Statul român, obligat să plătească 12 milioane de euro pentru o greşeală de proiectare la Autostrada A7

Cea mai mare despăgubire plătită de statul român pentru o lucrare de infrastructură va ajunge la un fermier din Vrancea. Ferma sa ecologică a fost grav afectată de lucrările la Autostrada Moldovei (A7), din cauza unei erori de proiectare recunoscute de autorități. Curtea de Apel Galați a decis ca CNAIR să plătească 12 milioane de euro ca daune, sumă ce nu acoperă însă întreaga pierdere a afacerii.
Vasile Macovei, un fermier din județul Vrancea, va primi 12 milioane de euro despăgubiri de la statul român după ce ferma sa ecologică a fost compromisă de lucrările la tronsonul Focșani-Bacău al Autostrăzii Moldovei (A7). Decizia este definitivă și irevocabilă, pronunțată de Curtea de Apel Galați, iar suma va fi achitată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin Ministerul Transporturilor.
Totul a pornit de la o eroare de proiectare, recunoscută de reprezentanții CNAIR. Firma care a întocmit studiul de fezabilitate nu a făcut verificările necesare în teren, iar traseul autostrăzii a fost stabilit chiar prin mijlocul unei ferme ecologice funcționale, fără ca aceasta să fie menționată în documentație. „Acest proiectant, din moment ce habar nu avea că acolo este o fermă, le-a făcut din burtă, din birou”, a declarat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Ferma lui Macovei, construită cu fonduri europene și acreditată pentru producția de lapte bio, și-a pierdut licența ecologică imediat după începerea lucrărilor. „Autostrada compromite componenta bio a fermei. Vă daţi seama: acolo e trafic, e poluare. Noi îi plătim, nu avem probleme. Din momentul în care avem motivarea deciziei judecătoreşti, facem demersurile şi consemnăm sumele la CEC pe numele cetăţeanului respectiv”, a precizat Şerbănescu.
Vasile Macovei consideră că vina aparține exclusiv firmei de proiectare, nu statului: „Firma de proiectare sau firmele de proiectare care adjudecă licitaţiile cu statul fac din burtă, pe româneşte. Statul, aici, din punctul meu de vedere, nu are nicio vină.” Cu toate acestea, ferma nu mai poate funcționa în regim bio: „Afacerea, cum trebuia ea să se deruleze, nu se mai poate face. Trebuia să stau trei ani în conversie, din nou, cu un teren, doi ani cu vacile în altă locaţie. Nu… ea s-a închis, ca business s-a închis partea asta de bio.”
CNAIR ia în calcul să recupereze prejudiciul uriaș de la firma responsabilă: „Cred că Curtea de Conturi ar trebui să intervină aici, să verifice, să vadă ce s-a întâmplat şi să putem să ne îndreptăm şi noi, ca stat, împotriva acestei firme pentru a ne recupera banii”, a mai spus Şerbănescu.
Până la rezolvarea situației și eventualele demersuri de recuperare a banilor, statul român rămâne bun de plată. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, prin Ministerul Transporturilor, trebuie să achite fermierului Vasile Macovei suma de 12 milioane de euro, conform deciziei definitive a Curții de Apel Galați. Este cea mai mare despăgubire acordată până acum de statul român pentru o lucrare de infrastructură.