ce în ce mai tare prin România. Unii zic că americanii s-ar retrage iar franțujii alungați de prin Africa ar căuta să se încoțopenească mai zdravăn în România.
Asta în vreme ce cîțiva politicieni slujiți de niște ziariști milogi fac eforturi ne convingă de pericolul din ce în ce mai mare reprezentat de China.
Am mai scris de cîteva ori de-a lungul anilor, mirat cum relațiile diplomatice ale României cu China, inclusiv cele economice, se tot subțiază. Ba guvernul Florin Vasilică Cîțu cu strădania infrastructuratului Cătălin Drulă a și dat o ordonanță de Urgență (25/2021) care a exclus posibilitatea participării firmelor chinezești la marile proiecte de infrastructură din țara noastră. Adevărul este că s-a cam ales praful din faimoasa prietenie româno-chineză, ba că, de o bună bucată de vreme, în România funcționează și o puternică propagandă antichineză. Și ca să fiu corect, trebuie să mărturisesc și că mi-am imaginat că ar fi vorba de o comandă europeană, Comisia Europeană și lobby-ul multinaționalelor din spațiul euro-atlantic făcînd ravagii pe la Bruxelles prin toate marile licitații și contracte economice din Estul continentului.
Și zic, bine, hai să vedem! Și amicul meu deschide discuția ca rabinul, tot cu o întrebare?
-Știi cîți bani scot anual firmele franceze din România?
-Poate ministrul Finanțelor să-și răspundă. Eu, nu. Sunt o droaie, de la Careffour la armament, avioane, elicoptere etc. Nu știu ce s-a mai ales de afacerea cu corvette pentru armată, că și acolo era vorba de o bătălie pentru două miliarde de euro.
-De ce crezi că a fost ambasadorul Franței la CCR? Dar la Cotroceni? De ce l-a chemat Macron numai pe Bolojan la Paris și pe ceilalți europeni i-a lăsat să participe numai la televizor?
-Nu știu!?
-Ei află că Franța e băgată în România pînă în gît și trage la bani de la noi de nu-i adevărat. Și vrea mai mult.
-Eu zic să trecem la cifre! Dacă știi?
-Ai habar cît înseamnă contractele Alstom în România?
-Nu, dar Alstom este un monstru sacru al tehnologiei.
-Aici te-am prins. Ia bani cu carul din România și tot ce vinde merge prost.
-Cum adică?
-Ne vinde la preț umflat și produce pe unde apucă. Prin Brazilia, prin Polonia, pe unde găsește. În România nu face nimic. Ia bani și comandă aiurea la jumate de preț. Și tot ce livrează nu merge, întîrzie. amînă, schimbă contracte, vrea alți bani, și toate merg prost.
-Nu se poate!
-Unde-s trenurile electrice? Merg? Le-ai văzut? Au cîștigat un contract de 20 de trenuri electrice și au venit două. Și le-au mai dat un contract de 17. Și merg? Merg pe Dracu! N-au venit decît două!
-Am văzut o știre că a sosit prima ramă! Au dat la televizor cu păreri ale călătorilor care s-au dus cu prima ramă pînă la Brașov și oamenii erau încîntați.
-Au livrat una, RE-IR TS02 Alstom Coradia Stream după un an, a mers o zi-două și gata. Și a doua ramă, la fel. Știi că România are contracte cu Alstom de peste cinci miliarde de euro? Poate că face șase! Rame de metrou, rame de trenuri, trenuri electrice, locomotive, modernizare de cale ferată pe tronsoane importante, mentenanță pe 15 ani, pe colo și pe dincolo.
Și zic eu:
-Sunt mari, dom`le! Mari de tot!
-De-aia nu se atinge nimeni, nici ANAF și nici DNA nu le zice nimic. Uită-te pe hîrtiile astea și citește ziarele ce scriu despre trenurile electrice și despre contractele cu Alstom. Și mai vorbim data viitoare! Și mi-a plasat cîteva hîrtii, copii de diverse aranjamente, zice el. Și dus a fost.
Am folosit două după-amieze de weekend să văd ce-i cu Alstom și cu trenurile noastre electrice RE-IR numite și Alstom Coradia Stream.
Și dau de momentul festiv, de primirea cu surle și trâmbițe și cu televiziuni și oficiali în Gara de Nord:
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, în cursul acestei dimineţi, a sosit în Gara de Nord primul tren electric Alstom Coradia Stream, fabricat în Polonia, care face parte din lotul de 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs, din cadrul contractului de achiziţie încheiat de statul român, prin ARF, cu furnizorul Alstom Ferroviaria SpA, în luna martie 2022. În următoarea perioadă, rama electrică RE-IR 102 va începe efectuarea testelor (statice şi dinamice) şi derularea formalităţilor legate de autorizarea extinsă, deoarece acest model de tren nu a mai circulat la noi în ţară”, se arată într-o postare a ARF.
