Ucraina anunță că vrea să adâncească Dunărea pe partea românească și să folosească canalul Sulina „fără restricții”
Ucraina continuă să investească în dezvoltarea infrastructurii de transport de-a lungul Dunării pentru a spori capacitățile de operare a porturilor, însă succesul acestui proiect depinde de acordul și cooperarea cu România, transmite BucPress din Cernăuți.
Potrivit directorului Centrului de Strategii de Transport al Ucrainei, Serghei Vovk, 12 terminale noi sunt în construcție, dar acestea nu pot înlocui complet importanța porturilor de la Marea Neagră.
Într-un interviu acordat postului Ukrainske Radio, Vovk a declarat că porturile de pe teritoriul ucrainean al Dunării – Ismail, Reni și Ust-Dunaisk – sunt în prezent foarte active și au atras un interes crescut din partea investitorilor și a expeditorilor.
„Cu excepția perioadei sovietice, acestea nu au fost niciodată atât de aglomerate, deoarece reprezintă una dintre opțiunile de export nu doar pentru produsele agricole. Prin urmare, vedem acum o adevărată renaștere a Dunării, iar aceste porturi reprezintă o opțiune valoroasă nu doar pentru exportul produselor agricole, ci și pentru alte mărfuri.”, a subliniat Vovk.
El a subliniat importanța colaborării cu România în ceea ce privește lucrările de adâncire a albiei și alte aspecte tehnologice critice. Vovk a menționat că România a blocat anterior posibilitatea adâncirii gurii de vărsare a Dunării în conformitate cu convenția Agenției Dunării. Obținerea acordului României în această privință este crucială pentru a permite trecerea navelor de dimensiuni mari pe Dunăre și pentru a facilita transportul eficient de mărfuri.
„Avem nevoie de acordul României pentru a efectua lucrările de adâncire a albiei și pentru a utiliza canalul Sulina fără restricții de timp. Ar fi ideal ca navele să poată fi încărcate în porturile ucrainene, să treacă prin partea ucraineană a Dunării și să ajungă în Marea Neagră. Delegația noastră lucrează în mod constant cu reprezentanții României pentru a ajunge la un acord benefic pentru ambele părți”, a explicat Vovk.
Asta (adâncirea Barei Sulina), de la -7,50 la -12,50 cât vor ucrainenii, ar costa statul român cca 200 000 euro/an în plus, pentru dragajul de întreținere. Căci AFDJ Giurgiu România ar fi cu sarcina asta. Între timp, noi (proiectanți, Ministerul Transporturilor, AFDJ, etc), încercăm să oprim deznodământul fatal prin studii care tocmai asta spun: nu se poate bre Zelensky! Și cu adâncimea crescută și navele tot ar avea nevoie de cel puțin un remorcher (cele mai mari, mai ales în condiții de vreme nefavorabilă, chiar două).