Echipa de robotică, Delta Force, caștigătoare a titlului de campioană mondială, a rămas fără burse de performanță
”Rădăcinile educației sunt amare, dar fructul este dulce” – Aristotel
Concursurile și olimpiadele școlare, dar și competițiile sportive pentru care elevii pot primi burse de performanță și merit în anul școlar 2022-2023 sunt cele aprobate în februarie 2022 prin mai multe ordine de ministru și desfășurate în anul școlar precedent, așa cum se arată într-o adresă din data de 12 septembrie a Ministerului Educației către Inspectoratele Școlare.
Anul școlar 2021-2022 a debutat cu publicarea Ordinului nr. 5.379/7.09.2022 pentru aprobarea criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar.
Ordinul de ministru nr. 5.379/7.09.2022 în capitolul al II-lea, la art. 6 precizează criteriile de acordare a burselor de performanță.
CAPITOLUL II – Criterii generale de acordare a burselor
Art. 6. Bursele de performanță se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat și particular înscriși la cursurile cu frecvență, în funcție de rezultatele la concursurile/competițiile naționale organizate de Ministerul Educației sau la competițiile sportive internaționale la care participă loturile naționale ale României.
Art. 7. (1) Bursele de performanță se acordă elevilor care se încadrează în cel puțin unul dintre cazurile următoare:
a) au obținut locurile I, II sau III la etapele naționale ale competițiilor școlare naționale organizate de Ministerul Educației;
b) s-au calificat în loturile de pregătire organizate de Ministerul Educației pentru competițiile internaționale;
c) au obținut locurile I, II sau III la etapele naționale ale competițiilor/concursurilor cultural-artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-științific, organizate de Ministerul Educației;
d) au obținut locurile I, II sau III la competițiile sportive internaționale la care participă loturile naționale ale României.
(2) Lista competițiilor școlare naționale, precum și lista competițiilor/concursurilor pentru care se acordă bursele de performanță menționate la alin. (1) lit. a) – c) este aprobată și publicată anual de Ministerul Educației.
(3) Bursele de performanță obținute în baza prevederilor alin. (1) se acordă pe perioada anului școlar următor celui în care s-au obținut rezultatele. Prin excepție de la aceste prevederi, pentru elevii din clasele terminale ale învățământului liceal și profesional, bursa de performanță se acordă începând cu luna următoare obținerii rezultatelor, până la finalul anului școlar.
(4) Pot primi bursă doar elevii promovați la toate disciplinele, la finalul cursurilor din anul școlar anterior.
Art. 8. Bursele de performanță se acordă elevilor pe baza rezultatelor obținute conform prevederilor art. 7 alin. (1) lit. a) – d), atestate prin copii certificate conform cu originalul la nivelul unității de învățământ, de pe documentul doveditor pentru componența lotului de pregătire sau de pe diplomele obținute la competiții, la propunerea dirigintelui, nefiind condiționate de depunerea unei cereri în acest sens.
În vederea aplicării ordinului de ministru 5.379/7.09.2022, Ministerul Educației a emis adresa nr. 31.991/12.09.2022 privind lista olimpiadelor și concursurilor naționale, precum și a competițiilor/concursurilor cultural – artistice, cu caracter sportiv sau cu caracter tehnico-științific, pentru care se acordă burse de merit/performanță și a criteriilor generale de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar.
Această adresă cuprinde un număr de 93 de concursuri și competiții grupate în funcție de discipline la care participă elevi români în anul școlar 2021-2022, atât cele finanțate de Ministerul Educației, cât și fără finanțare din partea ministerului, dintre acestea un număr de 30 de olimpiade și concursuri sunt pentru elevii maghiari, pentru aproape toate disciplinele de studiu.
În urma ordinului emis de domnul ministru Câmpeanu, copiii talentați și dedicați pasiunii lor, care au reprezentat România la concursuri internaționale prestigioase în domeniul roboticii, cum ar fi Campionatul Mondial de la Houston, în urma căruia au devenit campioni mondiali sub culorile țării noastre, nu pot beneficia de burse de performanță deoarece Campionatul Mondial este un concurs oarecare și nu se regăsește pe lista ministerului. Cu siguranță, nimeni din Ministerul Educației nu a auzit despre Echipa de robotică Delta Force a Liceului Național de Informatică Arad, despre realizările și munca acestor copii, despre nevoile, resursele și susținerea de care au nevoie pentru a-și urma pasiunea și care, prin aceasta, fac numele României cunoscut la nivel mondial, extrem de apreciați în străinătate, dar necunoscuți în țară. Datorită performanțelor uimitoare ale robotului creat, echipa Delta Force a fost invitată, pentru a doua oară, să participe în iunie 2022 la renumitul concurs internațional Maryland Tech Invitational din Statele Unite ale Americii.
