Știrile 60m.RO

Ungaria, magnet pentru investițiile chineze: BYD triplează producția de vehicule electrice. România rămâne pe margine

Compania chineză BYD anunță o investiție de 94 de milioane de dolari în Ungaria pentru extinderea producției de autobuze și camioane electrice. Budapesta atrage tot mai multe investiții strategice din China, în timp ce România pare absentă din cursa pentru inovație și capital estic.

Ungaria a reușit o nouă lovitură economică majoră, atrăgând o investiție de 94 de milioane de dolari din partea gigantului chinez BYD (Build Your Dreams), unul dintre cei mai mari producători de vehicule electrice și baterii la nivel mondial. Investiția vizează extinderea semnificativă a fabricii din Komárom, în nordul Ungariei, unde producția de autobuze și camioane electrice va fi triplată, ajungând la 1.250 de unități pe an. Noua facilitate va include și un laborator de cercetare și dezvoltare, consolidând poziția Ungariei ca hub tehnologic regional.

Ministrul de Externe ungar, Péter Szijjártó, a declarat că Ungaria a devenit un partener strategic pentru China într-un moment în care tot mai multe state europene încearcă să reducă relațiile comerciale cu Beijingul. „Noi, ungurii, nu considerăm o ameninţare cooperarea Est-Vest, ci o oportunitate, o mare oportunitate”, a afirmat oficialul. Guvernul Orban va sprijini acest proiect printr-un ajutor financiar de 3,1 miliarde de forinți.

Aceasta nu este singura mișcare a BYD în Ungaria. Compania construiește deja prima sa fabrică de autoturisme electrice în Szeged, în sudul țării, și are planuri pentru deschiderea unui sediu european și a unui centru de cercetare la Budapesta. Anul trecut, Ungaria a atras o treime din totalul investițiilor chineze în Europa, iar suma totală a proiectelor chineze din țară a depășit 16 miliarde de dolari, repartizate în 64 de proiecte majore.

BYD, fondată în 1995, este cunoscută pentru producția de baterii și echipamente electronice de larg consum pentru giganți precum Apple, Dell și Samsung. Din 2003, compania a intrat pe piața auto și a devenit un actor-cheie în revoluția transportului electric. BYD integrează complet lanțul de producție pentru soluții cu emisii zero, incluzând generarea de energie solară, stocarea acesteia și aplicarea în mobilitate – de la mașini, autobuze, camioane, până la stivuitoare.

Modelul de expansiune BYD prevede nu doar producție, ci și dezvoltare economică locală: crearea de locuri de muncă bine plătite, pregătirea forței de muncă și furnizarea de energie curată comunităților locale. Experiența companiei din alte locații, cum ar fi fabrica din Lancaster, California, care a devenit un centru cu emisii zero, arată că Ungaria ar putea beneficia semnificativ pe termen lung.

În timp ce Ungaria își consolidează poziția ca un partener preferat al Chinei în Europa, România rămâne absentă de pe harta marilor investiții asiatice. Lipsa unor politici clare de atragere a capitalului străin și de stimulare a tehnologiilor verzi riscă să adâncească decalajul regional în domenii strategice precum mobilitatea electrică și inovația industrială.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button