Sinecurile din Transporturi: salarii uriașe „pentru un pod” și funcții prelungite la infinit

Mariana Ioniță, secretar general în Ministerul Transporturilor, continuă să încaseze lunar zeci de mii de lei din multiple funcții publice, inclusiv dintr-o sinecură la Podul Calafat–Vidin, al cărei scop rămâne neclar. Numită politic, menținută prin ordine succesive și vizată de critici pentru posibile incompatibilități și lipsă de transparență, Ioniță reprezintă, potrivit surselor din sistem, imaginea bugetarului privilegiat într-un stat în criză.
Mariana Ioniță, actual secretar general al Ministerului Transporturilor, primește un salariu net de peste 20.000 de lei lunar pentru a coordona activitatea Podului Calafat–Vidin, sumă care se adaugă la salariul de 13.000 de lei din minister. Fișa postului și atribuțiile acestor directori de pod sunt ținute la secret, iar instituția nu oferă explicații publice privind necesitatea unei astfel de funcții pentru un singur obiectiv de infrastructură. Ministrul Transporturilor numește două persoane în această structură, iar remunerația a crescut constant de la 2007 până astăzi, indexată anual cu inflația, spre deosebire de pensiile militarilor, înghețate de mai mulți ani.
Traseul profesional al Marianei Ioniță este marcat de numiri politice și sinecuri succesive în structuri de stat, începând cu anul 2002. După mandatul la Bruxelles, a fost pusă în fruntea CNAIR, demisă ulterior pentru presupuse legături cu un fost ministru al Transporturilor și repusă imediat pe o altă funcție de conducere în minister. În ultimii ani, mandatul său de secretar general este prelungit din 6 în 6 luni, cu toate că nu este înalt funcționar public decât de curând, în urma unor cursuri făcute „din mers”.
Mai grav este că această funcție la Podul Calafat i-a fost retrasă în vara lui 2025 și reinstituită după doar o săptămână, fără explicații publice, potrivit unor surse interne care vorbesc despre presiuni din partea autorităților bulgare. Totodată, dispariția unor declarații de avere, suspiciuni privind achiziția unei vile ANL și lipsa accesului la CV-ul oficial al Ioniței ridică semne de întrebare privind transparența.
În timp ce Guvernul pregătește reduceri masive de personal și înghețarea salariilor în sectorul public, în subordinea Marianei Ioniță sunt menținute persoane declarate incompatibile de ANI, pentru a nu pierde „posturi de rezervă” în minister. Astfel, modelul sinecuristului protejat de sistem, întreținut din bani publici, pare să rămână regula în Transporturi, nu excepția.