Politică

Transalpina, scheletul din dulapul lui Orban: Cum a fost spoliat statul român de 400 de milioane de euro

Mulți ne-am întrebat de unde graba cu care procurorii DNA l-au săltat pe Nelu Iordache din avion pentru a-l aduce la audieri. Oare ce informații așa importante ar fi deținut Nelu Iordache de s-a întreprins asemenea măsură disperată. Nu cumva vorbim din nou de justiție politică și implicarea serviciilor de informații în actul de justiției?

Liderul senatorilor PNL Virgil Guran vorbeşte despre temerea unei posibile implicări a serviciilor de informaţii sau a altor organisme în competiţia internă pentru şefia partidului. Acesta aminteşte o declaraţie a liderului liberalilor Ludovic Orban care le-a atras atenţia „celor din exteriorul PNL, care sucesc mâini la spate, care umblă la scheletele din dulap ale unora şi altora”, că nu va ceda.

Liderul PNL Dâmboviţa, susţinător al lui Ludovic Orban la şefia formaţiunii explică faptul că preşedinţii de filiale se tem că s-ar putea să se inventeze anumite probleme pentru unii dintre ei. „Există de regulă în România, din păcate, a existat un obicei să se mai implice şi… hai să zicem anumiţi oameni care deţin informaţii reale sau ireale, oameni care mai încearcă să forţeze nota. Cu alte cuvinte, după cum vedeţi, mai apar în această perioadă preşedinţi de organizaţii cărora li se scoate câte un dosar vechi-vechi sau chiar ceva nou şi pueril deocamdată. Există această temere că se implică şi anumite organisme care nu au ce căuta în această competiţie politică”, a afirmat Virgil Guran, luni la RFI.

Transalpina, scheletul din dulapul lui Orban

Am avut un editorial în data 9 June 2015 despre combinațiile lui Nelu Ioradache și Ludovic Orban, fapt cunoscut de mai toată presa vremii, primul ajungând și în spatele gratiilor. Sincer, domnul Orban ar trebui luat la întrebări pentru chestiuni mai recente din activitatea sa infracțională, nu neapărat despre scheleții de acum 10 ani, având în vedere că în eventualitatea unui proces penal, multe fapte s-ar prescrie. O să revin cu noutăți despre Ludovic Orban și combinațiile lui oneroase în partea finală a campaniei electorale, lucru de care nici Florin Cîțu nu este străin.

Unul din cele mai frumoase drumuri din România cu o istorie de peste 2000 de ani a devenit subiectul procurorilor anticorupție în urma lucrărilor de modernizare realizate de firma Romstrade deținută de afaceristul Nelu Iordache.

Principalele personaje implicate în realizarea acestui proiect nefolositor și încă neterminat sunt fostul ministru al Transporturilor Ludovic Orban(PNL), fostul director general adjunct al CNADNR, fost primar la Roșiorii de Vede Cristian Duică(PSD), afaceristul Nelu Iordache și Alin Goga, fost director al departamentului juridic din compania de drumuri.

Proiectul a pornit dintr-o mică înțelegere între oficialii locali și Alin Goga, apoi afacerea a fost speculată de mai mulți oficiali de la CNADNR și afaceristul Nelu Iordache care a dus la un prejudiciu de peste 300 de milioane de euro pentru statul român.

Transalpina s-a construit în sistem credit furnizor. Adică, Romstrade a construit cu bani de la bancă pe care mai târziu compania de drumuri i-a achitat. În dosarul corpului de control se arată că Romstrade, firma afaceristului Nelu Iordache, a depus mai multe documente în fals pentru a câştigă contractul. În primul rând, s-a depus o dovadă că Romstrade poate lua de la banca 390 de milioane de euro. Documentele depuse nu erau însă reale. Lucrările s-au plătit în lei dar înţelegerea a fost că CNADNR să plătească datoria în euro. Din cauza cursului valutar, compania a plătit în plus 35 de milioane de lei.

Pentru bunul mers al lucrărilor în 2008 s-a hotărât că direcţia de Drumuri şi Poduri Craiova să preia frâiele acestei afaceri. „N-o urmarea nimeni. Era la o regională… puteau să o gestioneze palmat”, spune Alin Goga.

În raportul corpului de control al Guvernului, încă de pe primul rând apare numele celui care ar trebui să răspundă pentru lucrarea de aici, directorul general adjunct al CNADNR, Duică Cristian, fost primar la Roşiori de Vede, Teleorman.

