Prețul RCA sa triplat! Guvernul Ciolacu falimentează transportatorii
În aproximativ trei ani, prețurile polițelor RCA au ajuns să fie de trei ori mai mari, în unele cazuri de patru ori mai mari, iar perspectivele nu sunt încurajatoare pentru cetățeni. Pe marginea acestui subiect, Ziare.com a discutat cu analistul economic Adrian Negrescu.
În loc să protejeze consumatorii, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) apără companiile de asigurări, care înregistrează profituri din ce în ce mai mari, de la an la an, e de părere Adrian Negrescu.„Până când nu vom vedea acel studiu făcut de companiile de consultanță angajate de ASF, care să justifice prețurile polițelor RCA, discuțiile despre cât de mari sau de mici sunt prețurile polițelor RCA sunt teoretice. Am senzația că ASF-ul se folosește de un terț partener pentru a justifica scumpirile asigurărilor, unele foarte mari, raportate la puterea de cumpărare a populației.
„Din păcate, nu mai există o legătură cu puterea de cumpărare a populației, cu salariul mediu pe economie. Este o legătură cu interesele companiilor din domeniu, de a-și asigura volumele financiare pentru a rămâne pe piața românească, o piață închistată, închisă, fără o concurență reală, în care ASF cocoloșește companiile din domeniu, nejucând cu adevărat rolul de arbitru în piață, de protector al românilor, al celor care într-un fel sau altul le plătesc salariile”, a comentat Negrescu.„
Lipsa de transparență a ASF este evidentă”
Explozia prețurilor la polițelor RCA se datorează mai multor cauze.„Sunt mai multe cauze: faptul că avem din ce în ce mai multe mașini pe stradă, deci din ce în ce mai multe accidente. De asemenea, avem o stare din ce în ce mai precară a automobilelor. În privința accidentelor, trebuie să amintim și despre infrastructura proastă, care cauzează numărul mare de accidente. Dincolo de acestea, rămâne un semn de întrebare legat de calculul eficienței economice în ceea ce privește valoarea tarifelor de referință pentru polițele RCA.
Niciunul dintre șefii ASF nu ne-a demonstrat public cum sunt stabilite aceste tarife de referință, dincolo de acest studiu – realizat de o companie independentă, dar pe care nu-l prezintă niciodată public, pentru a vedea și noi concret, cum sunt calculate aceste tarife de referință, după care se aliniază majoritatea companiilor care oferă asigurări RCA.
Lipsa de transparență a ASF-ului este evidentă și am văzut acest lucru de fiecare dată când au apărut probleme în piață. Cele trei falimente din ultima vreme, din piața RCA, demonstrează că ASF nu a știut să comunice, nu a știut să monitorizeze ceea ce se întâmplă în piață, iar noi, consumatorii, de fiecare dată am plătit oalele sparte de ASF. Una dintre cauzele creșterii prețurilor RCA este reprezentată și de aceste falimente în serie – Astra Asigurări, City Insurance, Euroins”, a declarat analistul.
„Asigurarea RCA este folosită în acest demers al autorităților, de a limita numărul mașinilor mai vechi din țara noastră”În anumite cazuri, polițele RCA pe un an de zile au ajuns să fie mai scumpe decât autoturismul propriu-zis. Guvernanții nu au nicio problemă cu asta, ba chiar își doresc să elimine cât mai multe mașini, în special pe cele vechi, ce funcționează pe benzină sau motorină.„Din păcate, urmăm trendul internațional în materie. Cu cât e mai veche și mai poluantă mașina, cu atât asigurarea e mai scumpă. Vedem ce este deja în Germania și înțelegem ce se pregătește în orizontul următorilor 5 ani în România. E o presiune pe care autoritățile o pun pentru cei care au motoare mai poluante, mai mari, pentru a renunța la ele. Prin taxe, prin această asigurare obligatorie, prin viitorul impozit pe mașină pe care autoritățile îl vor aplica cel mai probabil din 2025, care va lua în calcul vechimea mașinii și puterea motorului, probabil toate aceste măsuri sunt menite să rarefieze parcul auto din România, să-l mai curețe, în condițiile în care 80% dintre mașinile din țara noastră sunt mai vechi de zece ani.
În loc, ar trebui să limiteze importurile de mașini second-hand. Dar guvernanții umblă la taxe, ceea ce e o mare greșeală din punctul meu de vedere, pentru că a deține o mașină e un drept fundamental, care ține de un nivel de trai decent, pe care ni-l dorim cu toții. Asigurarea RCA este folosită în acest demers al autorităților, de a limita numărul mașinilor mai vechi din țara noastră”, a precizat analistul economic.„
Un criteriu absurd, ce ridică mari probleme de constituționalitate”
Adrian Negrescu avertizează și asupra proiectului de ASF, de pe masa Guvernului Ciolacu, referitor la scumpirea din pix a polițelor RCA pentru șoferii care au mașini înmatriculate pe București sau Ilfov.
„Mai e o problemă: de ce s-a introdus această discriminare, pe criterii regionale. De ce șoferul din București trebuie să achite cu 40% mai mult decât un șofer care circulă tot în Capitală, dar are mașina înregistrată pe Teleorman sau în alt județ. E un criteriu absurd, abuziv, care din punctul meu de vedere, ridică mari probleme de constituționalitate.
Ar trebui ca Avocatul Poporului să se sesizeze în acest caz și odată cu intrarea în vigoare a noilor tarife de referință, să intervină și să apere drepturile celor care locuiesc în București și Ilfov, în fața acestui abuz din punct de vedere financiar, practicat de ASF”, a avertizat specialistul.„
Din 2025, polițele RCA cu 30% mai scumpe”
Cel mai probabil, proprietarii de autoturisme din România vor scoate și mai mulți bani din buzunar pentru polițe, la final de an, dar și din 2025. „Trebuie să vedem ce se întâmplă de la 1 septembrie. Noi nu știm ce se va întâmpla peste două săptămâni, din prisma liberalizării prețurilor RCA. Prețurile se vor liberaliza de la 1 septembrie, potrivit autorităților, iar noi nu știm cum va arăta piața RCA, dincolo de tarifele de referință, despre care chiar ASF spune că nu trebuie neapărat în calcul, că sunt niște estimări, care n-au legătură cu situația reală.Ce mă aștept, ca tarifele RCA să crească în perioada următoare, mai ales odată cu eliminarea acestor plafonări, iar în 2025, creșterea poliței RCA să fie din ce în ce în ce mai mare, probabil cu vreo 30% mai mare decât în 2024.
Există atât de multe motive pe care le pot invoca asigurătorii pentru a ridica prețurile RCA încât pare că ASF-ul doar asistă la această speculație financiară, din punctul meu de vedere, pe care o fac companiile din domeniu, mai ales dacă luăm în calcul faptul că asigurarea RCA nu este facultativă, ci obligatorie, pe care trebuie să o aibă toți șoferii. Atât timp cât ASF nu urmărește ce se întâmplă în piața din perspectiva prețurilor, de la 1 septembrie, suntem la mâna asigurătorilor, care vor decide ce și cum vom plăti de la această dată și de anul viitor”, a concluzionat analistul economic Adrian Negrescu.