ComunicateEconomie

Diriginții de șantier cer utilizarea ajutorului european pentru construirea de autostrăzi

Diriginții de șantier organizați în Colegiul Tehnic al Diriginților de Șantier au emis un comunicat de presă în care solicită ca banii europeni oferiți despre ajutor pentru reducerea efectelor pandemiei să fie direcționați spre investiții precum construirea de autostrăzi sau a sistemului de irigat național.

România va beneficia de o asistență financiară din partea Uniunii Europene pentru reducerea efectelor economice ale crizei sanitare: 33 de miliarde de euro, din care 21 de miliarde sunt bani nerambursabili, dar și un credit în valoare de 12 miliarde de euro.

Însă această asistență va fi doar alocată, nu și dată, în condițiile în care România nu pune la dispoziție proiecte de investiție absolut necesare dezvoltării țării.

România este codașă la atragerea fondurilor europene din actualul ciclu bugetar european, peste 60% din bani rămânând necheltuiți. Astfel că oricât am negocia, dacă nu suntem în stare să atragem și să cheltuim banii, totul rămâne doar pe hârtie.

“Există câteva proiecte care sunt de importanță zero, dar care sunt departe de a fi începute. Dacă ar fi să numim cinci dintre ele acestea ar fi: autostrăzile, rețeaua de apă și canalizare din localități, infrastructura de irigare a terenurilor agricole, construcția și reabilitarea școlilor și grădinițelor. Românii trebuie să înțeleagă că acești bani nu sunt oferiți cadou de cineva ci ni se datorează de drept, ca urmare a faptului că suntem membri ai Uniunii Europene, suntem parte a contribuției și a deciziilor” afirmă Cezar Petre, președinte al Colegiului Tehnic al  Diriginților de Șantier.

România este obligată să foloseasca banii primiți drept ajutor pentru pornirea de noi investiții, eventual mutarea unei părți din proiectele deja depuse spre finanțare prin programul PNDL:

“Autoritățile locale preferă să desfășoare investiții prin intermediul programului PNDL datorită birocrației mult reduse. Dar nu ne impune nimeni din Europa o legislație și o birocrație specială pentru fondurile europene, totul se creează la București prin suprareglementare. Investiții există, proiecte sunt, banii trebuie directionați către acestea și nu pentru completarea de pachete de asistență socială și care au efect pe termen scurt, însă pe termen lung vom rămâne cu o datorie de rambursat. Avem nevoie de autostrăzi, aceasta trebuie să fie prioritatea zero, restul sunt doar scuze. Este ca și cum arterele unui corp uman nu ar funcționa, totul se blochează” spune Lulea Marius Dorin, vice-președinte în cadrul organizației.

