Politică

Presa lui Soroș îl abandonează pe Iohannis, dar apără regimul care a comis lovitura de stat

Materialul integral este opera ”bandelor putiniste de la G4media” – Dan Tăpălagă și Cristian Pantazi

Principalul vinovat politic pentru ascensiunea extremei drepte este președintele Klaus Iohannis, considerat de electorat drept liderul unui sistem corupt și incompetent din care mai fac parte premierul Marcel Ciolacu și șefii serviciilor secrete. Toți trebuie să plece rapid din cauza haosul provocat. După aproape trei săptămâni de la dezastrul electoral din 24 noiembrie nu avem nici o responsabilitate asumată la vârful statului român. Dimpotrivă, cu toții se agață de funcții ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, într-o încercare disperată de a-și menține influența. Acest lucru riscă să irite și mai rău o parte a publicului, deja revoltat că votul din primul tur al alegerilor prezidențiale a fost anulat, iar alegerile o vor lua de la capăt.

Din cauza numirilor catastrofale la șefia serviciilor și parchetelor, la vârful guvernului și la vârful PNL, din cauza aroganței sale și a lipsei totale de comunicare, Klaus Iohannis a prăbușit încrederea românilor în stat. A provocat – el împreună cu premierul Ciolacu și guvernul de coaliție PSD-PNL pe care l-a susținut – o furie fără precedent a electoratului, care s-a aruncat în brațele partidelor populiste și extremiste umflate, culmea, tot de sistem. Aici trebuie adăugată o virgulă importantă: aceste curente de extremă dreaptă au fost încurajate în mod inconștient inclusiv de PSD, care i-a dat voturi în primul tur liderului partidului extremist AUR, George Simion, sperând în mod stupid că îl va trimite în finală cu Marcel Ciolacu, iar în acest fel îi va asigura liderului PSD alegerea în turul doi. Nici Călin Georgescu nu a apărut din neant, după cum rezultă din CV-ul său. Și el este un produs pur sânge al sistemului de putere românesc.

În plină criză de încredere în stat, CCR i-a acordat lui Klaus Iohannis o prelungire a mandatului care l-ar face din nou jucător. Iohannis ar putea numi noul premier, ba chiar și un viitor judecător CCR. Dar el trebuie să plece la termen, pentru că a pierdut legitimitatea și încrederea cetățenilor. La fel Marcel Ciolacu, Răzvan Ionescu (SRI) și Gabriel Vlase (SIE). Și ei se numără printre responsabilii crizei de securitate fără precendent pe care o traversează România.

Mandatul de președinte al lui Klaus Iohannis se încheie pe 21 decembrie, după zece ani petrecuți la Cotroceni. Însă Curtea Constituțională a decis în 6 decembrie, în hotărârea de anulare a alegerilor prezidențiale, să prelungească mandatul lui Iohannis ”până la depunerea jurământului de președintele nou-ales”, invocând art.83 alin.(2) din Constituție. Cel care a anunțat prelungirea mandatului a fost chiar președintele, într-o declarație de presă de la Cotroceni înainte ca hotărârea CCR să fie publică.

Experții în drept constituționali consultați de G4Media.ro afirmă că decizia CCR este acoperită la limită. Judecătorii au încercat foarte probabil să evite în vid de putere sau declanșarea unei lupte politice între PSD, PNL și USR  pentru funcția de președinte al Senatului. Acesta ar fi devenit președinte interimar în locul lui Iohannis, dacă mandatul său n-ar fi fost prelungit.

  • ”CCR avea la îndemână două soluții, ținând cont că situația de fapt prezentă nu este acoperită de textul constituțional, adică situația în care președintelui îi expiră mandatul și nu este ales încă un nou președinte. Existau două soluții. Fie aplicarea articolului 83 alineatul 2, care nu vizează în totalitate situația noastră, dar prin interpretare CCR l-ar fi putut aplica. Fie articolul 97 privind vacanța funcției, care la fel prin interpretare CCR îl putea aplica dar fără să vizeze concret situația noastră. Curtea a ales varianta art 83 probabil din două rațiuni: Prima, pentru stabilitate politică, având în vedere că vineri când a luat decizia nu se știa dacă alegerile parlamentare vor fi sau nu anulate. Dacă ar fi fost anulate și parlamentarele riscam ca după 21 decembrie să nu avem nici președinte, nici Parlament, nici Guvern. A doua, pentru evitarea unei dispute între partidele parlamentare pentru funcția de președinte al Senatului, care ar fi devenit președinte interimar”, a declarat pentru G4Media.ro Ștefan Deaconu, expert în drept constituțional.

