Știrile 60m.RO

Profesorii universitari, în alertă: noul masterat didactic de un an riscă să producă generații de profesori nepregătiți

Introducerea noului masterat didactic de un an sau un an și jumătate, prevăzut de legea educației adoptată în mandatul Ligiei Deca, stârnește nemulțumirea mediului universitar. Cadrele didactice avertizează că viitorii profesori vor ajunge la catedră slab pregătiți, fără o formare solidă de specialitate, iar masteratele actuale, axate pe domenii, riscă să dispară.

Profesorii universitari trag un semnal de alarmă față de reforma care scurtează durata masteratului didactic la doar un an sau un an și jumătate. Noua lege a învățământului superior prevede că acest program va deveni obligatoriu din 2029 pentru cei care vor să predea în învățământ, înlocuind actualul masterat didactic de doi ani. În opinia universitarilor, măsura nu doar că reduce timpul de formare, ci și elimină pregătirea de specialitate, indispensabilă unui profesor competent.

„Acest masterat e aproape în totalitate pedagogic, fără formare de conținut. Nu e suficient să știi cum să predai, dacă nu stăpânești materia”, avertizează Oana Fotache Dubălaru, decanul Facultății de Litere a Universității din București. În același ton, profesorul de matematică Liviu Ornea subliniază că „un învățământ de calitate presupune profesori specializați, nu generalizați în pedagogie”.

Specialiștii atrag atenția și asupra consecințelor academice ale scurtării programului: un master de un an nu oferă suficiente credite pentru accesul la doctorat și nici nu se aliniază complet cadrului european al calificărilor. „Studentul ajunge blocat profesional – nu poate continua studiile, iar diploma nu este pe deplin compatibilă la nivel european”, explică profesorul Lucian Ciolan.

Deși ministrul Educației, Daniel David, afirmă că dorește un echilibru între formarea didactică și cea de specialitate, mediul universitar consideră că legea, în forma actuală, va slăbi și mai mult calitatea educației. În contextul în care România se confruntă deja cu un nivel alarmant de analfabetism funcțional, reforma propusă pare să meargă în direcția greșită, punând în pericol chiar temelia formării viitorilor dascăli.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button