Transportatorii români, victorie mare la Curtea de Justiție a UE
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a anulat obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, măsură considerată abuzivă a Pachetului Mobilitate 1 contestată de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR – la CJUE imediat după publicarea Pachetului Mobilitate 1 în 2020.
UNTRR este singura asociație din România care a depus acțiunea juridică la Curtea de Justiție a UE (CJUE) pentru anularea celor mai discriminatorii prevederi ale Pachetului Mobilitate 1 – obligația întoarcerii acasă a camioanelor, precum și prevederile privind întoarcerea acasă a conducătorilor auto și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină. Totodată, UNTRR a sprijinit acțiunile Guvernului României la CJUE de contestare a Pachetului Mobilitate 1.
Curtea de justiție UE a stabilit astăzi anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor, contestată de UNTRR la CJUE imediat după publicarea Pachetului Mobilitate 1.
Măsurile Pachetului Mobilitate 1 au fost intens contestate de România, Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta și Polonia, care au depus acțiuni la CJUE care vizează în special:
1. interdicția șoferilor de a-și petrece repausul săptămânal normal în vehicul
2. întoarcerea șoferilor la sediul companiei sau la locul de reședință la fiecare 3 sau 4 săptămâni
3. obligația retro- echipării cu tahograf inteligent 2
4. întoarcerea vehiculelor la sediul companiei la 8 săptămâni
5. perioada de așteptare de 4 zile în urma unui ciclu de cabotaj într-un stat membru gazdă,
6. încadrarea șoferilor ca „lucrători detașați” când efectuează operațiuni de cabotaj, transport dintr-un stat membru în altul în care niciunul nu este statul membru de stabilire al întreprinderii de transport (așa-numitele operațiuni de cross-trade „comerț încrucișat”) sau unele operațiuni de transport combinat, astfel încât beneficiază de termenii și condițiile de angajare în vigoare în statul membru gazdă, în special ce privește remunerația.
Prin hotărârea de astăzi, Curtea de Justiție UE respinge acțiunile, cu excepția cazului în care sunt îndreptate împotriva obligației referitoare la întoarcerea acasă a vehiculelor, pe care o anulează.
Acțiunile UNTRR la CJUE au fost fundamentate pe rezultatele Studiului KPMG – Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă(2020), confirmate ulterior de Studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor (2021) care arată că, în cel mai probabil scenariu, obligația întoarcerii acasă a camioanelor va genera 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, ceea ce ar conduce la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (o creștere cu 4,6% a emisiilor din transport rutier internațional de marfă) – contrar obiectivelor ambițioase europene privind decarbonizarea transporturilor și reducerea emisiilor cu 55% până în 2030.
Cel mai recent Studiu UNTRR privind ”Piața Transporturilor Rutiere 2018- 2030” indică o scădere importantă a transporturilor rutiere internaționale cross-trade și a transporturilor cabotaj operate de transportatorii români în UE, urmare aplicării prevederilor discriminatorii Pachetului Mobilitate 1.