Dahna aplicație de nutriție românească
La nivel global, la fiecare 6 secunde, un pacient moare din cauza complicațiilor cauzate de diabet, de boli cardiovasculare și de obezitate. Dacă nu se oprește tendința actuală, peste un miliard de oameni vor muri de boli cardiovasculare (BCV) în prima jumătate a secolul 21. Răspândirea BCV va fi majoritară în țările în curs de dezvoltare și o mare parte vor muri la vârstă mijlocie. Doi soți cu experiență în domeniul medical și-au propus să schimbe aceste cifre și au lansat aplicația DAHNA – Diet According to the Healthy Nutritional Approach.
Pe scurt, DAHNA este o aplicație creată cu expertiza cardiologilor și avizată de nutriționist, care oferă dieta pentru protecția inimii și face prevenție cardiovasculară și a bolilor asociate pe baza profilului metabolic propriu, urmând să fie inclus și profilul cardiovascular. DAHNA este singura aplicație mobilă de pe piața din România care configurează, în mai puțin de 5 minute, meniuri conform profilului metabolic al utilizatorului, rețetele pentru prepararea lor, dar și lista de cumpărături cu ingredientele și cantitățile necesare.
Aplicația care ne învață să trăim sănătos
Daniela Tatu-Chițoiu și Gabriel Tatu-Chițoiu au creat o aplicație utilă tuturor celor care doresc să aibă o viață activă și sănătoasă, ferită de boli precum cele cardiovasculare, depresie, cancer sau obezitate. Aceasta este povestea lor și a proiectului care ne învață să urmăm o dietă sănătoasă.
„Un economist (eu) și un medic (soțul meu) au decis, în 2018, să înființeze o companie care să se ocupe în principal de educația medicală a profesioniștilor în medicină, dar și a publicului larg”, își începe povestea Daniela, CEO-ul CardioScience, inițiativă sub umbrela căreia a fost dezvoltată DAHNA.
A absolvit Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor Alexandru Ioan Cuza din Iași, apoi un master în Studii Europene, specializarea managementul proiectelor. Înainte de a lansa un startup alături de soțul său, Daniela a lucrat aproape 15 ani într-o multinațională:
„Trebuie să recunosc faptul că a însemnat un mediu bun de dezvoltare personală, pentru că un mare câștig a fost și lucrul cu oamenii – colegi, clienți, furnizori. Când am decis să plec din multinațională știam sigur că voi fi antreprenor în zona de Health, pentru că asta îmi place cu adevărat. Cel mai important lucru pe care l-am învățat în cariera mea profesională – până să încep acest startup – a fost să îmi asum riscul de a mă duce către nou”.
La rândul său, soțul Danielei, Gabriel Tatu-Chițoiu, este medic cu dublă specializare – Cardiologie și Medicină internă, doctor în medicină, și are o experiență de peste 35 de ani în cardiologia de urgență. A fost Președintele ales al Societății Române de Cardiologie în anii 2014-2017, a scris patru cărți ca prim autor, dar a publicat și numeroase lucrări științifice.
„CardioScience este inițiativa generoasă, instructivă și îndrăzneață a soțului meu. Pentru el, ca medic, acest proiect este extrem de important prin prisma faptului că poate să contribuie masiv la creșterea nivelului de informare, la educarea publicului larg în identificarea și combaterea factorilor de risc cardiovasculari și alte boli non-comunicabile, și de ce nu și la promovarea dreptului tuturor persoanelor de a avea acces la informații corecte. Pentru mine ca manager de business marea provocare este să cresc un business de succes cu ajutorul tehnologiei de inovație preventivă”, afirmă Daniela.
Cum a apărut ideea aplicației DAHNA
Ideea aplicației DAHNA, pe care au lansat-o oficial pe piață în acest an, le-a venit spontan, în timpul unei sesiuni de cumpărături. „Mai precis, în timp ce eu și soțul meu ieșeam din supermarket cu toate cumpărăturile în coș, gândindu-ne ce util ar fi un instrument care să-ți ofere extrem de rapid lista de cumpărături, cu exact cantitățile de care are fiecare nevoie, listă generată de meniuri sănătoase predefinite și luând în considerare un profil propriu metabolic”, spune cofondatoarea aplicației.
După ce au conturat ideea, s-au gândit că ar putea adăuga acestui design și alte funcționalități care ar putea contura această aplicație ca fiind foarte utilă tuturor celor care doresc să aibă o viață activă și sănătoasă, ferită de boli cardiovasculare sau de alte boli non-transmisibile, dar și celor care vor să economisească timp prețios.
Ce face, mai exact DAHNA? Creează planuri alimentare, meniuri zilnice personalizate având la bază expertiza cardiologilor și nutriționiștilor.
„În curând, aplicația va conecta utilizatorul la magazinul/ restaurantul preferat pentru a găsi cele mai bune oferte pentru lista de alimente sau meniuri și a primi acasă, sau acolo unde este nevoie, comanda generată. Acest instrument smart permite utilizatorului să aibă un antrenor personal în alimentație sănătoasă, care să conecteze sfaturile și expertiza medicală cu oferta alimentară a retailer-ilor printr-o experiență plăcută de shopping.
Iar acest model, un liant între expertiza clinicilor medicale integrată/corelată cu experiența de shopping, nu a fost până acum utilizat. Creezi un cont rapid în aplicație, introduci datele personale, este creat profilul metabolic și sunt atribuite meniurile care se potrivesc profilului propriu. Din acele meniuri le alegi pe cele preferate, le adaugi în lista, instantaneu este creată o listă de ingredientele și cu exact cantitățile de care ai nevoie, listă cu care poți să mergi la cumpărături sau acestea își pot fi livrate acasă. În scurt timp vor putea fi livrate și meniurile zilnice gata preparate”, explică Daniela.
