Regulamentul ședințelor comune arată că Florin Roman a fost un impostor
Citirea moțiunii de cenzură în Parlament ar fi trebuit să fie un lucru de rutină, căci toate procedurile sînt prevăzute de Regulamentul camerelor reunite. În ciuda acestui fapt, s-a generat un imens scandal după ce, cu doar un minut înainte de începerea plenului reunit, deputatul și vicepreședintele Camerei, FLORIN ROMAN de la PNL, a acaparat microfonul, autonumindu-se „președinte de ședință”, deși alături de el se afla Anca Dragu, președintele Senatului! – notează COTIDIANUL.RO.
Și după ce un deputat USR i-a citit din Regulament că nu are dreptul să conducă lucrările plenului reunit, Florin Roman a continuat să citească ordinea de zi, să dea cuvîntul unor parlamentari, pînă cînd, în final, a fost scos pe sus de pe scaun, deși ținea cu amîndouă mîinile de microfon ca și cum ar fi fost îndrăgostit de el.
Pînă la urmă, și-a luat rucsacul în spate și a plecat nu numai de la prezidiul ședinței, ci și din sala Camerei deputaților, deși fusese delegat de Ludovic Orban să-l reprezinte. Ședința a fost apoi reluată și, în mod firesc, a fost condusă de Anca Dragu, președinta Senatului, fără alte incidente.
Asta a văzut toată lumea din transmisiile tuturor televiziunilor sau din transmisia live pe Internet, pe pagina Camerei deputaților.
Numai că, pînă azi noapte tîrziu, nebunia a continuat în emisiunile TV, unde moderatorii și politicienii încercau să explice și să justifice episodul acesta jenant, dînd dreptate uneia sau alteia dintre părți. Penibilul maxim a fost atins la Antena 3, în emisiunea lui Mihai Gâdea, unde pînă și un parlamentar cu experiență, Titus Corlățean, care a fost și ministru de externe, a demonstrat că habar nu are de textul din Regulament care reglementează aceste ședințe comune! I s-a alăturat și un reprezentant al UDMR, care i-a susținut prostiile, iar spre miezul nopții toți cei din platou păreau convinși că Florin Roman ar fi avut dreptate!
Nu este deloc așa! O arată simpla lectură a textului „Regulamentului activităţilor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului”. Dintre toți cei prezenți în platoul Antenei 3, singurul care a cerut să-i spună cineva ce prevede textul Regulamentului a fost Mircea Badea! În loc să deschidă Regulamentul, toți invitații s-au grăbit să dea doct propriile interpretări, lăsînd, pînă la urmă, impresia că Florin Roman avea dreptul să conducă ședința comună a celor două Camere!
Întreaga mascaradă a pornit de la o confuzie care a dominat toate dezbaterile de la toate televiziunile: cea dintre ședințele Biroului permanent ale celor două camere și ședințele comune ale Camerelor reunite din Parlament! Să revedem cele două articole și să le lămurim:
Toți cei care au susținut că Florin Roman avea dreptul să conducă ședința comună, trimiteau la art. 15, al. 2 al Regulamentului, spunînd că ședințele sînt conduse de președinții celor două camere, iar în lipsă de către unul dintre vicepreședinți, fără să-și dea seama că art 15 face parte din Secțiunea a 2-a, „Atribuțiile birourilor permanente; ordinea de zi şi programul de lucru”! Acolo se spune că „Lucrările şedinţelor comune ale birourilor permanente ale celor două Camere sunt conduse, prin rotaţie, de preşedinţii acestora sau, în absenţa lor, de către unul dintre vicepreşedinţi”, dar este vorba despre ședințele Biroului permanent al celor două camere, nu despre ședințele comune, cum credeau invitații lui Mihai Gâdea!
În schimb, procedura după care se desfășoară activitatea în plenul reunit al celor două Camere este reglementată la Secțiunea a 4-a: „Desfăşurarea şedințelor comune”, mai exact de articolul 30 din Regulament”, unde se precizează fără echivoc: „Lucrările şedinţelor comune sunt conduse, alternativ, de preşedintele Camerei Deputaţilor şi de preşedintele Senatului”, fără nici o altă nuanță care să implice vreunul dintre vicepreședinții celor două Camere!
Din această confuzie a pornit și abuzul grosolan al lui Florin Roman de la începutul ședinței comune a celor două Camere, dar și bîlciul de la televiziune al moderatorilor, analiștilor și politicienilor prezenți, arătînd nivelul scăzut la care au ajuns dezbaterile publice!
Simpla lectură a celor două articole de mai sus ne ajută să intuim intenția legiuitorului cînd a precizat cine conduce ședințele Birourilor permanente și cine conduce ședințele Camerelor reunite. La Biroul permanent, unde se întocmește proiectul ordinii de zi, poate să conducă și unul dintre vicepreședinți, dar numai în situația absenței celor doi președinți, dar legiuitorul a presuspus că la ședințele comune ale celor două Camere, desfășurate doar în situații excepționale (mesajul Președintelui țării, votarea bugetului, citirea și dezbaterea unei moțiuni etc), măcar unul dintre președinții Camerei deputaților sau Senatului va fi prezent, și astfel el va conduce ședința comună!
Ar fi și absurd și ilogic ca, în prezența unuia dintre președinții camerelor, ședința comună să fie condusă de un vicepreședinte.
P.S. Nu este însă prima oară cînd a trebuit ca noi, la „Cotidianul”, să le arătăm parlamentarilor ce prevăd propriile lor regulamente și chiar Constituția. Am făcut-o și atunci cînd le-am prezentat calendarul moțiunii de cenzură (https://www.cotidianul.ro/parlamentul-la-un-pas-de-incalcarea-constitutiei-si-a-propriului-regulament/?fbclid=IwAR1SzSaqOkOGrDkyy0el0iGfW-Q2Lf-bayCz2BenyQ_-j9t-JPiFC5b7PHg), împiedicîndu-i astfel să încalce Constituția și propriul Regulament prin nerespectarea termenelor prevăzute pentru citirea și dezbaterea moțiunii de cenzură!