Trenurile CFR au întregistrat, cumulat, mai mult de opt ani de întârzieri în 2022
Pe parcursul anului trecut, întârzierile trenurilor de călători au însumat 4.326.618 de minute. Asta înseamnă 3.004 zile, adică 8,2 ani. Întârzierile de anul trecut le-au depășit de cele din 2021 și 2022.
În anul 2020, trenurile românești au înregistrat întârzieri de 2.560.489 de minute, echivalentul a 4,8 ani, iar în anul 2021, acestea s-au situat la 3.487.509 de minute, echivalentul a 6,6 ani. În acest fel, lucrurile s-au înrăutățit de la an la an.
În același timp, salariile celor care ocupă posturi în conducerea CFR au întregistrat majorări enorme, acest gen de post aducând un venit net brut de 535.500 în anul 2022, ceea ce înseamnă un salariu lunar net de aproximativ 29.000 de lei, dublu comparativ cu cel încasat de șeful statului român.
De trei ani încoace, întârzierile totale ale trenurilor care circulă pe căile ferate din România au crescut într-un ritm alarmant. În 2020, 2,5 milioane de minute, în 2021, 3,4 milioane de minute și în 2022, 4,3 milioane de minute. Există o lipsă de investiții în sistemul public de căi ferate. În raportul de activitate pe anul 2022 al CFR se spune că aceste întârzieri au fost cauzate de „cazurile de forță majoră, de lucrările de reparații ale infrastructurii feroviare, inclusiv la poduri și podețe, de societățile prestatoare de servicii către CFR, de lucrările de ridicare a restricțiilor de viteza executate de personal CFR și de lucrările de pe Coridorul IV pe tronsoanele: Ghioroc – Simeria, Simeria – Coșlariu, Coșlariu – Sighișoara, Sighișoara – Brașov”.
În același document se menționează că întârzierile cauzate de companiile private de transport feroviar „au înregistrat o creștere de la 685.105 minute în 2021 la 823.113 minute în 2022”, în timp ce întârzierile cauzate de CFR S.A. „au înregistrat o scădere de la 1.233.478 minute în 2021 la 823.021 minute în 2022”.
În 2022, viteza medie a trenurilor de călători din România a crescut la 44,83 km/h, de la 44,68 km/h în 2021. În medie, fiecare tren care a circulat anul trecut a avut o întârziere de 4,62 minute de minute la fiecare 100 de kilometri parcurși, conform datelor furnizate de CFR. În Țara Soarelui Răsare în 2020, fiecare tren a întârziat în medie 12 secunde pentru transportul de călători, inclusiv întârzieri cauzate de dezastrele naturale, conform documentelor companiei japoneze de transport feroviar. Datorită datelor oficiale, întârzierea medie pe tren pentru japonezi este de 30 de secunde pe an.