Potrivit cofondatorului și CEO-ului DAHNA, fundamentul întregii construcții este reprezentat de recomandările ghidurilor de practică medicală internațională și de expertiza medicilor specialiști.
„Subliniez de fiecare dată importanța componentei de expertiză medicală, componenta de învățare care poate crea încredere, pentru ca utilizatorii să fie atașați de un produs creat de experți. Echipa noastră a pariat pe faptul că putem încuraja oamenii prin tehnologie să mănânce mai bine, mai corect, mai sănătos, mai durabil, cu un cost minimal.
Pentru că în principal problema se reduce la stimularea autoeducației. Misiunea DAHNA este să învețe, să ajute oamenii să mănânce sănătos, să economisească bani și timp, astfel încât să poată trăi mai bine! Să schimbe modul în care oamenii mănâncă, să schimbe comportamentele alimentare nesănătoase”, completează ea.
Aplicația te poate ajuta să renunți la alimentația nesănătoasă
De ce a fost nevoie de o aplicație de acest gen? Din punctul de vedere al Danielei, chiar dacă alimentația adecvată a fost forța care a menținut și împins civilizația umană înainte, evoluând împreună cu oamenii pe măsură ce nevoile și capacitățile individului modern au crescut, statisticile nutriționale și evidențele din viața de zi cu zi privind consumul sănătos de alimente și băuturi din ziua de azi arată exact opusul progresului.
„Cu toate că sunt numeroase aplicații și platforme pentru tot ce înseamnă alimentație, dieta nesănătoasă a ajuns factorul major de risc de moarte precoce, potrivit unor date statistice recente, chiar din 2019. Dieta nesănătoasă a trecut pe primul loc devansând fumatul și drogurile, așa că putem afirma că alimentația ucide mai mulți oameni decât fumatul”, detaliază ea.
Daniela recunoaște că există multe aplicații pe piață care promovează alimentația sănătoasă, însă până la DAHNA nu exista și o aplicație care să ofere alimentația personalizată, în funcție de profilul cardiometabolic.
Un proiect complex de sănătate
„Viziunea noastră, a CardioScience, o companie privată cu obiectiv principal educația medicală, este puțin diferită, pentru că noi vedem ca necesară o schimbare de direcție de la utilizarea tehnologiei pentru a dezvolta îngrijirile de specialitate și medicina de înaltă tehnologie, la focusarea pe utilizarea tehnologiei pentru a dezvolta prevenția primară”, declară CEO-ul CardioScience.
Așa cum precizam mai devreme, DAHNA este prima componentă a unui proiect medical mai mare lansat de soții Tatu-Chițoiu, denumit Cardiohealth CardioScience Syste.
În acest proiect au început și dezvoltarea CardioScience Academy, o platformă de educare și informare atât a profesioniștilor în medicină, cât și a publicului larg, având drept principal obiectiv să contribuie la reducerea impactului bolilor cardiovasculare.
„CardioScience propune variante de cursuri de instruire, care au la bază reconsiderarea metodelor tradiţionale şi adaptarea lor în raport cu specificul grupului țintă de instruit. Prin acest proiect ne-am propus o abordare integrată a educației medicale, preventivă, personalizată, bazată pe tehnologii inovative din sănătate”, detaliază Daniela Tatu-Chițoiu, CEO & Co-Founder DAHNA.
Planuri pentru 2021
Proiectul celor doi soți a pornit cu o investiție de circa 10.000 euro și a ajuns la aproape 100.000 de euro investiți din fonduri proprii. Planul cofondatorilor este de a atrage noi investiții în următorul an, pentru implementarea tuturor funcționalităților viitoare fiind nevoie de încă 300.000 de euro.
În acest moment, 20% dintre utilizatorii DAHNA sunt din afara țării noastre, iar dincolo de piața locală, atenția se împarte, în egală măsură, și între Europa și SUA.
„Sunt aproximativ 15.000 de utilizatori care au încercat DAHNA”, declară Daniela, precizând faptul că aproape toți utilizatorii așteaptă cu nerăbdare funcționalitatea de a fi livrată lista de ingrediente sau meniuri/rețete gata preparate.
O funcționalitate pe care fondatorii DAHNA o vor introduce din 2021. Și, deși în momentul lansării DAHNA aplicația era monetizată cu suma modică de 3,99 euro lifetime (au avut aproximativ 1000 de utilizatori plătitori), acum aplicația e gratuită pentru a fi descărcată de câți mai mulți utilizatori.
„Când vom finaliza varianta Pro (cu profil cardiovascular complet) și Premium (cu follow-up), va fi disponibil abonament lunar pentru segmentul de piață B2C , iar pentru B2B va exista un comision din tranzacțiile către partenerii de business”, adaugă Daniela, precizând faptul că obiectivul lor este de a atrage fonduri pentru a în următorii doi ani să ajungă la 100.000 de utilizatori.
„Pentru DAHNA întrevăd un an cu trei parteneriate strategice, o finanțare de 200.000 euro și peste 1.000 de plătitori de abonamente lunare. Visul meu este ca Dahna să fie una dintre aplicațiile de alimentație sănătoasă prescrise pe rețete medicale, așa cum se întâmplă deja în țări occidentale”, concluzionează Daniela Tatu-Chițoiu, CEO & Co-Founder DAHNA.
Sursă text: zoom.vodafone.ro
Sursă foto: unsplash.com