Metroul din Cluj rămâne la stadiul de proiect. Emil Boc i-a păcălit pe clujeni

Planul pentru Metroul din Cluj‑Napoca, prezentat ca mare realizare de Emil Boc, pare să rămână, pentru moment, o promisiune, realitatea pe teren denotă întârzieri serioase, obiective ambiţioase şi un progres neconvingător.
În noiembrie 2025, constructorul responsabil a anunțat că gradul de execuţie al proiectului este de doar 2,3 %. Această cifră a stârnit discuţii în Consiliul Local, după ce a fost comunicată abia după insistenţe repetate ale opoziţiei.
În septembrie 2025, compania a semnalat probleme tehnice semnificative: la aproximativ 22 metri adâncime, lucrările întâmpină o rocă vulcanică dificil de excavate. Spargerea acesteia avansează extrem de lent, ceea ce riscă să întârzie întregul calendar anunțat.
Proiectul prevede o linie de circa 21 km și 19 staţii, fiind gândit ca un metrou ușor care să lege zona metropolitană (inclusiv Florești, Gilău, Apahida etc.) de centrul orașului.
Deşi în august 2025 s-a început oficial construcția puţului de lansare pentru maşinile de forat (TBM), acest pas, deşi simbolic, nu schimbă esenţial datele reale: un progres marginal, în condițiile unor obstacole tehnice serioase.
Emil Boc a prezentat mulţi ani ideea metroului ca o schimbare structurală pentru oraș: decongestionarea traficului, modernizarea transportului public, legături rapide între Cluj-Napoca și localităţile din jur, dar realitatea de pe şantier sugerează altceva: ritm lent, dificultăţi tehnice și o transparenţă redusă, cifrele oficiale privind progresul sunt remise doar după presiuni politice, iar rezultatele concrete se lasă aşteptate.
Mulți locuitori, care au crezut că metroul va fi un răspuns real la haosul traficului și presiunea urbanistică, privesc acum cu îndoială: ce garanţii există că sistemul va fi gata la termenul estimat (2031)?
În fața obstacolelor şi întârzierilor actuale, promisiunile sună tot mai mult a slogan publicitar.
Cluj-Napoca merită un metrou funcţional, dar planul actual pare să pună pe hârtie mai mult decât pe tuneluri. Dacă situaţia nu se schimbă rapid, „metroul de Cluj” riscă să rămână, pentru multă lume, doar un vis frumos.