Citesc ce mai zice Europa Liberă:
–„Trenul electric Alstom, care a făcut miercuri, pe 20 noiembrie, prima călătorie între București și Brașov, nu a mai plecat și joi dimineață, din cauza unor probleme tehnice ale computerului de bord. Pasagerii au fost redirecționați către un alt tren al CFR Călători”. (21 noiembrie 2022).
Cum se poate?
„Computerul de bord nu a procesat toate informațiile care trebuiau să spună că totul este în regulă. E ca la mașină, când dai drumul la mașină și îți spune să aștepți câteva secunde pentru a se verifica integritatea sistemului”, a spus pentru Europa Liberă președintele ARF, Ștefan Adrian Roșeanu.
Ciolacu și Grindeanu în primul tren electric care n-a mai mers de a doua zi.
Foto Agerpres
Ce mai citesc pe site-ul Digi24TV
„România trebuia să aibă deja 37 de trenuri noi în circulație. Are însă unul care merge o dată pe zi spre Brașov și încă o garnitură care abia a ajuns în țară, la finalul lunii trecute. Întârzierile în livrare îl vor costa pe producătorul francez peste 38 de milioane de euro”.
Și ce zice Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor?
„Nu pot accepta așa ceva și probabil că se va ajunge tot în instanță și vom câștiga ca la metrou”.
Dar directorul CFR Călători, utilizatorul mult așteptatelor trenuri electrice?
„Trebuia să avem cele 12 rame în februarie 2024. Eu am calculat un minus de neîncasări, nu de prejudiciu, de vreo 30 de milioane de lei. Noi vom face o sesizare în instanță și vom da în judecată ARF, iar dacă statul își permite să-mi plătească aceste penalități mie și să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv Alstom, nu e treaba mea”, a declarat Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători (Digi 24).
Francezii sunt francezi și Franța este Franța. Întîrzîie căt vrea pentru că este o mare putere, iar noi una modestă, condusă de fraieri.
”Actul adițional nu are nicăieri prevăzut că penalitățile nu se mai aplică, penalități pe care chiar zilele acestea le vom actualiza, în sensul că acea de-a 2-a ramă, care trebuia livrată în decembrie 2024, conform anexei de la adiționalul trei, nu a fost livrată, motiv pentru care la cele 190 de milioane se adaugă și penalitățile pentru luna ianuarie”, a spus Ilie Cîrceag, directorul general al ARF.
Asta voia să-mi demonstreze amicul meu care mi-a pasat o copie după Actul Adițional nr. 3 din 25 03.2022, semnat între ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară) și Alstom Ferroviaria SpA (proprietatea Alstom Franța) reprezentată prin împuternicire de Nicolae Gabriel Stanciu, dirijorul afacerilor ALSTOM în România (și prieten cu Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor) prin care se modifică durata contractului, termenele și graficul de livrare. precum și serviciile de mentenanță care vor începe la data recepției fiecărei rame pentru o perioadă de 15 ani. Asta dacă nu cumva se modifică din nou printr-un alt act adițional.
Carevasăzică România contractează 37 de trenuri electrice în 2022, pentru care s-a angajat să plătească peste 400 de milioane de euro (din care nu știu cît au dat), și din 37 de trenuri România a primit două care nu merg. Unul ar mai face două drumuri pe zi la Brașov, deși erau prevăzute patru. Merge ca melcu, se strică, nu știu exact. Amicul meu care s-a străduit să mă pună în temă mi-a zis că trenurile astea sunt greșite. Nu se încadrează în gabaritul legal și pot circula numai ca transport excepțional. La măsurători a rezultat că „subsistemul Coradia Stream RE-TS2, conform prevederilor din instructia nr. 328/2008, se încadrează în gabaritul 0-VM și poate circula cu respectarea prevederilor instrucțiunilor pentru admiterea si expedierea transporturilor excepționale pe infrastructura publică, aprobată prin Ordinul Ministerului Transporturilor no I03/29.01.2008)”.
La măsurători a ieșit cum a ieșit, dar la bani? Și cu prețurile ce facem și cu ce consecințe a întîrzierilor în transportul public?
Nimeni nu rupe pisica în contractele cu ALSTOM? Nici DNA, nici ANAF, nici Ministerul Finanțelor (Ministerul Transporturilor este băgat pînă în gît!), nici guvernul și nici președintele?
De ce? Pentru că este Franța. Și nu se știe cine cîștigă din războiul ăsta dintre Europa și America!