Chiar dacă este justificată din punct de vedere legal, prelungirea mandatului lui Iohannis la masa verde reprezintă totuși o sfidare la adresa votului masiv de protest împotriva tuturor candidaților asociați cu el. Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu, premierii puși de el în funcție, au ratat intrarea în turul 2, premieră istorică pentru cele două mari partide. Nici unul dintre ei nu l-a atacat cu adevărat pe președintele în funcție. Dimpotrivă, l-au ajutat să primească o vilă ultraluxoasă ca reședință după încheierea mandatului, l-au sprijinit până la un punct să poată deveni senator . O mare parte a electoratului a văzut în toate aceste gesturi acte de sfidare la adresa bunului simț.

De ce e ilegitim Iohannis precum și sistemul de putere din jurul său? De ce atâta furie împotriva sa? Principalul motiv este erodarea democrației și a libertății politice în mandatele sale.

  • A abdicat de la exercitarea funcțiilor prezidențiale, fiind un președinte absent în special în a doua parte a mandatului, după formarea coaliției PSD-PNL.
  • A închis scena politică prin marea coaliție PSD-PNL care a lăsat practic România fără opoziție reală. Milioane de oameni s-au simțit nereprezentați, motiv pentru care partidele extremiste și populiste au explodat în sondaje și la vot.
  • A instalat la vârful PNL, partidul prezidențial, lideri slabi, manevrabili și servili, aleși în primul rând pe criteriul loialității și obedienței față de președinte.
  • A permis serviciilor o expansiune rapidă în aproape toate domeniile, permițându-le o imixtiune majoră în jocul politic. Actuala guvernare ar fi fost negociată la vila K2 a SRI, negocierile fiind mediate de fostul șef al serviciului, Eduard Helvig, cu mandat de la Klaus Iohannis.
  • În mandatul lui, numărul de domenii în care serviciile pot interveni legal, incluse în „securitatea națională”, a explodat de la 4 la 18.
  • A permis sufocarea economiei de către firmele apropiate de partide și serviciile de informații.
  • A infestat statul cu șefi de instituții incompetenți și a fost complice la închiderea de facto a luptei anticorupție. Marii corupți sunt protejați acum de stat grație deciziilor CCR, ÎCCJ și performanței slabe a DNA în comparație cu epoca Kovesi.
  • A amplificat, pe scurt, distorsiunile grave din sistemul democratic românesc.

Ar fi o sfidare majoră a electoratului ca Iohannis să continue în funcție luni de zile după 21 decembrie. Are zero legitimitate politică să numească un nou premier, pe care îl va încărca cu tot pasivul său negativ de președinte. Ce susținere publică va avea viitorul șef al Executivului – indiferent de la ce partid provine el  – din moment ce va fi nominalizat de un președinte prăbușit în încrederea cetățenilor.

Ar fi un abuz să numească tot el un judecător CCR, dat fiind că în 2025 expiră mandatul Liviei Stanciu. Potrivit unor surse, Iohannis o are în vedere pe Corina Corbu, actuala șefă a Curții Supreme, cu un mandat antireformist la activ.

Cel mai important: Iohannis trebuie să plece și să-și asume responsabilitatea pentru că a fost incapabil să prevină, ca șef al statului, ”sprijinul unui stat străin” pentru campania lui Călin Georgescu, după cum el însuși a spus în ultima declarație. Nu știm să existe în acest moment la Cotroceni un grup de lucru, un task force care să coordoneze investigațiile asupra presupuselor atacuri externe la democrația românească, dacă ele au existat cu adevărat.

Cine se ocupă la această oră de investigarea faptelor grave prezentate în rapoartele serviciilor secrete, desecretizate în CSAT? Fiecare instituție – poliție, parchet – anchetează de capul ei? Există un centru de comandă unde se centralizează toate aceste informații? Cum e posibil ca în plin război propagandistic, în plină revărsare de fake news-uri despre intrarea României în război împotriva Rusiei, șeful Serviciului de Informații Externe să plece relaxat din țară în Abu Dhabi, la o cursă de Formula 1 ?

Dezinteresul președintelui față de țară se manifestă inclusiv în momentele grave.

