A fost simplificată procedura prin care firmele primesc ajutor de la stat. Banii, alocați în 15 zile

Distribuie acest articol!

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunțat, astăzi, că procedura privind accesul firmelor la ajutorul de stat acordat  în urma trecerii angajaților în șomaj tehnic, a fost simplificată. Violeta Alexandru a dat asigurări că banii vor fi alocați de Executiv, în termen de 15 zile de la depunerea actelor la AJOFM.  Solicitările pot fi trimise online.

„Am adus câteva clarificări:am simplificat procedura prin care companiile pot avea acces la resursele guvernamentale, care să le permită să acorde angajaților fondurile pentru șomaj tehnic. (…) Am simplificat procedura de acces la aceste fonduri în sensul în care pentru solicitările adresate de companiile a căror activitate a fost încheiată ca urmare a deciziile autorităților, respectiv pentru companiile a căror activitate este afectată de această epidemie total sau parțial, pe baza unei cereri, însoțită de o declarație simplă, la care se atașează lista angajaților pentru care s-a dispus deja măsura întreruperii temporare a activității, în sensul de intrare în șomaj tehnic se pot depune documentele la agențiile județene de ocupare a forței de muncă, astfel încât să poată beneficia de fondurile alocate de Guvern pentru aceste costuri”, a spus Violeta Alexandru.

Ministrul Muncii a mai spus că procedura a fost simplificată și în sensul reducerii termenului până la care se efectuează plățile. Mai precis, imediat ce actele sunt depuse la agențiile județene forței de muncă, în maximum 15 zile, agențiile județene vor efectua plățile pentru anagajatori. Până acum, legea stabilea un termen de 30 de zile.

Angajatorii nu trebuie să avanseze de la ei plățile pentru șomaj tehnic. Plățile se vor face direct de către AJOFM, astfel încât angajatorii să dispună la începutul lunii aprilie de fonduri pentru acoperirea costurilor de șomaj tehnic. La fel se va întâmpla și la începutul lunii mai, pentru perioada aferentă lunii aprilie”, a explicat Alexandru.

Conform sursei citate, prevederile privind șomajul tehnic se aplică și companiilor care nu funcționează în mediul neguvernamental.

„Pentru persoanele fizice, pentru PFA, procedura pe care Executivul a adoptat-o aseara, prevede ca, pe baza aceleiași proceduri și anume o declarație pe propria răspundere, să se depună solicitări la agențiile județene pentru plăți și inspecție socială, urmând ca, pe măsură ce aceste documente se primesc, să se efctueze plățile în cuantum de 75% din slariul brut pe țară pentru fiecare solicitare adresată”, a spus Violeta Alexandru.

Toate solicitările se pot depune online, a precizat ministrul.

Românii care au contract de muncă și activitatea le-a fost afectată din cauza pandemiei de COVID-19 vor primi șomaj tehnic în sumă de 75% din salariul mediu brut pe economie. Angajatorii depun solictare la ANOFM pentru angajați, iar cei care nu au contract de muncă depun solicitare personal la ANPIS

Șomajul tehnic, acordat din 16 martie până la finalul stării de urgență

Șeful Cancelariei primului ministru, Ionel Dancă, a adus la rândul său completări legat de ce se întâmplă cu șomajul tehnic după instaurarea stării de urgență. Astfel, șomajul tehnic se aplică de la intrarea în vigoare a decretului privind starea de urgență, adică 16 martie, până la finele acestei perioade, cu posibilitatea de prelungire, în funcție de evoluția situației din țară.

„Contractele de muncă suspendate în luna martie vor putea fi decontate. Mai bine zis, ajutorul de șomaj tehnic va fi decontat de către stat pentru numărul de zile aferente perioadei stării de urgență, respectiv de la 16 martie la 31 martie. Ce se întâmplă cu contractele de muncă suspendate înainte de intrarea în starea de urgență? Acestea vor avea posibilitatea să deconteze ajutorul de șomaj tehnic parțial doar pentru perioada stării de urgență”, a spus Ionel Dancă, despre șomajul tehnic aferent lunii martie.

Plata ajutoarele, în primele zile ale lunii aprilie

„Aici procedura este foarte simplificată, adică o declarație pe proprie răspundere din partea angajatorului, însoțită de o listă cu angajații cu contractele de muncă individuale suspendate. În termen de 15 zile de la depunere a documentelor, Ministerul Muncii prin ANOFM face plata către angajator. Angajatorii au obligația ca în trei zile de la primirea acestei indemnizații să facă plata către angajați”, a explicat Dancă.

În cazul românilor cu alte forme de angajare, cum sunt profesioniștii, există prevedere în Ordonanța de Urgență care include toate prestațiile economice în baza unor autorizații, fie pe persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală ori alte forme de derulare a activității.

„Pentru aceste persoane indemnizația fixă este de 75% din salariul mediu brut pe economie. În cazul contractelor individuale de muncă, indemnizația este de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu pe economie. Pentru cei care au alte forme de prestare a activităților economice se acordă indemnizație fixă de 75% din salariul mediu pe economie. În situația în care angajatul are un salariu pentru care 75% din salariul de bază este mai mare decât 75% din salariul mediu pe economie (…) angajatorii au posibilitatea să acorde de suplimentar față de indemnizația acordată de stat. Diferența până la 75% din salariu de bază în funcție de negocierile dintre angajați și angajatori”, a mai spus șeful Cancelariei primului ministru.

Prevederi speciale pentru persoanele cu contracte de drepturi de autor

În cazul persoanelor care câștigă venituri exclusiv din contracte de drepturi de autor, cum este categoria profesioniștilor sau a celor care desfășoară activități creative, a fost inclusă o prevedere specială în OUG.

„Și aceștia beneficiază de indemnizație de 75% din salariul mediu pe economie pentru perioada aferentă stării de urgență. Au fost, de asemenea, chestiuni clare cu privire la modul în care se constată că o companie a angajat o persoană fizică autorizată sau altă formă de desfășurare a activității și este afectată de efectele epidemiei cu coronavirus. În acest sens a fost eliminată prevederea cu privire la scăderea încasărilor cu 25% în luna martie față de media lunilor ianuarie și februarie și de asemenea a fost eliminată restricția privind numărul de angajați pentru care se solicită această indemnizație care era limitat la 75% dintre angajați. În acest moment facilitatea se extinde pentru toți angajații care au fost afectați de efectele epidemiei cu coronavirus și nu există o limită de scădere a încasărilor sau veniturilor în baza cărora să fie eligibile pentru acest ajutor”, a mai spus Dancă.

Cerința este ca angajatorii să depună o declarație pe propria răspundere că au fost afectați pandemia cu coronavirus, aceasta urmând să fie verificată ulterior depunerii documentelor ulterior efectuării plăților. Plata nu este condiționată de efectuarea acestui control pe perioada stării de urgență, a precizat Ionel Dancă.

Pentru românii care au contracte individuale de muncă, angajatorul depune documentele la ANOFM, la structurile județene sau teritoriale. Cei care nu au contracte de muncă, respectiv persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și alte categorii de profesioniști, profesii liberale, depun documentele individual la structurile teritoriale ale Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS).

Sursa: www.stiriletvr.ro


Distribuie acest articol!
%d blogeri au apreciat: