Prețul petrolului s-a prăbușit, dar totuși tarifele la carburanți în România stau nemodificate. Statul e de vină
Prețul petrolului s-a prăbușit la nivel mondial. S-a întâmplat acest lucru pe fondul reducerii drastice a consumului de combustibil datorită crizei sanitare și a restricțiilor de circulație impuse.
Ieftinirea a fost așa de mare că în ultimile zile prețul la barilul de petrol a fost negativ. Da ați auzit bine, companiile care extrăgeau petrol erau dispuse să plătească pe cineva ca să preia extracția numai ca să nu oprească sondele petroliere. Costurile de oprire, mentenanță și repornire sunt unele importante și se preferă continuarea extracției, chiar și fără acoperirea costurilor.
Probabil că ați auzit de producători agricoli ce au preferat să arunce pe câmp laptele sau roșiile. Cel mai probabil că și companiile petroliere ar fi preferat această variantă dacă ea ar fi fost fezabilă, însă petrolul reprezintă un produs cu un grad ridicat de poluare a mediului.
La acest moment depozitele de carburanți sunt pline în toată lumea. Există rafinării ce au plătit în avans petrolul și acum nu mai au ce face cu el. Pentru că vine termenul de livrare se caută soluții pentru ca petrolul să fie cedat, chiar și gratuit, sau oferind alți bani.
Cu toate acestea, de ce prețul la benzinăriile din România nu a scăzut foarte mult? În primul rând datorită faptului că țara noastră dispune de resurse proprii de petrol și companiile extractoare se folosesc de acest lucru pentru a desprinde prețul la nivel local de cel global, atunci când vine vorba de scăderea lui. Cu toate acestea de fiecare dată când prețul la nivel global a crescut am simțit cu toții creșteri proporționale la pompă.
Un al doilea motiv pentru care prețul benzinei nu scade în România îl reprezintă supraaccidezarea acestui produs. În fapt prețul de producție nu reprezintă mai mult de 30% din prețul benzinei de la pompă. Restul este reprezentat de taxe, accize și impozite pe care statul român le încasează. Ori taxele și accizele au un preț fix, astfel încât și dacă nu plătești un produs ești obligat să îl vinzi la un anumit preț și să dai banii la stat. Asta fac acum benzinăriile din România, aflate într-o situație grea, la fel ca și rafinăriile.
Statul român se finanțează în principal din trei mari categorii de venituri: accizele pe carburanți și produse considerate de lux(precum tutunul și alcoolul) și taxa pe valoare adăugată. Acestea cumulat reprezintă aproximativ 70% din încasările la bugetul de stat.
Restul de buget se completează prin supra-impozitarea muncii. Încasările din impozitul pe venit, profit sau dividende sunt nesemnificative comparativ cu celelalte.
Tocmai de aceea accizele pe carburanți sunt foarte importante, deoarece în lipsa lor bugetul de stat, și așa slăbit, se va prăbuși.
Se întâmplă acest lucru datorită faptului că statul este unul superbirocratizat, cu cheltuieli nejustificate ridicate și cu bani puțini băgați în investiții.