Liderul PSD Marcel Ciolacu trebuie să deconteze și el politic eșecul de la alegeri. Inițial, a avut reflexul corect și a demisionat de la șefia PSD. A revenit asupra deciziei și acum apare, stupefiant, la masa negocierilor pentru viitorul guvern. Ce legitimitate politică mai are un șef PSD care nu s-a calificat în finala prezidențială și care a obținut cel mai mic scor din istorie la parlamentare? Ciolacu și-a epuizat complet resursele de credibilitate după un an și jumătate în fruntea Guvernului. A pierdut încrederea alegătorilor săi după dezvăluirile G4Media.ro despre zborurile în destinații de lux cu jetul privat închiriat de Nordis. De imaginea sa de politician modest s-a ales praful.

Și șefii principalelor servicii secrete, SRI și SIE, trebuie să deconteze eșecul de la alegeri. Nu au putut să împiedice un presupus amestec al unui stat străin în alegeri, pe care l-au constatat post-factum în documentele desecretizate de la Cotroceni. Există suspiciuni legitime că filonul extremist din societate a fost alimentat de lideri crescuți în laboratoarele puterii din umbră. Ei, jucătorii din spatele cortinei, s-au folosit de nume ca George Simion, Călin Georgescu sau Diana Șoșoacă pentru a interveni de-a lungul timpului în jocul politic.

Răzvan Ionescu (SRI) și Gabriel Vlase (SIE) au ratat complet misiunea lor principală. Mai mult: Vlase a avut aroganța ca în plină criză generată de posibile interferențe rusești în alegeri, să zboare la Abu Dhabi pe data de 8 decembrie, așa cum am menționat deja, la o cursă de Formula 1. Ca imaginea incompetenței să fie completă, SIE a deconspirat numele a doi ofițeri activi în încercarea de a determina G4Media.ro să nu publice nici o informație despre zborul respectiv sub amenințarea că dacă o facem încălcăm legea.

E uluitor că șefii serviciilor nu au demisionat până acum. Veți spune că nici nu trebuie să o facă în plină criză. Nu este chiar așa. Nu cade instituția fără ei. Dimpotrivă, orice zi petrecută în funcție de șefii serviciilor amplifică suspiciunea că vor să șteargă urmele unor eventuale complicități cu unii candidați sau partide de extremă. Nu putem avea garanția că instituțiile de forță chiar vor să facă lumină asupra evenimentelor din campania electorală pentru prezidențiale câtă vreme există bănuiala întemeiată că tocmai aceste instituții – serviciile secrete – se numără printre marii vinovați  ai dezastrului electoral.

Nimeni de la vârful statului român nu și-a asumat până azi nici cea mai mică responsabilitate. Singurul care a demisionat din fruntea PNL a fost Nicolae Ciucă, după rușinosul scor obținut la prezidențiale, unde s-a plasat pe locul cinci. Dar nu este deloc o demisie de onoare, după un rezultat atât de dezonorant.

România pare să fi ajuns un sat fără câini. Principalii oameni din stat sunt profund ilegitimi și orice zi în care rămân în funcții alimentează și mai mult furia votanților. Președintele Klaus Iohannis ar trebui să-și ducă mandatul până la capăt, dar să demisioneze a doua zi după ce noul Parlament  își va alege conducerea iar noul președinte al Senatului va putea fi numit în funcția de interimar. Acest președinte interimar ar trebui să desemneze un premier cu un mandat limitat, până la alegerea noului președinte. Guvernul interimar astfel rezultat nu va putea face mari reforme, maxim va gestiona treburile curente. Nu va avea nici o legitimitate să facă prea multe, premierul nefiind emanat de un președinte ales de popor.

Doar un nou președinte ales va avea deplină legitimitate să desemneze un premier cu puteri depline, care va încerca să strângă în jurul său o majoritate. Doar un premier desemnat de viitor președinte ales are căderea să formeze un Guvern care să adopte în 2025 măsurile de reformă cuprinse în PNRR, să taie urgent cheltuieli bugetare, să concedieze urgent armatele de sinecuriști atârnați prin ministere și companii de stat pentru a evita falimentul administrației.

Cu cât actualii lideri politici și șefi de instituții cheie complet compromiși se agață mai mult de putere, cu atât votul de protest va crește în intensitate. E nevoie ca Iohannis, Ciolacu, Răzvan Ionescu și Gabriel Vlase să demisioneze urgent pentru a restabili, fie și parțial, încrederea cetățenilor în stat.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button