Magazin

Roboții, viitoarele ajutoare în supermarket-uri

Data viitoare când îți faci bagajele la casă la supermarket, dă-ți o mică bătaie pe spate.

O sarcină atât de simplă pentru oameni – împachetarea rapidă și eficientă a unui sac de produse alimentare de diferite dimensiuni și forme fără a zdrobi nimic – este ceva care, până de curând, a depășit abilitățile roboților.

Necesită sisteme de vizualizare pentru a localiza produsele, o mână flexibilă și puternică pentru a apuca obiecte și o inteligență artificială sofisticată, care știe că o cutie de ouă nu ar trebui să fie stivuită sub o sticlă de lapte de patru litri.

Este o problemă cu care James Matthews, directorul executiv al Ocado Technology (care face parte din grupul Ocado), se luptă în depozitele care gestionează comenzile online.

Compania are un depozit sofisticat în Erith, în estul Londrei, care este deja extrem de automatizat.

Sute de roboți se închid în jurul unei rețele, colectează alimente și le aduc la un membru al personalului care le va împacheta în cutii, care sunt apoi încărcate pe camioane pentru livrare.

„De obicei, alegem 50 de articole diferite de diferite forme și dimensiuni, iar cât de dense le împachetăm este absolut esențial pentru economia afacerii noastre.

„Dacă punem un singur lucru pe cutie pe drum, atunci vom folosi o mulțime de camionete foarte ineficient.”

Ocado își vinde sistemul supermarketurilor din întreaga lume, dar acei clienți solicită o eficiență din ce în ce mai mare, astfel încât instruirea roboților pentru a împacheta pungile ar avea un sens economic.

Compania lucrase deja cu cinci arme robotizate la depozitul Erith,

„Este un spațiu foarte provocator. Nu este unul în care poți trage o cale foarte directă către o soluție acolo. Unele dintre aceste lucruri sunt încă calde din mediul academic”, spune dl Matthews.

Dar acum procesul se accelerează cu două mari achiziții. Ocado plătește 262 milioane de dolari (198 milioane de lire sterline) pentru Kindred Systems, o firmă din San Francisco care realizează sisteme de sortare robotizată.

În plus, cumpără Haddington Dynamics cu sediul în Las Vegas pentru 25 milioane USD (19 milioane GBP), ceea ce face brațe robotice mai ușoare și extrem de sensibile.

Sistemul de sortare Kindred este deja utilizat pentru a alege produsele din depozitele de îmbrăcăminte, inclusiv unele deținute de Gap.

Domnul Matthews crede că această tehnologie poate fi adaptată și dezvoltată pentru sectorul alimentar.

„Cele două sisteme, intenționăm acum să le reunim. Va avea unele dintre modelele noastre de învățare automată, care sunt foarte specifice problemelor alimentare, și va avea unele aspecte ale platformei Kindred pe care le-au aprofundat mult mai mult.”

În special, Kindred este mai avansat în ceea ce privește teleoperarea sau autonomia supravegheată, unde oamenii monitorizează și controlează mai mulți roboți de la distanță.

„Ei [Kindred] pot urmări sute dintre acești roboți. Și în procentul foarte mic, dar momentele critice, când robotul are nevoie de ajutor, pot furniza acel sistem la distanță foarte, foarte eficient.”

Așadar, în anul următor, Ocado va pregăti inteligența artificială utilizată de Kindred, cu privire la produsele alimentare.

Compania speră să aibă un robot care să poată înlocui culegătorii umani în doi sau trei ani, dar oamenii nu vor fi înlocuiți complet.

„Cred că vom vedea o accelerare a implementării automatizării în următorii trei până la cinci ani. Și așa va fi o mușcătură mare din acele sarcini manuale. Dar bănuiesc că peste 10 ani, vor mai exista o parte importantă a activităților care sunt conduse de oameni „, spune dl Matthews.

Domnul Matthew este mai puțin clar despre modul în care Ocado intenționează să utilizeze tehnologia de la Haddington Dynamics, producătorul de brațe robotice ușoare, care se poate mișca foarte precis.

„Avem câteva cazuri de utilizare interesante, oarecum„ veverițe secrete ”, în care bricheta este o piesă mare”, spune el.

Domnul Matthews nu dă prea mult, dar spune că există o limită la ceea ce poate face un braț robotizat dacă folosește doar camere pentru a simți obiecte – imaginați-vă să vă împachetați o geantă dacă ați putea să vă folosiți doar ochii și să nu simțiți produsele.

Brațele robotice ale lui Haddington sunt extrem de sensibile, așa că Ocado cercetează modul în care acestea ar putea fi integrate în sistemul de depozitare.

Nu există nicio îndoială că cererea pentru o astfel de tehnologie va crește.

În iulie, directorul executiv al Grupului Ocado, Tim Steiner, a spus: „Lumea așa cum o cunoaștem s-a schimbat.

„Ca urmare a Covid-19, am văzut ani de creștere pe piața alimentară online condensată în câteva luni; și nu ne vom întoarce”.

Analiștii spun că înseamnă că supermarketurile vor trebui să își actualizeze sistemele.

„Cred că ceea ce a arătat pandemia este că infrastructura pe care comercianții cu amănuntul o aveau pentru a se deplasa în lumea comerțului electronic, a eșuat într-adevăr spectaculos”, spune Miriam Burt, vicepreședinte al firmei de cercetare Gartner.

În special, ea indică așa-numita „ultimă milă” – alegerea, ambalarea și livrarea alimentelor.

„Este foarte dificil să realizezi în mod profitabil realizarea ultimului kilometru, parțial pentru că majoritatea este muncă umană”, spune ea. Deci, tehnologia de la Ocado va fi foarte solicitată.

Cu toate acestea, rivali precum AutoStore din Norvegia și Takeoff din SUA vor căuta, de asemenea, să ia cote de piață.

„Companiile de pretutindeni își vor juca jocul – atât cele care vor dori să utilizeze Ocado, cât și cele care vor dori să concureze cu acesta”, spune James Lockyer, analist tehnologic la Peel Hunt, într-un raport recent de cercetare.

„Nu ne surprinde faptul că există mai mult zgomot de la start-up-uri care încearcă să-l ia pe Ocado la propriul său joc, cum ar fi Takeoff. Totuși, acest lucru nu elimină șansele lui Ocado de a fi lider global”.

În timp, domnul Lockyer vede că Ocado se extinde dincolo de alimente.

„De la agricultura verticală, până la automatizarea îndeplinirii livrării produselor alimentare proaspete, până la prepararea robotică a meselor gata consumate, Ocado Group ar putea de fapt să revoluționeze întregul lanț de aprovizionare.

Sursă text: bbc.com

Sursă foto: unsplash.com

Back to top button