  • Legea petrolului ar putea fi schimbată. Guvernul vrea să recupereze perimetrul Trident din Marea Neagră
    România ar putea face o mutare neașteptată în cazul sancțiunilor impuse de SUA benzinăriilor și exploatărilor deținute de Lukoil. Guvernul ar putea modifica Legea petrolului astfel încât perimetrul Trident din Marea Neagră, deținut în proporție de peste 80% de Lukoil, să revină în proprietatea statului. Acesta ar putea fi preluat de compania Romgaz. Ce prevede proiectul Un proiect de ordonanță de urgență ce a fost postat pe siteul Autorității de Reglementare în Domeniul Minier și Petrolier vine cu popuneri pentru schimbarea legii petrolului. Concret, compania Romgaz ce aparține statului român va putea prelua participația de 87% a Lukoil din exploatația Trident din Marea …
  • Zeci de mii de firme închise în 2025 în România! Economia se prăbușește
    Anul 2025 a devenit simbolul unui eșec economic anunțat: zeci de mii de firme românești s-au închis, sufocate de taxe, birocrație și de lipsa totală de direcție a guvernării. Măsurile luate de premierul Ilie Bolojan au prăbușit consumul și au închis firmele românești, lăsând loc importurilor și accentuării deficitelor de balanță comercială. Antreprenorii au ajuns în pragul disperării, iar economia funcționează pe avarie. Micile afaceri, coloana vertebrală a oricărei economii sănătoase, au fost primele sacrificate. Scumpirile în lanț, noile taxe împovărătoare și controalele abuzive au dus la falimentul a mii de întreprinzători care, în ciuda eforturilor, nu au mai putut …
  • România și Bulgaria n-ar vrea să dea Lukoil Ungariei lui Viktor Orbán
    Compania Lukoil ar putea deveni principala armă al lui Vladimir Putin, în țările est-europene, avertizează experții bulgari, în consecință fiind nevoie de o acțiune internațională coordonată pentru a preveni acest lucru, relateaz într-o analiză Mediapool. Publicația arată că în săptămânile dinaintea vizitei lui Viktor Orbán la Moscova, ministrul Afacerilor Externe și Comerțului, Péter Szijjártó, a efectuat un „turneu fulger” în România, Bulgaria și Serbia. Joi, ministrul Gergely Gulyás, șeful Cabinetului Prim-ministrului, a confirmat că grupul ungar MOL negociază achiziția companiei petroliere sârbe NIS (deținută majoritar de Rusia). Bloomberg a scris după întâlnirea de vineri a lui Viktor Orbán cu Vladimir Putin că achiziția …
  • Zboruri anulate sau întârziate în toată lumea, în acest weekend, după rechemarea urgentă a mii de avioane A320
    Zeci de zboruri au fost anulate încă de vineri seară și alte zeci sunt așteptate să aibă întârzieri sau să fie anulate pe areporturile din întreaga lume în acest weekend, după ce Airbus a anunțat că solicită o actualizare software imediată pentru „un număr semnificativ” de aeronave din familia A320, potrivit Reuters. Peste 6.000 de avioane A320 au fost rechemate imediat de Airbus, cel mai mare producător european de avioane, după ce un incident recent care a implicat o aeronavă din familia A320 a arătat că radiațiile solare intense pot corupe date esențiale pentru funcționarea sistemelor de control al zborului. Remedierea presupune …
  • Sărăcia din România se adâncește: bogații devin mai bogați prin partide
    România trăiește astăzi într-un paradox amar: țara produce mai mult ca oricând, dar românii simt în buzunar mai puțin ca niciodată. Sărăcia nu doar că persistă — se adâncește. Iar cauza nu trebuie căutată în teze economice sofisticate, ci în mecanismele simple, brutale și perfect organizate prin care partidele aflate la putere au creat un sistem în care bogații devin tot mai bogați, protejați de stat, iar restul populației rămâne captiva între prețuri mari, salarii mici și taxe sufocante. În România de astăzi, averile nu cresc prin inovație sau prin competiție reală pe piață. Ele cresc prin contracte publice, prin …
  • Carnea de porc, lux de Crăciun! Pensionarii, loviți de sărăcie
    În România anului 2025, carnea de porc — simbolul tradițional al sărbătorilor — a devenit un lux. Un aliment de bază, care altădată nu lipsea de pe masa niciunei familii, a ajuns astăzi un produs pe care mulți pensionari doar îl privesc în raft, fără speranța de a-l cumpăra. În timp ce pensiile cresc cu firimituri, prețurile explodează cu o viteză pe care numai PSD și PNL o mai pot numi „normalitate economică”. Pentru un pensionar care trăiește din 1.500–2.000 de lei, un kilogram de carne de porc la 40–50 de lei este o umilință, nu un aliment. În timp …
