PSD a mituit presa cu 100 de milioane de lei din banii românilor! După eșecul Schengen a plătit și presa din Austria cu 16.500 de euro
În ultimii doi ani și trei luni, PSD a cheltuit cu presa, conform datelor Autorității Electorale Permanente, peste 100 de milioane de lei, echivalentul a 20 de milioane de euro. Majoritatea banilor merg la site-urile posturilor TV. Suma pentru imagine reprezintă jumătate din toți banii primiți de cel mai mare partid din România de la buget.
Banii nu se duc direct pe TV, pentru că partidele nu au voie, conform legii, să facă, în afara campaniei electorale, publicitate pe televiziuni. „Și atunci se merge prin site-urile televiziunilor, ca să fie alimentate, de fapt, cu bani cele care ne interesează: televiziunile”, a explicat pentru Libertatea un membru al conducerii PSD, sub condiția anonimatului. PSD a plătit, potrivit datelor AEP, peste 100 de milioane de lei (20 de milioane de euro) în ultimii doi ani și trei luni, pentru „presă și propagandă”, așa cum sună denumirea capitolului de cheltuieli în Legea 334/2006, privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale.
Libertatea a încercat să afle cum s-au repartizat banii partidelor și a adresat trei întrebări identice conducerii PSD, PNL și USR. PSD a cheltuit în primele trei luni din 2023 peste 12 milioane de lei, în 2022 – aproape 55 de milioane de lei (11 milioane de euro) și 39,68 de milioane de lei în 2021 (8 milioane de euro). PSD este, totodată, partidul care încasează și cele mai mari sume de la buget. Peste 90 de milioane (18 milioane de euro) în 2021 și aproape 99 de milioane de lei în 2022 (19,6 milioane de euro). PSD a dat 16.500 de euro unui ziar din Austria pentru un articol, după eșecul Schengen. Aproape 50% din banii alocați partidului de la buget merg prioritar către site-urile televiziunilor din România.
Toți banii provin din subvenția încasată de la bugetul de stat, potrivit datelor oferite de Autoritatea Electorală Permanentă, instituția care controlează finanțele partidelor. În 2022, raportul între subvenție și cotizații, banii colectați de la membrii de partid, a fost de aproape 11/1, potrivit aceleiași surse oficiale: AEP. Cum ajung banii la televiziuni? Potrivit legii, în afara campaniilor electorale, cum este intervalul 2021-2023, partidele politice nu au dreptul legal să încheie contracte cu televiziunile. În aceste condiții, toate contractele social-democraților sunt cu site-urile, dar vizează televiziunile, susține o sursă din partid. „În 2022, am avut contracte cu site-urile tuturor televiziunilor. Cu Antena3, cu RTV, cu digi24.ro”, a declarat un lider din conducerea PSD, sub protecția anonimatului. Nu există însă o confirmare oficială a acestor contracte, dar nici o infirmare a lor. Partidul nu răspunde deloc la solicitări.
De regulă, site-urile și televiziunile din același grup sunt pe firme diferite. Ultimele contracte încheiate direct cu televiziunile au fost pentru campania parlamentară din 2020. Cât a plătit PSD pentru un articol în presa internațională Libertatea a adresat o întrebare suplimentară PSD față de PNL și USR: ce plăți a făcut pentru promovarea în presa internațională. Solicitarea a fost făcută pe 1 februarie 2023, după ce PSD a prezentat pe pagina de Facebook, în decembrie 2022, un articol din presa austriacă în care este preluat un mesaj al lui Marcel Ciolacu. Promovarea în ziarul „Die Presse” a fost achiziționată de PSD în decembrie, după eșecul aderării la spațiul Schengen. Articolul din „Die Presse”, publicat în decembrie 2022, după ce Austria a votat împotriva aderării României la spațiul Schengen, reprezintă o scrisoare deschisă a lui Marcel Ciolacu către cancelarul austriac.
