Politică

Afacerea microbuzul lovește și la Buzău: Borfașul Toma a plătit 245.000 de euro pe bucată

În timp ce la nivel național scandalul microbuzelor școlare electrice finanțate prin PNRR scoate la iveală prețuri considerate exorbitante – în jur de 200.000 de euro pentru un vehicul –, municipiul Buzău se evidențiază printr-un nou record. Primăria condusă de Constantin Toma (PSD) a achiziționat, în 2024, 20 de microbuze electrice și tot atâtea stații de încărcare, pentru suma totală de 24,5 milioane lei, echivalentul a aproape 5 milioane de euro.

Defalcat, fiecare pachet microbuz + stație de încărcare a costat în jur de 245.000 de euro, ceea ce ridică valoarea efectivă a unui microbuz electric la 220.000 de euro fără TVA, dacă se scade prețul estimativ al unei stații (aproximativ 25.000 de euro).

Contractul a fost lansat în iunie 2024 și semnat în decembrie, conform datelor din SEAP și unei postări publice a primarului Constantin Toma pe Facebook. Procedura a atras trei oferte, iar câștigătoare a fost declarată firma Anadolu Automobil ROM, importator oficial al microbuzelor turcești Karsan Jest.

Vehiculul achiziționat are 5,8 metri lungime, autonomie maximă de 210 kilometri și poate transporta 22 de pasageri, potrivit producătorului.

Până acum, au ajuns la Buzău doar 12 din cele 20 de microbuze, aflate în probe tehnice. Conform planului, ele vor transporta dimineața și după-amiaza elevii buzoieni, iar în restul zilei vor fi folosite și pentru alți călători pe traseele din oraș.

Calculul arată că prețul stațiilor incluse în contractul de la Buzău a fost mult peste media pieței. În județ, comunele Merei și Pătârlagele au montat stații similare la prețuri cuprinse între 23.700 și 24.000 de euro bucata, conform declarațiilor primarilor Ștefan Chircă și Ion Gherghiceanu. La Buzău, însă, media rezultată este de aproape 25.000 euro, fără detalierea exactă a costurilor.

Situația nu este singulară. Analiza SEAP arată că și alte orașe au cumpărat același model de microbuz, cu tot cu stație, la prețuri similare: 243.000 – 246.000 de euro la Botoșani și Galați. Diferențele sunt date de numărul de unități achiziționate, însă toate contractele depășesc semnificativ pragul considerat „normal” de Comisia Europeană – circa 78.000 de euro per microbuz.



Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button