Economie

”Succesurile” lui Grindeanu: CFR SA anunță pierderi de peste 955 milioane de lei pentru 2023

Administratorul infrastructurii feroviare, CFR SA, estimează o pierdere de 955,436 milioane pentru anul în curs, mai mare cu peste 909% față de cea înregistrată în 2022, potrivit instrumentului de motivare care însoțește proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR” SA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI).

„Rezultatul brut programat pentru anul 2023 este negativ – pierdere, în valoare de 955.436,44 mii lei. Estimarea unei pierderi în anul 2023 în valoare de 955.436,44 mii lei, mai mare decât cea realizată la data de 31.12.2022 cu 909,67%, respectiv cu suma de 860.807,54 mii lei sunt următoarele: diminuarea veniturilor din transferuri pentru întreținerea infrastructurii feroviare cu 14,12%, respectiv cu suma de 265.689,30 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022; creșterea cheltuielilor de personal cu 32,49%, respectiv cu suma de 656.782,46 mii lei, în special urmarea aplicării creșterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar începând cu data de 01.07.2023; creșterea cheltuielilor cu stocurile (energie, apă și combustibil) cu 24,06%, respectiv cu suma de 82.724,83 mii lei față de cele realizate la data de 31.12.2022 pe fondul creșterii prețurilor unitare și aplicării prevederilor legale în vigoare; creșterea cheltuielilor cu alte servicii executate de terți cu 19,22%, respectiv cu suma de 54.837 mii lei”, se spune în documentul lansat în consultare publică.

La toate acestea se adaugă faptul că CFR SA gestionează infrastructura feroviară publică având o legislație specifică și dedicată, cu venituri plafonate prin reglementări legale și cu cheltuieli fixe de administrare și funcționare, scrie Agerpres.

CFR SA și-a proiectat pentru 2023 veniturile totale în valoare de 5,29 miliarde de lei, în creștere față de cele realizate în anul 2022 cu 4,12%, respectiv cu suma de 209,547 milioane lei. În structură, veniturile din exploatare, de 5,155 miliarde de lei, dețin o pondere 97,44%, iar veniturile financiare, în valoare de 135,212 milioane de lei, au o pondere de 2,56% în veniturile totale. Veniturile din exploatare au fost programate în creștere cu 4,16% față de cele realizate la data de 31.12.2022, respectiv cu suma de 205,648 milioane de lei. Cifra de afaceri, în valoare de 1,155 miliarde lei, a fost programată în creștere cu 10,38% (+108,621 milioane lei) față de cea realizată la data de 31.12.2022 și reprezintă 22,40% din totalul veniturilor de exploatare.

„Venitul din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI) este principalul venit obținut de companie în urma punerii infrastructurii feroviare, în mod nediscriminatoriu, la dispoziția tuturor operatorilor de transport feroviar de marfă și călători, în baza contractelor de acces. Programarea acestui element de venit s-a realizat în baza solicitărilor de trase ale operatorilor de transport feroviar de călători și al volumului estimat al traficului feroviar, care urmează să fie realizat de operatorii de transport feroviar de marfă în anul 2023. Valoarea programată pentru anul 2023 este de 965.300 mii lei, mai mare cu 11,82% decât cea realizată la data de 31.12.2022, și reprezintă 18,73% din totalul veniturilor de exploatare”, se arată în instrumentul de motivare.

Veniturile din subvenții și transferuri de exploatare, aferente cifrei de afaceri nete, în valoare de 1,616 miliarde lei, reprezintă contribuția bugetului statului la finanțarea cheltuielilor pentru întreținerea, funcționarea și reparația infrastructurii feroviare publice aflată în proprietatea statului și în administrarea companiei.

Veniturile din transferurile pentru întreținerea și funcționarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice în anul 2023 au fost programate în scădere cu 14,12%, respectiv cu suma de 265,689 milioane lei, față de cele realizate la finele anului trecut, au o pondere de 31,36% în totalul veniturilor de exploatare și se utilizează cu prioritate pentru plata obligațiilor către bugetul general consolidat, asigurarea cheltuielilor stabilite de lege aferente activității de întreținere și funcționare a infrastructurii feroviare publice și asigurarea cheltuielilor stabilite prin contractele de prestări servicii.

