Specialiști: Transvazarea a fost cauza exploziei de la Crevedia. Intervenția a fost de tot râsul/ Fiul politrucului din Caracăl a avut toate căile libere de la ”securitate”
Încep să apară tot mai multe mărturii de la oamenii din sistem care dezvăluie cauzele exploziei de la Crevedia. Ei exclud fumatul la doi metri de rezervor sau starea precară a instalațiilor. Cauza principală o reprezintă transvazarea, adică mutarea lichidului dintr-un vas în altul.
”Lucrez în domeniu. Toate sunt bazaconii!! Niciodată, dar niciodată, un șofer ADR nu își aprinde o țigară lângă cisternă. Motivul e clar și evident. Sări în aer. Și oricât de prost șofer poți fi obosit bla, bla, nu vrei să mori. Am întâlnit șoferi cu ADR ce ignoră o mie de alte lucruri numai asta nu. Niciodată. Repet niciodată.
Pe de altă parte recipientele GPL sunt foarte sigure. Vorbesc de rezervoarele ce le vedem cu toții prin stațiile Peco. ( de altfel în UE funcționează astfel de rezervoare la parterul blocurilor).
Gazul petrol lichefiat nu picură și nu face baltă precum spun toți idioții. E gaz!! Se ridică, nu picură.
Sunt rezervoare sub presiune și rezistă la presiuni și temperaturi foarte mari Au sistem și supape de siguranțe ce eliberează presiunea în aer.
La Crevedia rezervorul GPL nu a explodat. A rămas intact. Problema e acumularea de pungi de gaz (GPL). GPL nu se depozitează niciodată subteran. E evident motivul. Deci la Crevedia nu era depozit. Exclus.
Problema apare la transvazarea gazului dintr-o cisternă în altă. Fix cazul Crevedia.
Sunt două modalități de a transvază.
1. Cuplarea furtunului de la o cisternă la altă și pornirea pompelor de transvazare cu care sunt dotate cisternele.
2. Transvazarea cu o pompă auxiliară neapărat omologată (pompa de regulă e antrenată de un motor pe benzină).
Concluzia mea: Pompa de transvazare defectuoasă scurgerii de gaz și acumularea lor sub burtă cisternei. Cocteil fatal.
În nici un caz țigară.
Apoi o înlănțuire nefericită. O explozie mică din cauza acumulării de gaz apoi aprinderea necontrolată a pompei de transvazare ce funcționează benzină.
Explozia mare a fost a cisternei. În fapt acumularea de gaz de sub cisternă și evident în apropierea pompei ce funcționa pe benzină.
De altfel rezervorul de 5.000 de litri din curte a rămas intact. Cisternele de afară așijderea.
Ce a alimentat însă focul a fost și nenumăratele butelii goale cu siguranță dar ce mai păstrau încă urme de gaz în interior.
Transvazările se pot imputa cumva atâta timp cât echipamentul e varză. Intervenția în schimb a fost de tot râsul”, a declarat Sebastian Câmpeanu, lucrător în domeniu.
Potrivit lui Bogdan Tucmeanu, ”în aceste sute de stații GPL pot există simultan MAXIM 5.000 litri de GPL în rezervor, PLUS MAXIM 10.000 litri, dacă ar fi fost acolo și cisternă de alimentare”. ”Asta nu era o stație GPL obișnuită, ci un punct INDUSTRIAL de distribuție a GPL-ului, disimulat sub formă unei parcări. Asta scapă multora, și de aici interpretarea greșită. Ascuns sub reglementările (și alea încălcate) unei stații GPL obișnuite, se desfășura o activitate industrială extrem de periculoasă…culmea, în mijlocul unei localități, pe un drum public important. Transvazarea GPL-ului lichid trebuia făcută în condiții extrem de stricte, cu totul și cu totul alte costuri… de aici profitul uriaș al SRL-ului.
Dacă își închipuie careva că o firmă face jongleriile alea și crește uluitor în câțiva ani, fără să aibă TOATE căile libere de la securitate, e cel puțIn naiv”, spune Bogdan Tucmeanu.
Viorel Nițipir afirmă că la transvazarea gazului lichefiat dintr-o cisternă în alta, ambele cisterne trebuiau legate la o priză de pământ, pentru descărcarea sarcinilor electrice statice, produse prin frecarea/prelingerea lichidului de/pe peretele metalic.
Dacă nu s-a procedat așa, aceasta este cauza exploziei și a dezastrului! ”Am înțeles că, transfazarea a fost hotărâtă și realizată de către șofer. O fi fost instituit pe linie de securitatea muncii? Păi de către cine? De fiul politrucului din Caracal?!” a spus Nițipir, făcând referire la patronul stației din Crevedia care a fost a fiului primarului din Caracal, Ion Doldurea.