  • Cerealele românești sunt exportate la preț de mizerie, în timp ce țara devine tot mai dependentă de importuri
    România continuă să joace cel mai prost rol posibil în lanțul alimentar european: exportăm cereale ieftine, materie primă fără valoare adăugată, iar în schimb importăm carne de porc scumpă, lapte scump și produse procesate la prețuri de vest. Este fotografia perfectă a unei economii dependente, lăsate intenționat fără industrie alimentară competitivă. Tractoarele românilor scot din pământ milioane de tone de grâu, porumb și floarea-soarelui, însă aceste cereale pleacă pe bani puțini către fermele și fabricile altora. În loc să hrănim cu ele porcul românesc, să procesăm laptele aici sau să producem carne și brânzeturi, noi vindem materia primă și cumpărăm …
  • Prețurile continuă să crească. Inflație de cinci ori mai mare decât media
    Românii simt în fiecare lună ceea ce guvernul se încăpățânează să nege: prețurile continuă să urce, iar inflația reală este de cinci ori mai mare decât media europeană. În timp ce alte state reușesc să stabilizeze costurile de trai, România rămâne blocată într-o spirală a scumpirilor care lovește direct în salarii, pensii și economiile oamenilor. Această inflație nu este un accident, ci rezultatul unui model economic prost construit: taxe crescute, împrumuturi masive, un stat obez și o piață dominată de monopoluri și carteluri. De la energie la alimente, de la bănci la retail, aceiași câțiva jucători dictează prețurile, iar românii …
  • Fermierii români plătesc printre cele mai ridicate dobânzi din Europa
    Situația fermierilor români a ajuns absurdă: în timp ce statele occidentale își finanțează agricultura cu dobânzi mici și accesibile, în România agricultorii sunt forțați să se împrumute la cele mai ridicate dobânzi din Europa. Într-o țară cu teren fertil, cu potențial imens și cu nevoi uriașe de producție, sistemul bancar tratează agricultura ca pe un risc, nu ca pe un motor strategic al economiei. Băncile din România percep costuri duble sau chiar triple față de cele din Franța, Olanda sau Germania, deși fermierii români pornesc deja cu dezavantaje majore: infrastructură slabă, acces dificil la piețe, lipsă de depozite și o …
  • Porcul de Crăciun va fi preponderent importat din Spania
    În ritmul actual, porcul de Crăciun al românilor nu va mai fi crescut în gospodăriile noastre, nici în ferme românești, ci va veni… din Spania. Asta nu este o glumă, ci realitatea unei țări care a distrus aproape complet creșterea porcului și a ajuns să importe masiv ceea ce altădată producea în exces. România, țara cu milioane de hectare de teren agricol, nu mai reușește să își asigure nici măcar carnea pentru masa de sărbători. Falimentarea sistematică a fermelor românești, normele gândite împotriva fermierilor și dependența de importuri au creat o situație absurdă: un popor agrar cumpără carne adusă de …
  • De ce avem nevoie de bănci mai multe: cartelul ține dobânzile ridicate
    România are unul dintre cele mai mici numere de bănci raportat la populație și la dimensiunea economiei din Uniunea Europeană. În locul unei piețe concurențiale, avem un oligopol bancar care funcționează ca un cartel bine organizat. Aceiași trei–patru jucători impun dobânzi similare, comisioane aproape identice și condiții de creditare sufocante, fără teama că altcineva le va lua locul. Consecința? Țara rămâne blocată în sărăcie, iar cetățenii și firmele sunt împinse spre supraîndatorare. Într-o economie normală, numărul mare de bănci înseamnă competiție: dobânzi mai mici, produse financiare inovatoare, presiune pe eficiență și un tratament mai corect față de clienți. La noi, …
  • Salariile militarilor în 2026. Ce se întâmplă cu soldele și pensiile din sistemul de apărare
    Finalul anului 2025 aduce o imagine tensionată în instituțiile de apărare și ordine publică, iar perspectivele pentru 2026 nu par deloc mai încurajatoare. Deși autoritățile vorbesc despre obiective ambițioase și despre consolidarea rolului strategic al României în regiune, realitatea financiară din sistem este marcată de blocaje, întârzieri și venituri rămase în urmă față de evoluția prețurilor. Salarii înghețate și venituri erodate de inflație Potrivit informațiilor din surse guvernamentale și materiale apărute în spațiul public, salariile militarilor și soldele personalului din MAI și MApN au rămas înghețate în 2025, iar acest lucru se va menține și pe parcursul anului 2026. În …

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.
Back to top button