Povestea unui curier român din Germania: „Șefii își tratează angajații ca pe niște animale”
Un tânăr român care lucrează în Germania povestește despre condițiile în care muncește zi de zi. Acesta are 19 ani și este curier. Lucrează 14 ore pe zi, 6 zile pe săptămână. El nu știe limba germană dar nici nu are nevoie deoarece aleargă pe străzi ghidându-se după sistemul de navigație, potrivit cotidianului german Badische Neueste Nachrichten, citat de Libertatea.
Sistemul de navigație vorbește în limba română iar aplicația companiei la care lucrează îi arată acestuia unde se află și unde mai are de mers iar șeful său în timp real cât de repede lucrează. Viteza este totul într-un domeniu care amenință existența retailului staționar și, prin urmare, a centrelor orașelor.
Cum este posibil? Prin exploatarea structurală a oamenilor, crede Dragana Bubulj, de la rețeaua de consultanță Fair Mobility, din Stuttgart, care servește și ca traducător pentru Radu, atunci când a stat de vorbă cu echipa editorială pentru realizarea acestui articol.
Fair Mobility, rețeaua de mobilitate echitabilă, este o instituție a Federației Germane a Sindicatelor (DGB) care își propune să educe angajații din industria coletăriei. „Șoferii adesea nu își cunosc drepturile și vorbesc puțin sau deloc limba germană”, spune Bubulj.
Majoritatea lucrătorilor din industrie provin din România, Bulgaria, Croația, Macedonia, Serbia, Turcia și Irak. Și, cel puțin la început, ei cred că au noroc. Giganții din industrie precum Amazon, Hermes, GLS și DPD îi atrag cu promisiuni de avansare și un viitor strălucit, dacă sunt dispuși să depună efort.
Marea problemă, așa cum o descriu experții de ani de zile, este că modelul de afaceri funcționează bine atunci când cea mai slabă verigă de la sfârșitul lanțului de aprovizionare depășește granițele legale și etice. „Trebuie să lucrezi mai multe ore decât s-a convenit contractual și adesea nu ești plătit pentru ele. Daunele vehiculului sau pierderea pachetului vor fi deduse din salariu”, explică Dragana Bubulj.
Presiunea și volumul de colete livrate în lunile noiembrie și decembrie sunt enorme. Mulți sunt angajați înainte de această dată și apoi concediați după Crăciun: „În unele cazuri, livraotrii nu primesc ultimul salariu”. Următorii șoferi vor fi angajați anul viitor, în speranța unei promovări.
”Regulamentele sunt încălcate în fiecare zi”
Nu cu mult timp în urmă, curierul român era plin de speranță. „Lucrez în industrie de un an și două luni. Cu greu aș fi putut obține un loc de muncă mai bun, pe atunci. Din experiența mea, aici lucrurile sunt foarte corupte. Condițiile de muncă sunt mizerabile. Regulamentele sunt încălcate în fiecare zi, fără a fi luată nicio măsură reală”.
Românul conduce pentru un subcontractant, în numele unuia dintre cei mai mari și cunoscuți furnizori de servicii de colete. „Mă trezesc la 4 dimineața și conduc 30 de minute până la depozit. Mai întâi îmi fac planul pentru tură. Asta înseamnă că îmi aranjez adresele, deoarece voi conduce spre ele mai târziu. Când pornește transportorul de colete, îmi selectez pachetele numerotate, le scanez și le încarc”, explică tânărul.
Apoi pleacă pe ruta de livrare cu un Mercedes Sprinter CDI vechi, care uneori nu pornește. Și lucrează între 11 și 14 ore pe zi. Înainte de Crăciun, programul poate fi și mai lung: „Nu am pauze reale. Am de obicei sandvișuri și mâncare gătită acasă la mine, pe care le mănânc între opriri. Asta îmi ia 5, până la 10 minute. Toaletele pe care le folosesc sunt de obicei la benzinării sau companii unde furnizez pachete”.
Salariul său este de 1.800 de euro net, din care cel puțin jumătate sunt destinate chiriei și cheltuielilor curente. Folosește ceea ce a mai rămas pentru a-și întreține familia din România. Nu are copii și oricum munca îi lasă puțin timp pentru viața privată.
Sindicatele și politicienii discută de multă vreme despre îmbunătățiri în acest domeniu. Dar nici reglementările care există deja nu funcționează, spune românul. Salariul minim legal de 12 euro pe oră este o lume complet străină pentru el.
Dar nu aceasta este problema marilor companii ale căror sigle le poartă deseori șoferii de colete pe uniforme, dar pentru care nici măcar nu sunt angajați, pentru că lucrează pentru subcontractanți. Aceste companii sunt adesea supuse unor presiuni financiare mari. Marile corporații fac contracte dure și, de asemenea, se protejează împotriva încălcărilor legale.
”Superiorii mei încalcă toate regulile”
„Am avut multe experiențe neplăcute. Una dintre ele a fost că am adus în companie un prieten care apoi nu și-a primit salariul”, povestește românul. Plângerile legitime au fost ignorate. „Nu cred că ești tratat decent câtuși de puțin. Superiorii mei încalcă toate regulile și închid ochii la toate greșelile și problemele din companie”.
În pofida criticilor, „90 la sută dintre clienți se comportă respectuos și foarte politicos”. Mulți destinatari cărora le-a dus colete la ușa apartamentului au simțit probabil presiunea la care sunt expuși oameni ca el. „Clienții ar trebui să înțeleagă că întârzierile coletului nu sunt doar vina curierilor. Este și vina șefilor care nu își motivează angajații, îi tratează ca pe niște animale”.
Potrivit reprezentanților angajaților, problema de bază constă în structura industriei. Serviciile mari de curierat și coletărie acționează ca antreprenori generali, livrarea este de obicei efectuată de subcontractanți. Relațiile de muncă ale muncitorilor sunt, așadar, complet netransparente și conduc la dependențe, spune Dragana Bubulj.
Dar tânărul român are alte planuri pentru anul viitor. „Învăț limba germană mai bine, astfel încât să pot găsi un loc de muncă mai bun, unde să fiu tratat mai bine”.
Însă cele 14 ore de muncă e zi nu îi mai lasă timp să-și îmbunătățească abilitățile lingvistice, dar nici bani pentru un curs de limbă. Timpul și banii sunt și motivele pentru care românul, ca majoritatea oamenilor, hrănește și el sistemul, în calitate de client: „Desigur că îmi fac cumpărăturile online”.