PoliticăȘtirile 60m.RO

Petrișor Peiu: Nu putem avea o industrie proprie fără naționalizarea PETROM

În cadrul prezentării Planului pentru Reindustrializarea României, George Simion a anunțat în premieră că Petrișor Peiu se va ocupa de componenta de economie, energie și reindustrializare în viitorul guvern condus de AUR.

Discursul domnului Petrișor Peiu, la prezentarea Planului pentru Reindustrializarea României:

Mulțumesc frumos pentru introducere și mulțumesc domnului George Simion ca fiind singurul politician care a avut curajul să preia această idee de a renaționalizare, dacă vreți, pachetul majoritar de acțiuni de la Petrom pentru a-l revinde înapoi pe bursă românilor. Și pentru că multă lume se întreabă de unde să vină multe din resursele financiare care să genereze o schimbare de curs în politica asta industrială a României, să știți că românii au în bănci peste 60 de miliarde de euro. Sunt datele Băncii Naționale, bani care, așa cum s-a văzut în cazul Hidroelectrica, așteaptă sau abia așteaptă să fie investiți de către români în. Acțiuni ale companiilor românești.

Numai că până acum a fost o politică păguboasă, ca atunci când se scoteau la vânzare pachete de acțiuni la toate aceste companii mari, în primul rând din energie, statul să acorde în mod preferențial peste 80% din aceste pachete așa-numitor unor așa-numiți investitori instituționali, de fapt fonduri de investiții străine. Și doar 15 20% din aceste pachete de acțiuni mergeau către așa-numiții investitori de retail, adică către români. Venind la subiectul legat de industrializare sau reindustrializare, trebuie să spunem câteva lucruri foarte clare. În primul rând, acela că la câte resurse avem.

Am uitat să enumerăm, pentru că nu prea mai vedem în administrația țării resursa de inteligență. Și la ce mă refer? Păi vă dau trei exemple. În anul 2007, când, atunci când România a intrat în Uniunea Europeană, toată lumea știa, nu era niciun secret că va urma o alocare de fonduri de investiții și coeziune care se vor duce în mare parte în construcția de Infrastructură.

Și dacă faci infrastructură, sigur că trebuie să ai și trenuri și așa mai departe. Și a venit. Au venit mulți dintre președinții marilor constructori de material rulant, de locomotive și vagoane în țară, cu gândul de a deschide fabrici sau de a cumpăra fabrici existente. Și au mers la ministrul Transporturilor. Și după cafele și zâmbete. Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban. Să nu avem neclarități privind responsabilitățile unora. Și. Au mers la întrebarea concretă, esențială ce cerințe are Guvernul României privind autohtoniizarea, localizarea, adică ce trebuie să producem aici dacă vrem să vindem locomotive sau rame feroviare, la care ministrul Transporturilor, senin. N-aveți, domnule, nicio cerință, nu? Noi suntem un stat capitalist.

Și ăia veneau tot din state capitaliste. Concluzia a fost că este foarte multă neseriozitate aici și nu se va vinde niciodată nimic. N-are rost să construim nicio fabrică. Și au plecat toți. A doua chestiune anul trecut, România a semnat contracte pentru furnizarea de locomotive și rame electrice de peste două miliarde de euro și încă câteva sute de milioane de euro pentru rame de metrou. Și se vor mai semna și anul ăsta încă vreo două contracte. Ei bine, toate ramele electrice pe care le-a cumpărat România vor fi produse în Polonia, fie de către firma franțuzească Alstom, fie de către firma poloneză PESA, dar în Polonia și ramele de metrou se vor aduce de unde credeți? Din Brazilia? Noi mai avem încă în circulație, Cred că pe magistrala aceasta încă mai circulă ramele produse la Arad Eva Întreprinderea de Vagoane Arad.

Al treilea exemplu când s-a privatizat Sidex Galați cu un investitor strategic și pun ghilimelele de rigoare, cu strategic atât de strategică, a fost ca și plecat din țară, până la urmă. Omul ăla nu a dat niciun ban. Pe fabrica care atunci reprezenta 5% din Produsul Intern Brut al României, dar a promis multe. Cea mai importantă promisiune a fost aceea că va. Investi bani și va realiza la Galați un laminor de tablă la rece. De ce era importantă acea investiție sau era atât de importantă?

Pentru că cu acea tablă urmau să se facă automobilele de la Pitești și de la Craiova. Astăzi nu numai că nu s-a făcut acel laminor, dar și Piteștiul, și Craiova aduce tabla din Slovacia. Cum și tramvaiele care circulă prin București acum sunt făcute cu tablă din Slovacia. Ei bine. Este asta o formă de inteligență politică a administrației, a administrațiilor din ultimii 34 35 de ani? Eu zic că nu este. Și lucrurile se pot schimba. Avem nevoie de câteva idei îndrăznețe. Una dintre ele este, repet, naționalizarea, jurnalizarea pachetului de acțiuni după o justă și prealabilă despăgubire la Petrom, după care să se privatizeze, dar de data asta transparent și pe bursă, către români. Un pachet important de acțiuni, astfel încât statul român să rămână cu pachetul cel mai mare de acțiuni.