În documentul anchetatorilor se arată că în ianuarie 2008, directorul general adjunct Duică Cristian a înregistrat o cerere pentru modernizarea drumului 67 C – Transalpina. Acum, spune că justificarea cererii a fost „dispoziţia pe care am primit-o de la directorul general”.

Nelu Iordache arestat

Anchetatorii susţin că începuturile acestui drum au pornit de la falsuri grosolane. Investiţia de pe Transalpina nu figura în priorităţile anului 2008 iar statisticile arătau că traficul era redus. Dar în solicitarea lui Duică se precizează că e nevoie de urgenţă de acest drum pentru că traficul e intens. În plus, cu toate că drumul şerpuieşte prin vârful muntelui, contrucţia s-a făcut fără aprobări de la mediu.

În 2010, Alin Goga fost director al departamentului juridic din compania de drumuri, vorbea despre neregulile şi hoţiile din sistem. “Eu îţi spun sincer, dacă lumea ar şti în România cum se cheltuiesc banii publici şi cât de prost sunt administraţi, ne-ar împuşcă la gard.” În dosarul anchetatorilor apare şi numele lui Goga, care este acum director de investitiţii la Drumuri şi Poduri Craiova.

Cristian Duică, condamnat la un an de închisoare cu suspendare și 80 de zile de muncă în folosul comunității(ANI, conflict de interese). Nu a fost niciodată tras la răspundere pentru escrocheria Transalpina

A venit la mine Mihai Popescu, era consilierul lui Ludovic Orban. Şi îmi zice: mă frate, am şi eu primar, e prietenul cu prietenul ăsta al meu şi a zis că ne dă câte 5 mii de metri pătraţi la Rânca, asta mi-e sfânta mea cruce, îi faci şi lui o hârtie cum să îşi reabiliteze drumul? Şi am zis: bine, mă. Hai că îţi fac o hârtie. Am făcut o hârtie din aia pompoasă, stimate domnule ministru, dumneavoastră care sunteţi mare susţinător al drumurilor turistice. Nu m-am gândit că se întâmplă ceva. Am pus să semneze primarul, prefectul, preşedintele consiliului judeţean şi i-a venit lui Ludovic Orban.”

Goga:Duică e un mincinos și un infractor ordinar!

Ministrul l-ar fi chemat apoi pe Duică şi i-ar fi dat dispoziţie. „Venea supărat pe hol. Şi întâmplător mă întâlnesc cu el. Şi zic: ce ai mă Cristi, de ce eşti supărat? Zice, uite mă, m-a chemat ministrul şi zise să fac drumul ăsta şi eu nu am niciun ban. Cum să fac 140 de km? Şi m-am dus cu el discutând, că era hârtia pe care o făcusem eu cu 2-3 săptămâni înainte. Când să întru la el în birou, îl aştepta Nelu Iordache, pe alte treburi. Şi când a văzut, a zis: vrea ministrul să o facem? Hai să o facem. Ăla fiind deştept, a zis am eu soluţia. O facem pe credit furnizor. Şi aşa a început şi s-a construit Transalpina.”

În dosarul anchetatorilor se arată că directorul Florin Dascălu s-a ocupat de realizarea unui material care să justifice trecerea lucrărilor la direcţia din Craiova. Directorul Dascălu nu îşi recunoaşte implicarea şi da vină pe Cristian Duică, şeful sau. Fostul director adjunct spune însă că nu el stabilea strategia. A tot căutat într-un dosar decizia prin care a fost însărcinat să se ocupe de lucrare. N-a găsit-o şi a rămas că ne-o transmite prin email. N-a făcut-o, notează jurnaliștii de investigație de la ‘România te iubesc’.

Un alt nume care apare în dosarul anchetatorilor este cel al lui Lumezeanu Adrian, director Direcţia Regională Drumuri şi Poduri. A fost în funcţie în 2008 şi este şi acum. În dosar se arată că subalternii lui Lumezeanu au decontat multe lucrări nerealizate.

Liviu Costache a condus compania de drumuri în 2010-2011. „Eu nu zic că drumul ăla nu trebuia făcut. Dar nu acum. Fiindcă cu aia 400 de milioane puteam reabilita întreagă reţea de drumuri a României.”

În 2012, CNADNR a hotărât să suspende lucrările pe Transalpina iar Romstrade a intră în insolvenţă după ce omul de afaceri Nelu Iordache a fost arestat pentru spălare de bani şi delapidare. Reprezentanţii firmei nu au vrut să comenteze acum situaţia.

Matei Alexandru

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.
Back to top button