Știrile 60m.RO

Poșta Română, codașa Europei de Est: doar Republica Moldova stă mai prost la servicii poștale

Deși și-a îmbunătățit ușor scorul global, Poșta Română rămâne printre cele mai slabe servicii poștale din Europa de Est, devansând doar Republica Moldova. Clasamentul realizat de Uniunea Poștală Universală (UPU) arată că serviciile poștale din România sunt fiabile, dar lipsite de relevanță pentru nevoile actuale ale consumatorilor.

România ocupă locul 47 din 180 de țări în cel mai recent clasament al Uniunii Poștale Universale privind performanța serviciilor poștale. Deși a urcat ușor față de anii precedenți, Poșta Română continuă să fie depășită de majoritatea statelor din regiune – de la Bosnia și Herțegovina și până la Ucraina, Polonia sau Bulgaria. Singurul stat aflat în urma României este Republica Moldova, ceea ce plasează operatorul național român la coada Europei de Est.

Raportul UPU arată că, deși serviciile poștale din România sunt apreciate pentru fiabilitate (91,3 puncte), acestea rămân irelevante pentru cerințele moderne ale consumatorilor, obținând doar 30,9 puncte la capitolul „relevanță” – un scor în scădere față de anul trecut. Cu alte cuvinte, Poșta Română livrează scrisori și colete cu o anumită constanță, dar nu reușește să se adapteze la era digitală și la dinamica comerțului electronic.

În timp ce țări precum Elveția, Germania sau Japonia ating „standardul de aur” al excelenței poștale, România rămâne blocată într-un model de funcționare învechit, dependent de scrisori și lipsit de diversificare. Lipsa investițiilor în servicii moderne, în platforme online și în logistică performantă face ca operatorul român să piardă constant teren în fața competitorilor privați și a sistemelor poștale modernizate din regiune.

Deși raportul notează o „îmbunătățire” de la nivelul 6 la nivelul 8 al dezvoltării, realitatea este că Poșta Română nu reușește să devină relevantă pentru economia digitală a anului 2025. Într-o perioadă în care alte servicii poștale devin platforme multi-servicii – de la curierat rapid la servicii financiare și identitate digitală, Poșta Română pare să rămână captivă într-un model birocratic de secol trecut.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button