România a fost prima ţară care a detronat SUA, la Campionatul Mondial de Robotică FIRST, cu o echipă înfiinţată de un copil de 14 ani din Arad care şi-a pus în practică visul de a construi tehnologii ce pot schimba lumea în care trăim. La Campionatul mondial au participat peste 160 de echipe din toată lumea, tema a fost ecologia şi transportul eficient, iar echipa arădeană s-a prezentat cu un robot care ar putea ajuta la gestionarea mărfurilor în depozite.
Performanța echipei din România a fost o adevărată surpriză, chiar și pentru juriu care inițial a anunţat că titlul îi revine echipei din Arizona, însă s-a corectat imediat: „Pe locul I, Delta Force din Arad, România!”.
După ce a terminat clasa a VIII-a, Octavian Botoşan şi-a dorit înfiinţarea unei echipe de robotică pentru Liceul Naţional de Informatică din Arad, la care tocmai fusese admis. Imediat după începerea anului școlar, Octavian Botoșan a reușit să coaguleze, în jurul său alţi cinci elevi pasionaţi de robotică, formând echipa Delta Force.
Așa a început frumoasa poveste a unei echipe formată din copii care au înțeles că prin multă muncă și trudă, de cele mai multe ori copiii lucrând până noaptea în laboratorul de informatică, vor reuși să proiecteze, să programeze, dar și să construiască fiecare piesă de care aveau nevoie.
Cei doi mentori ai clubului de robotică din cadrul Liceului Național de Informatică Arad, Delta Force, Corina Botoșan și profesorul Florin Feher, sunt omul și dascălul din spatele acestor copii geniali care, la rândul lor, și-au sacrificat multe zile și nopți pentru acest vis.
Profesorul Florin Feher afirmă că: ”echipa a devenit a doua mea familie, dar mi-a schimbat complet viziunea şi asupra profesiei. Aceşti copii lucrează mai mult decât un adult, după cursuri, pentru a gândi şi pentru a realiza fiecare piesă necesară construirii unui robot”.
De asemenea, cei doi mentori au adus mulțumiri tuturor sponsorilor, susținătorilor, dar mai ales societății APTIV, care a fost alături de ei pe parcursul competițiilor, copiilor minunați care prin dedicarea lor schimbă mentalități și aduc visele la realitate, precum și familiilor lor care susțin necondiționat pasiunea și dezvoltarea copiilor din echipă.
După revenirea acasă, Președintele României, Klaus Iohannis, a transmis un mesaj de felicitare pentru rezultatele obținute de membrii echipei Delta Force de la Liceul Național de Informatică din Arad, fiecărui membru al echipei care a scris istorie la Campionatul Mondial de Robotică din Houston (SUA).
Noul căpitan, Cătălin Georgescu, elev în clasa a XII-a, își dorește să apere titlul mondial la ediția din 2023 și tot atunci echipa va mai participa la un concurs, care are ca temă energia.
Membrii echipei Delta Force își doresc să construiască roboţi care să ajute comunitatea și să dezvolte tehnologii care să servească în domeniul medicinei.
Sistemul nostru de educaţie preuniversitară, unul dintre cele mai performante din lume, în anii ’90, a fost distrus sistematic, de dragul unei așa-zise ”reforme”. Uniformele au fost eliminate din școli, iar prin acesta s-a încurajat indisciplina, salariile profesorilor au fost reduse, demotivând o întreagă categorie de angajați. Mai mult, din cauză că învățământul a fost finanțat în funcție de numărul de elevi și nu de performanță, a fost acceptată fraudarea notelor și vânătoarea de note, au fost eliminate examenele de treaptă şi examenul de admitere la facultate, pentru a nu fi observat nivelul scăzut al învățământului preuniversitar.
Un alt aspect despre care guvernanţii preferă să vorbească în şoaptă sau să nici nu vorbească este slaba motivare a cadrelor didactice sau demotivarea acestora. Se discută despre o slabă pregătire, dar nu există o ofertă de programe de pregătire, utile cu adevărat, ci o mulțime de cursuri care sunt făcute pentru a fi făcute, nu pentru a veni cu informații concrete și cu soluții, plătite din buzunarul personal al fiecărui cadru didactic pentru că se cer credite, diplome, cursuri, „performanță” la adunarea hârtiilor.
Cu toții ar trebui să ne întrebăm ce ar trebui să facem, pentru a repara ce se mai poate după atâția ani de neperformanță.
Clasa politică a vândut aproape tot către oricine era interesat și aici amintim fabrici, uzine, utilități, resursele și multe altele. În acest context, România a pierdut un sfert din populaţie, din cauza lipsei locurilor de muncă, românii plecând în exil pentru un trai mai bun și toate acestea sau petrecut sub oblăduirea unei clase politice incompetente și depășită de situație. Astăzi este tot mai clar că România este o ţară în derută și singura soluție este de a investi în viitor, adică în învățământ
Cred că a venit momentul să începem să investim în educație și în acei copii care performează, deoarece așa cum spunea Laurence J. Pete ”Educaţia este o metodă prin care cineva capătă un nivel mai ridicat de prejudecăţi”, cei care se ocupă de destinele învățământului românesc ar trebui să aibă prejudecăți pentru că deciziile lor pot afecta generații întregi de români.