„Alocațiile bugetare prevăzute pentru Compania Naționala de Căi Ferate ‘CFR’ SA în Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/19.12.2022, nu acoperă integral achitarea obligațiilor companiei către bugetul general consolidat, a salariilor necesare activității de întreținere și exploatare din ramura linii și instalații. Pentru achitarea integrală a obligațiilor de plată către bugetul general consolidat a drepturilor salariale aferente personalului care își desfășoară activitatea în cadrul secțiilor de întreținere și reparație linii, instalații, utilaje, acoperirea influenței aplicării Legii nr. 195/07.09.2020 privind Statutul personalului feroviar începând cu data de 1 iulie 2023 este necesară suplimentarea, în cursul anului 2023, a sumei de 1.616.261 mii lei, care a fost alocată prin Legea nr. 368/2022 – Legea bugetului de stat pe anul 2023, cu suma de 373.343,00 mii lei, astfel: 598 mii lei pentru achitarea obligațiilor la bugetul general consolidat al statului; 745 mii lei pentru achitarea salariilor aferente personalului care își desfășoară activitatea în cadrul secțiilor de întreținere și reparație linii, instalații, utilaje”, potrivit documentului. Indicatorul „Alte venituri din exploatare” în valoare de 2,329 miliarde lei, a fost programat în anul 2023 în creștere cu 17,71% față de realizatul anului 2022, respectiv cu suma de 350,464 milioane de lei, și are o pondere de 45,19% în totalul veniturilor din exploatare. În cadrul categoriei „Alte venituri din exploatare”, veniturile din subvenții pentru investiții, în valoare de 2,263 miliarde lei, au fost programate în creștere cu 22,13%, respectiv cu suma de 409,963 milioane lei față de cele realizate la data de 31.12.2022.

Veniturile financiare pe anul 2023 au fost programate în creștere cu 2,97%, la 135,212 milioane lei. Cheltuielile totale, în valoare de 6,245 miliarde lei, au fost fundamentate în funcție de activitățile concrete din programele de achiziții de bunuri și servicii, pentru desfășurarea activității, fundamentate pe baza posibilităților reale de plată a acestora, a programelor de investiții și dotări, în limita surselor legale de finanțare a acestora, a recalculării cheltuielilor de natură salarială și a cheltuielilor de mandat.

Cheltuielile totale au fost programate în creștere cu 20,68%, respectiv cu suma de 1,07 miliarde lei. În structura cheltuielilor totale, cheltuielile din exploatare, în valoare de 6,115 miliarde lei, dețin o pondere 97,92%, iar cheltuielile financiare, în valoare de 130,137 milioane lei, dețin o pondere de 2,08%. Cheltuielile de exploatare au fost programate în creștere cu 21,22%, respectiv cu suma de 1,071 milioane lei, față de cele realizate la data de 31 decembrie 2022. În total cheltuieli din exploatare, cheltuielile cu bunuri și servicii dețin o pondere de 15,87% (respectiv 970,818 milioane lei, +5,78%), iar cheltuielile cu personalul, în valoare de 2,678 miliarde lei, au o pondere de 43,8%.

Cheltuielile cu personalul au fost programate în creștere cu 28,30%, respectiv cu suma de 590,716 milioane lei, față de valoarea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2022. Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 2,589 miliarde lei, au fost estimate în creștere cu 28,63%, respectiv cu suma de 576,193 milioane lei față de suma aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022. Creșterea cheltuielilor de natură salarială are la bază, printre altele, preluarea de către CFR SA a unui număr de 2.239 salariați de la societatea afiliată Electrificare CFR SA. „Valoarea cheltuielilor de natură salarială realizate în anul 2022, în sumă de 1.952.619,02 mii lei, nu depășeste valoarea cheltuielilor de natură salarială aprobată prin bugetul de venituri și cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr. 1278/2022, în valoare de 2.012.761,10 mii lei”, se mai spune în document.

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2023, în valoare de 3,434 miliarde lei, au fost programate în creștere cu 51,05%, respectiv cu suma de 1,161 miliarde lei, față de cele realizate la data de 31.12.2022. Sursele de investiții pentru anul 2023 vor fi asigurate din: surse proprii (960.610 lei), alocații de la buget pentru investiții (162 milioane lei), buget de stat și fonduri externe nerambursabile (133,355 milioane lei), din care: proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, respectiv programe din fondul de coeziune (1,378 miliarde lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, respectiv în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență (1,470 miliarde lei), proiecte aprobate în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (148,643 milioane lei).

Totodată, CFR SA estimează că plățile restante, care sunt în valoare de 310 milioane lei, aproape că se vor dubla și vor fi în creștere cu suma de 293,66 milioane lei față e cele realizate la data de 31.12.2022. Motivele care stau la baza acestei estimări sunt: neîncasarea creanțelor restante de la CFR Marfă și CFR Călători până la finalul anului 2023; alocarea insuficientă de la bugetul statului a sumelor necesare întreținerii și exploatării infrastructurii feroviare publice în raport cu necesarul de finanțare; rezultatul brut negativ (pierdere) al companiei; indicele de creștere a veniturilor totale, programate pentru anul 2023, față de cele realizate la data de 31.12.2022 este de 4,12%, iar indicele de creștere a cheltuielilor totale programate pentru anul 2023, față de cele realizate la data de 31.12.2022 este de 20,72%.

„La data de 31.12.2022, compania a înregistrat creanțe restante în valoare de 1.473.345,43 mii lei, din care: CFR Marfă SA (69,57%) suma de 1.024.943,84 mii lei și CFR Călători (7,42%) suma de 109.384,07 mii lei. În anul 2023, SNTFM ‘CFR Marfă’ SA continuă procedura concordatului preventiv, procedură omologată de Tribunalul București în 12 martie 2020, fapt ce a determinat la imposibilitatea estimării valorii creanțelor care se vor încasa de la această societate”, se menționează în instrumentul de motivare.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button