400 din cele 700 de vagoane CFR părăsite care blocau Portul Constanța au fost scoase de pe linii
400 din cele 700 de vagoane ruginite și nefuncționale din Portul Constanța au fost scoase de pe linii până în acest moment, urmând ca la începutul lunii iunie să înceapă lucrările la primele 35 de linii de cale ferată, a declarat pentru Info Sud-Est directorul Portului Constanța, Florin Goidea.
În contextul războiului din Ucraina, autoritățile române au trebuit să ia mai multe măsuri pentru a crește operaționalitatea portului și a face față traficului crescut de mărfuri din ultimele trei luni.
- “Prima problemă era să trecem mare parte din traficul auto pe CF (căi ferate n.red.), în sensul ăsta s-au luat măsuri urgente, n-am crezut niciodată că se vor scoate 400 de vagoane de pe liniile din port. 400 s-au scos până acum, iar în prima decadă a lui iunie încep lucrările la primele 35 de linii de cale ferată pentru reabilitare. Și sper foarte mult ca parte din traficul auto care aglomerează portul Constanța să treaca pe CF. Am declarat-o de multe ori. Portul Constanța a fost proiectat ca un port CF. Dar din cauza faptului că 30 de ani nimeni nu s-a îngrijit de căile ferate din port, la triaje mă refer, au ajuns în situația în care au ajuns”, a declarat Florin Goidea, directorul CN APMC.
Acesta a mai adăugat că se lucrează de asemenea și la triajul din Palas, acolo unde s-au eliberat din liniile care sunt legate direct de Oil Terminal.
Despre problemele de infrastructură ale portului, Florin Goidea a indicat în primul rând mobilitatea mărfurilor transportate cu camioanele în interiorul portului:
- “Probleme au fost la început cu calea ferată, ați văzut că guvernul imediat a investit, chiar vreau să vă spun că se lucrează și toate autoritățile au pus umărul fără discuție. Vama și-a mărit numărul de lucrători, și-a mărit programul, noi am căutat să asigurăm tot felul de fluxuri prin port astfel încât să reușim să îndrumăm camioanele ucrainene către terminalele unde aveau marfă. Dăm și flyere la porți, în patru limbi, ucraineană, turcă, engleză și română. Cum deschide flyerul, găsește o hartă unde sunt precizate terminalele, ca să nu umble aiurea prin port și să aglomereze”, a declarat directorul Portului Constanța.
“Bineînțeles că începutul a fost mai greu, toată lumea a început cu blocajul Portului. N-a fost un blocaj, a fost o aglomerare în unele terminale. Pentru că și operatorii portuari au luat marfă pe care s-o descarce, atât datorită faptului că sunt câștiguri materiale, cât și de a ajuta. E drept că s-au produs sincope, gen nu știu ce container pentru România a ajuns la Pireu, și așa mai departe, dar în situația asta deosebită sincopele astea sunt absolut normale. Dar din dorința de a face știri din astea bombastice, s-au exagerat multe lucruri”, a mai declarat Florin Goidea.
Cu toate acestea, problemele există iar războiul din Ucraina nu a prins Portul Constanța în cea mai fericită formă:
- “E adevărat că nu e simplu. Încă o dată spun. Avem probleme, ne chinuim să dirijăm traficul, să gasim soluții de a-i îndruma pe ucraineni, până și pe autostradă sunt mesaje în ucraineană – nu aglomerați portul dacă nu aveți treabă. Pentru că portul nu este un loc de depozitare pe termen lung a unei mărfi, marfa trebuie să circule prin port”, a mai spus Goidea.
Cât despre nevoile pe termen mediu și lung, acestea există, la fel cum există și câteva planuri creionate în sertarele Portului:
- “Planuri de investiții există, trebuiesc dane în plus, trebuiesc făcute molurile 3 și 4, trebuie eventual investiții la insulă. Avem masterplan de transport, în sensul că vrem să reparăm toate drumurile, toate, absolut. Mai este o problemă, multe din greutățile noastre cu managementul de trafic sunt și datorită faptului că avem investiții. N-am știut că se întâmplă în Ucraina, dar avem investiții – lărgirea la patru benzi la poarta 10 și 10bis. Vă dați seama, poartă vitală de intrare a camioanelor. Acum am creat un circuit, intră pe la poarta 10bis, am operaționalizat poarta 14, intră camioanele și ies pe acolo. Poartă operaționalizată înseamnă că au vamă și poliție de frontieră. Împreună am lucrat cu toții rapid, am operaționalizat poarta 14 pe ieșire, poarta 10 bis numai să intre. De ce? Că mai rămăsese o bandă jumate, vă dați seama, două camioane și gata, se blocau. Un balamuc mare de tot. Că noi avem șanțuri săpate ca să ne extindem. Podurile iarăși, care erau în program, și am început să le facem, podul de la poarta 5, care este în renovare. Chiar astăzi m-am întâlnit cu constructorii și le-am zis domnule, urgentați, urgentați, faceți mai târziu trotuare și alte acareturi care sunt pe lângă pod, dar să am calea principală, să îi dau drumul cât mai repede”, a declarat Goidea.
“Erau lucrări la care eu nu pot să renunț. Că de-aia e portul cum e în multe chestii, că au trebuit făcute multe lucrări, și am pornit foarte multe lucrări. Avem investiții din surse proprii în valoare de 128 de milioane de lei, în derulare și unele din ele vor începe. Nu e ușor, știți cum e, cu licitație cu documentație, aviz de mediu etc. Dar eu sunt sigur că ne vom descurca și dacă toți suntem aplecați asupra problemei, soluții vom găsi. Nu este ușor, dar asta e, și dacă ne-am plânge, ce facem?”, a conchis Florin Goidea, directorul Portului Constanța.
Cifrele din Portul Constanța în cele trei luni de război
De la începutul invaziei Rusiei, în 24 februarie, și de la blocada nordului Mării Negre organizată de Moscova, Portul Constanța a devenit un hub important pentru exporturile de cereale ucrainene, care sunt încărcate, în mare parte, în porturile de pe Dunăre Reni și Ismail.
Traficul total de mărfuri cu proveniență/destinație Ucraina derulat prin Portul Constanța în cele trei luni de război s-a ridicat la 819.106 tone, din care trafic maritim 362.599 tone și trafic fluvial 456.507 tone.
De la începutul războiului au ajuns în Portul Constanța 9.010 containere, din care 3.484 au fost expediate, restul fiind depozitate în terminale.
De asemenea, la această dată, în Portul Constanța sunt depozitate în silozuri circa 90.000 tone de cereale și sunt așteptate peste 100.000 tone, majoritatea pe barje dinspre porturile Reni și Ismail.
Totodată au fost exportate deja peste 180.000 tone cereale din Ucraina, la bordul navelor. Alte 100.000 de tone de mărfuri din Ucraina au reprezentat alte mărfuri: echipamente, minereuri, cărbune, țevi.