Politică

Regizorul Andrei Şerban: „Cancel culture, political correctness” – cenzura perversă și periculoasă, mai periculoasă, de fapt, decât cea a comunismului

Reputatul regizor Andrei Şerban spune, într-un interviu mai amplu acordat site-ului money.ro, că cenzura care se urmăreşte astăzi a fi impusă prin aşa-numitele „cancel culture” sau „corectitudine politică” este mult mai periculoasă decât cea care a existat în perioda de dinainte de 1989 pentru că este promovată de indivizi care urăsc profund libertatea în general, a oamenilor de cultură şi artă în particular.

„Evident că era cenzura din perioada comunistă care își punea amprenta peste tot, însă ce era totuși valoros răzbătea. Văd astăzi ce se întâmplă în „cancel culture, political correctness” – cenzura perversă și periculoasă, mai periculoasă, de fapt, decât cea a comunismului pentru că această mișcare este plină de oameni „care urăsc arta. Oameni care urăsc arta, urăsc libertatea artistului, le urăsc! În America, care este țara free speech. Free speech este în primul amendament din Constituție – să ai dreptul să vorbești liber. Ei vor să schimbe Constituția – „the death of free speech”. Există sloganuri care cer asta. În comunism, cu câtă cenzură era, exista un fel de respect pentru cultură. Cultura nu era înnăbușită, nu era disprețuită. Dacă te încadrai în anumite norme, de fapt erai foarte liber să faci ce vrei „mergând pe sub apă”. Sau mergând împotriva curentului! Dar știai cum să o faci. Știai! Deci se putea lucra! Nu era doar gândul că comunismul a înnăbușit cultura. Nu e adevărat deloc! Pe când astăzi cultura este într-adevăr în pericol”, a spus, printre altele, Andrei Şerban, în interviul acordat money.ro.

Şi la începutul anului, într-un podcast al jurnalistului Robert Turcescu la Evz. ro, Andrei Şerban scotea în evidenţă pericolele majore care ameninţă libertatea omului şi libertatea de exprimare.

Chestionat atunci cum explică criza profundă cu care se confruntă omenirea odată cu amploarea luată de ideologia neomarxistă de tip woke, Andrei Șerban a dat amănunte de la firul ierbii. Regizorul a fost 27 de ani profesor la renumita universitate americană Columbia, de unde a demisionat.

El a rememorat perioada anilor 60-70 când a ajuns în SUA dintr-o dictatură comunistă, iar la acel moment America era cu adevărat un spațiul al libertății și democrației, care oferea șanse egale oricui. Lucrurile s-au schimbat radical, a avertizat Andrei Șerban, care a denunțat dictatura corectitudinii politice în toate domeniile de activitate, dar mai ales în artă, domeniul pe care îl cunoaște cel mai bine.

„Cenzura noii moralități (n.red. – a corectitudinii politice) e extremistă. Tot ce vine din America ne împânzește (…) Utopia America s-a dus, Oamenii pe străzi, în metrou sunt plini de teamă”, a subliniat artistul, care a observat că până și la New York, unde în anii 70 exista o solidaritate din zone opuse de umanitate din cauza fenomenului interlop și a violenței, în prezent această solidaritate între oameni e aproape consumată.

Cunoscutul regizor a explicat la acel moment, concret, cum funcționează noua cenzură ideologică în artă. De exemplu, a subliniat Andrei Șerban relatând cazuri pe care le cunoaște, un actor poate accepta să joace un rol de la nivelul ideologiei politice.

„Corectitudinea politică e acceptată de actor ca să nu fie exploatat. În America, dacă ești homosexual, primești un job înaintea unui heterosexual (…) Woke vine din inegalitate, din umilirea unei clase sociale de către altă clasă socială, dar în prezent e un tsunami radical, care anulează cultura”, arăta el.

Invitatul a relatat de ce a fost nevoit să renunțe la postul de la Columbia, unde ajunsese să se teamă că orice spunea putea fi folosit împotriva sa.

„Situația în universități a devenit imposibilă. Când sunt atacat, e ca și cum aș fi un predator, mi-e frică să fac un banc. Noi, românii, spunem bancuri”, a mai amintit Andrei Șerban în studioul EVZ-Capital.

Andrei Șerban menţiona că societatea actuală și influența crescândă a ideologiilor extremiste cum ar fi cea neomarxistă, progresismul sau opusul său, extremismul de dreapta, dar și goana după materialism îi obturează individului puterea de a se cunoaște pe sine. De asemenea, îi afectează capacitatea de a discerne că se atentează la individualitatea sa și la rolul său în societate.

„Trăim din ce în ce mai mult cantitativ, din ce în ce mai puțin calitativ. Trăim într-o minciună, nu credeți? Trăim prea mult în iluzie și prea puțin în adevăr. Trăiesc în minciună în sensul că prefer să nu văd adevărul. Dacă văd ceva că e absolut adevărat, cum pot să primesc șocul ăla și să nu mă zdruncin? Și atunci spun: azi știu că nu caut adevărul, dar mâine am să-l caut. E această boală a lui „mâine”, am să-mi rezolv problemele mâine. De ce sunt aici? De ce trăiesc? Care este scopul vieții mele? Sunt întrebări atât de adânci și îmi ia timp, nu îmi găsesc liniștea, sunt mereu agitat, nu găsesc niciodată timpul să spun Stop. În cazul ăsta cu mine însumi, văd că de fapt ocolesc adevărul (…) „

O altă cauză a crizei actuale este, în viziunea cunoscutului regizor de teatru, influența nefastă a televiziunii, în care vede în mod primordial „minciună, teamă și iubire de sine”.

„Ce primim de la televizor, și asta e un fel de indiciu al vieții că suntem mințiți, e minciună pe de o parte, e teamă pe de altă parte și e iubire de sine”, a argumentat el.

O soluție pentru a te smulge din acest cerc vicios în care te pierzi fără să realizezi, consideră Andrei Șerban, este aceea de a-ți pune necontenit întrebări, nu de a accepta totul de-a gata.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button