Prin aceasta, liderul PSD îl invita pe Karl Nehammer în România pentru a vedea eforturile pentru a adera la spațiul Schengen, dar și pentru a ajuta Ucraina în războiul împotriva Rusiei invadatoare. Textul are 300 de cuvinte, iar pentru el s-au plătit 16.500 de euro, potrivit unor surse din PSD. Partidul nu a oferit un răspuns oficial despre costul publicării acestei scrisori deschise. Un astfel de articol publicitar a fost însă marcat corespunzător în „Die Presse” cu semnul Publicitate. Articolele plătite de PSD în România nu au astfel de semne care să informeze cititorul despre existența unui contract. Întrebările Libertatea din 10 ianuarie 2023 și 1 februarie.
PSD nu a răspuns la ele, au trecut peste 100 de zile Articolul 31 din Constituția României prevede că dreptul persoanei de a avea acces la orice informație de interes public nu poate fi îngrădit. Mijloacele de informare în masă, publice și private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice, prevede legea fundamentală. Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul României, prevede Legea 544/2001, privind informațiile de interes public. Se precizează explicit, chiar de la începutul legii, că ea se aplică și partidelor politice care beneficiază de finanțare din bani publici. În baza Constituției și Legii 544/2001, Libertatea a adresat un set de întrebări identice conducerilor PSD, PNL și USR. A primit un singur răspuns complet, pe care l-a publicat în luna februarie, cel al USR. Din răspunsul USR, cititorii Libertatea au aflat că „USR a plătit bonusuri și prime în valoare de 50.000 de euro”.
PNL a prezentat doar suma brută. PSD nu a răspuns. Termenul de 10 zile și cel de 30 de zile prevăzute de lege nu au fost respectate. Libertatea a revenit către PSD pe 10 februarie, 22 februarie și 10 martie pentru răspunsul la solicitarea din 10 ianuarie 2023. PSD nu a dorit să indice nici persoana responsabilă pentru solicitările în baza Legii 544/2001. Trei dialoguri cu liderii PSD: președintele, trezorierul și purtătorul de cuvânt Purtătorul de cuvânt al PSD a fost întrebat de Libertatea în conferința de presă din 13 februarie 2023, susținută la sediul partidului, de ce nu respectă legea și nu oferă răspunsurile la solicitare. „Știu că legea este respectată ca întotdeauna în interiorul PSD. Știu că ați primit un răspuns. Voi vedea cu colegii mei”, a fost răspunsul lui Radu Oprea, purtătorul de cuvânt al PSD. PSD a dat 16.500 de euro unui ziar din Austria pentru un articol, după eșecul Schengen. Aproape 50% din banii alocați partidului de la buget merg prioritar către site-urile televiziunilor din România Radu Oprea a confirmat ulterior că partidul nu a răspuns solicitării.
Pe 8 martie 2023, Libertatea l-a întrebat direct pe președintele PSD, Marcel Ciolacu, de ce nu a răspuns solicitării legate de contractele cu presa. „O să întreb avocații care este stadiul, nu eu răspund la aceste solicitări. Avocații știu raporturile contractuale pe care le avem”, a fost prima reacție a lui Marcel Ciolacu. În mai multe declarații publice din 2022, liderul PSD a promis că va prezenta toate contractele încheiate de partid cu promovarea în presă. Într-o altă declarație din 2022 pentru Europa Liberă, a susținut că doar consultanții și avocații știu ce contracte are partidul cu presa. În martie 2023, Marcel Ciolacu a spus că problema este la avocați.
În aceeași lună, trezorierul PSD, deputatul Marius Iancu, a fost întrebat în Parlament spre ce site-uri s-au dus cele 55 de milioane de lei anul trecut. „Sunt documente la partid, vă invit acolo să le vedeți. Sunt documente ale partidului, rapoarte ale Curții de Conturi, ale AEP, le găsiți acolo”, a susținut Marius Iancu, fără a răspunde concret. Invitația la sediul partidului nu s-a concretizat vreodată.