România pierde 3 miliarde de euro din PNRR, în timp ce pasagerii CFR suferă în trenurile cu vagoane vechi și întârzieri uriașe

În mijlocul sezonului de vacanțe, trenurile CFR Călători continuă să acumuleze întârzieri de la câteva minute până la ore întregi pe diverse rute, vagoanele rămân într-o stare precară, iar pasagerii călătoresc adesea fără aer condiționat.
Asta în timp ce România dă cu piciorul la 3 mld. euro bani gratis din PNRR pentru calea ferată, ce puteau asigura modernizarea căilor ferate şi eficientiza acest transport.
„Cu bilet la clasa întâi pe Bucureşti-Slatina am călătorit practic într-o saună. Vagonul nu avea aer condiţionat, uşa la toaletă nu se închidea, iar trenul a ajuns cu întârziere de o oră. Călătoria în căldură a durat cu totul 4 ore şi 40 de minute, distanţa fiind de doar 189 de kilometri“, a spus Viorica, o pasageră care a circulat pe această rută duminică.
Deşi toate ţările dezvoltate au prioritizat dezvoltarea transportului feroviar, un transport „verde“, considerat sector strategic în UE, în România sistemul feroviar nu a prezentat niciun interes pentru Ministerul Transporturilor de mai bine de două decenii.
Lista publicată recent de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene arată că sectorul feroviar va pierde banii din PNRR. Se taie circa 1,5 mld. euro.
Pe proiectele de modernizare şi reînnoire a infrastructurii feroviare, sector ce avea o finanţare din granturi de 3,24 mld. de euro, se taie 1,36 mld de euro, în timp ce alţi 1,87 mld de euro se mută pe împrumuturi. De la materialul rulant, care avea o finanţare din granturi de 416 mil. euro, se vor tăia 135 mil. euro, iar 280 mil. euro se mută din grant în împrumuturi.
„Este un eşec de gestionare, Guvernul României nu a făcut reformele ca să putem lua aceşti bani. Aşteptăm să vedem ce mai rămâne din PNRR, nu mai putem trage banii, în 2026 se termină banii iar noi avem plătite doar trei cereri din zece cereri câte trebuia să avem până acum depuse“, a spus Dan Vîlceanu, fost ministru al fondurilor europene şi unul din cei aflaţi la conducerea Transporturilor ca interimar perioada septembrie-decembrie 2021. Tot el afirmă că „era un moment important pentru calea ferată, care nu a avut niciodată un program care să ofere acest nivel de finanţare“.
La conducerea Transporturilor s-au perindat în ultimii cinci ani mai mulţi şefi, Sorin Grindeanu fiind cel care avut cel mai lung mandat (final de 2021-iunie anul acesta). El nu a răspuns solicitării ZF. Cătălin Drulă, ministru al transporturilor pe final de 2020-septembrie 2021, nu a dorit să comenteze pe acest subiect.
Suntem departe de standardele UE

În timp ce trenurile moderne din vestul Europei dar şi din regiune circulă şi cu peste 160 de km pe oră, în România, pe calea ferată, viteza medie a trenurilor (Regio) a fost de 46 de km pe oră anul trecut.
În continuare CFR Călători circulă cu trenuri vechi pe calea ferată. Vârsta medie a locomotivelor şi automotoarelor CFR Călători este de 51 de ani, iar vârsta medie a vagoanelor este de 32 de ani, aşa cum se arată în Strategia de Material Rulant a CFR Călători pentru 2021-2024.
„Pentru îmbunătăţirea confortului şi a serviciilor oferite, CFR Călători derulează, prin programul de investiţii cu fonduri PNRR, lucrări de modernizare a 139 de vagoane (inclusiv de dormit şi cuşetă), 55 de locomotive electrice şi 20 de locomotive electrice cu acumulatori“, au transmis oficialii CFR Călători. Reprezentanţii au mai transmis că pentru ca sistemele de climatizare să poată oferi constant 22°C în vagoane, chiar şi la temperaturi exterioare de peste 40°C este necesară achiziţia unor trenuri moderne dotate cu tehnologii performante, cu instalaţii de climatizare de nouă generaţie.
De-a lungul anilor, compania a pierdut cotă de piaţă pe cele mai solicitate rute, Bucureşti-Braşov şi Bucureşti-Constanţa, în faţă operatorilor privaţi, care au curse pe aceste rute şi trenuri noi, ce oferă un grad mai mare de confort.