Sondaj POLITICO: PNL s-a prăbușit, AUR crește, USRPLUS rămâne în bula sa de 12%
Dacă alegerile parlamentare s-ar ține mâine, 34% dintre români ar vota cu PSD, 18% cu PNL, 14% cu AUR și 12% cu Alianța USR PLUS, potrivit unui centralizator de sondaje.
Lista se continuă cu UDMR (5%), PMP (4%), PPU (3%), PRO România (3%) și Partidul Ecologist (1%), arată Poll of Polls realizat de Politico.
PSD – 34%
Cel mai mare succes îl are PSD la această oră, intenția de vot urmărind o tendință care a intrat pe pantă ascendentă începând din luna mai. Privind imaginea de ansamblu, de fapt, Partidul Social Democrat nu a mai avut un așa succes din iunie 2018, potrivit graficelor.
PNL – 18%
Pe locul doi se află PNL (18%) care a scăzut dramatic începând din februarie 2020, când sondajele indicau un nivel de intenție de vot de 45% (și când PSD avea doar 22%).
Astăzi, intenția de vot la adresa PNL scade vertiginos, cel mai probabil erodată de lupta internă pentru șefia partidului.
Valoarea este cea mai scăzută din 2014 și până acum, de când se fac sondajele POLITICO Poll of Polls, iar ultimele scandaluri în care este implicat premierul Cîțu riscă să ducă tendințele la noi minime.
Judecând din perspectiva contextului pandemic, pe hârtie se vede clar cum măsurile luate de autorități au nemulțumit alegătorii ducând chiar la o inversare a situației: cu puțin timp înainte de alegerile din 6 decembrie 2020, PSD a început să urce în sondaje, iar PNL să coboare. În ziua alegerilor generale, 28,9% au votat PSD și 25,2% au votat PNL.
AUR – 14%
Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), condusă de George Simion, a înregistrat o creștere fulminantă, cu o intenție de vot ce s-a dublat de la 7% din ziua înființării (decembrie 2020) la 14%, o jumătate de an mai târziu.
USR PLUS – 12%
Intenția de a pune ștampila pe Alianța USR PLUS – puternic măcinată și ea de alegerile din interior dintre cei doi lideri politici Dan Barna și Dacian Ciolos – a scăzut puternic începând din luna aprilie (17%) până la 12% astăzi.
Despre metodologie
Considerând că doar un sondaj poate fi înșelător, POLITICO agregă date din mai multe surse pentru a oferi o perspectivă cât se poate de corectă.
Pentru a oferi un plus de încredere statistică, publicația adună la un loc sondajele bine realizate pe o anumită temă într-un grafic unic menit să redea sentimentul politic la nivel de națiune.
Din combinarea răspunsurilor rezultă o estimare mai robustă a opiniei publice și, astfel, se trasează o linie mai clară privind tendințele.
Sunt două cerințe stricte pentru a ține cont de un sondaj, potrivit POLITICO.
Prima este transparența: Sunt luate în considerare doar sondajele care includ un minim de informații legate de modul în care s-a desfășurat sondajul, perioada în care a fost realizat, cine l-a realizat și cine l-a plătit.
A doua este reprezentativitatea: firma care a realizat sondajul trebuie să aibă datele persoanelor care au răspuns sondajului, pentru a garanta că numărul de persoane intervievate este reprezentativ pentru populația analizată. Regula de aur este că un sondaj trebuie să includă cel puțin 800 de oameni și puține sondaje mai mici de atât sunt luate în considerare în cadrul Poll of Polls.
Desigur, sondajele de pe social media sau de pe site-uri nu sunt luate în considerare.