JUSTIȚIE

România are nevoie de un „proces MAXI” pentru ”afacerea microbuzul”: Arestarea baronilor locali, inclusiv a premierului Bolojan, devine imperios necesară

România se află în fața unuia dintre cele mai scandaloase cazuri de gestionare a fondurilor europene prin PNRR: achiziția microbuzelor școlare electrice – un proiect care ar fi trebuit să conecteze copiii din mediul rural la educație, dar s-a transformat într-o schemă transpartinică de clientelă politică și supraprețuri exorbitante.

Cifre care vorbesc de la sine

  • Uniunea Europeană cota un preț mediu orientativ de 78.000 € per microbuz pentru cele 3.200 de vehicule destinate școlilor din România. În realitate, statul a achiziționat doar 1.300 de microbuze, la un cost de două, uneori chiar trei ori mai mare, ajungându-se la aproximativ 200.000 € per unitate.
  • În județe precum Olt, un microbuz a fost cumpărat chiar cu 262.000 €, de trei ori mai mult decât valoarea reală estimată.

Actorii implicați: partide, baroni locali și firme afiliate

  • Aveuro Internațional, o firmă cu sediul în Prahova, controlată de Vlad Papuc – fiul unei influente lider PNL locale, apropiată de baronul Iulian Dumitrescu – a câștigat peste 60% dintre contracte, obținând 135 milioane € din această schemă.
  • Licitațiile au fost, în majoritatea cazurilor, organizate prin caiete de sarcini restrictive, care au permis concurență redusă sau inexistentă, cu justificări folosite ca pretexte legale, însă dubioase în esență.

Sub conducerea lui Ilie Bolojan, CJ Bihor a lansat în august 2024 licitația pentru 25 de microbuze electrice, cu un buget estimat de peste 30 milioane lei, adică aproximativ 241.000 € per bucata.

În februarie 2025, procedura a fost finalizată: 22,825 milioane lei fără TVA, adică circa 218.000 € per microbuz. Cele 25 de vehicule, marca Mercedes, au fost livrate firmelor din grupul Aveuro International SRL și au ajuns la Oradea

În loc de cele 3.200 de microbuze promise, doar 1.300 vor ajunge în teren, iar diferența bugetară uriașă reflectă risipa: dacă s-ar fi păstrat prețurile modeste (ex. Brașov – circa 150.000 €), s-ar fi putut achiziționa de fapt mult mai multe vehicule pentru același buget.

  • DNA a confirmat existența unor sesizări privind aceste achiziții. „Sunt dosare pe achiziții de autobuze la nivelul întregii țări (…) Avem sesizări. Sunt în lucru”, a declarat Marius Voineag, șeful DNA.

România are nevoie urgentă de un „proces MAXI”, în care să fie trași la răspundere nu doar funcționari de rang mediu, ci și baroni locali, lideri politici și firmele-oglindă care au exploatat o schemă sistemică de suprapreț și clientelă. Arestarea vinovaților, blocarea contractelor suspecte și recuperarea banilor – sunt măsuri indispensabile pentru a proteja resursele publice și educația copiilor.

Doar prin transparență, responsabilitate și justiție reală, România va putea transformă acest scandal într-o lecție de guvernanță – nu într-un nou simbol al impunității.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button