Ceea ce se întâmplă, de altfel, și în cazul OMV, și în cazul MOL și a tuturor companiilor regionale. Cea mai mare firmă din Europa este compania franțuzească Engie sau Gaz de France, care are ca acționar principal statul francez. Bun. A doua chestiune, zic eu, importantă, îndrăzneață, ar fi desființarea Autorității Naționale de Reglementare în Energie și transferarea tuturor competențelor către Consiliul Concurenței. Cum caz pe care îl avem. În multe state europene.

Pentru că Andreea se face vinovat, ca instituție, de haosul din piața energiei și pentru că tot a creat acest haos împreună cu Ministerul Energiei, iată că ieri președintele Iohannis a decorat ANRE. Poate nu știați, cu Meritul Industrial și Comercial în grad de Cavaler. Adică a făcut ANRE cavaler, Da? Revenind la industrializare, trebuie spus că o componentă importantă a vorbit domnul George Simion despre petrochimie.

Aș vrea să mă refer un pic la industria cu valoare adăugată, care poate să creeze valoare adăugată și care sunt industrii noi, industrii de care avem nevoie. Dacă suntem vizionari, vom vedea că în România vor continua masiv investițiile în domeniul feroviar. Și cred că ar trebui să ne trezim și să înțelegem că nu putem să nu avem un jucător important, producător de material rulant și avem câțiva jucători mici, privați, care trebuie fie învățați să lucreze împreună și care trebuie învățați să se lupte cu un alt monstru. La fel ca ANRE, care se cheamă AFER Autoritatea Feroviară Română, care nu știe să omologheze decât produse străine.

O altă chestiune importantă este în această industrie cu valoare adăugată mare. Este industria de aparatură medicală, pentru că a doua cea mai mare investiție publică care se va face în România în următorii ani este în spitale. Și dacă știm asta, poate ar fi bine să ne preocupăm puțin de atât, de industria asta a mobilierului de spital, cât și de industria echipamentelor medicale. Sigur că este importantă industria energetică, dar aici vreau să spun că este cel mai mare haos din România, haos creat de către administrațiile trecute.

Ca un singur exemplu, centrala de la Iernut. Am suferit vara asta pe caniculă, că nu aveam suficientă energie și exportam energie electrică extrem de ieftină, ziua produsă de către panourile fotovoltaice și importam. Seara și noaptea. În primele ore ale nopții, cea mai scumpă energie electrică din Europa și avem centrala de la Iernut, care trebuia terminată în 2019. Suntem în 2024. Guvernul a semnat de trei ori anexe cu constructorul spaniol, care este antreprenor general. Firma românească care lucra pentru acel antreprenor general a dat faliment între timp, este în insolvență și nu s-a întâmplat nimic. Și dacă vă puteți închipui, în orașul al doilea, al celui mai important lider pesedist la Brăila, adică orașul lui Tudose, care a fost și premier, este o centrală electrică pe gaz. Gata. Care nu a putut să funcționeze la parametrii, pentru că mai are retușurile de care are nevoie.

Și acea centrală stă ne pornită de aproape 20 de ani și noi ne plângem că nu avem energie. Ultimul lucru pe care aș vrea să-l spun este că o mare lipsă în România, în domeniul industrial, o reprezintă industria alimentară, procesarea. Ne plângem că nu avem zootehnie și. Dar ceea ce este cel mai rău pe lanțul alimentar este lipsa procesării. Noi avem o industrie alimentară și a băuturilor de aceeași dimensiune cu Ungaria, care e o țară de două ori mai mică.

Și această industrie a produselor alimentare și a băuturilor este industria care are cei mai mulți angajați în Uniunea Europeană. Și o industrie cu valoare ridicată, mare. Chiar dacă nu pare, nu trebuie să neglijăm nimic. Avem singurele industrii bune în România în care suntem și noi printre campioni europeni sunt tutunul. Suntem pe locul 2 în Europa, dar nu, nu-i de râs, pentru că sunt foarte mulți bani. Este un export foarte mare, singurul export românesc important, chiar dacă sunt firme străine, sunt firme care dau de lucru unor români și care aduc mulți bani în țară și suntem al doilea producător european de biciclete. Nu știu, poate nu știați, și al doilea exportator european de biciclete. Dar sunt exemple pe care trebuie să le dăm exemple că se poate și de la care trebuie plecat pentru ridicarea acestei industrii. Dar, repet, totul trebuie să plece de la energie, să avem inteligență și să avem curaj. Vă mulțumesc!

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button