Patriarhul Daniel: Prin Duhul Sfânt, Hristos nu mai este un vizavi pentru noi, ci locuieşte în noi
„Prin Duhul Sfânt, Hristos nu mai este un vizavi pentru noi, ci locuieşte în noi”, le-a transmis Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, credincioşilor prezenţi la Catedrala Patriarhală la Sfânta Liturghie din duminica Rusaliilor.
„Ceea ce ne dăruieşte nouă Duhul Sfânt este viaţa lui Hristos Cel Răstignit Înviat Înălţat la ceruri şi Preaslăvit. Prin umanitatea lui Hristos, cel înălţat la ceruri întru slavă, vine spre omenire iubirea cea sfântă, smerită şi darnică. Deci Biserica este extinderea vieţii lui Hristos în umanitate. De aceea, Sfântul Apostol Pavel spune ‘Nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine’. Prin Duhul Sfânt, Hristos nu mai este un vizavi pentru noi, ci locuieşte în noi. Hristos cel din noi, nu din faţa noastră, devine viaţa vieţii noastre. De aceea s-a înălţat la cer Hristos, ca să ne trimită pe Duhul Sfânt, iar când Duhul Sfânt El este în noi, după cum ne-a făgăduit: ‘Vă voi trimite vouă un alt mângâietor, pe Duhul Sfânt, care dintru ale mele va lua şi vă da vouă, care va fi cu voi şi în voi'”, a spus Patriarhul.
Întâistătătorul BOR a arătat că Duhul Sfânt nu are chip de om, nu-l vedem faţă către faţă, cum a fost văzut Hristos.
„De ce? Pentru că el nu concurează pe Iisus Hristos, confirmă şi comunică oamenilor viaţa lui Hristos. Duhul Sfânt nu este în faţa oamenilor, ci este inima lor. De aceea noi spunem ‘Împărate ceresc mângâietorule, duhul adevărului, care pretutindeni eşti şi toate le-mplineşti, vistierul bunătăţilor şi dătătorule de viaţă vino şi te sălăşluieşte întru noi, în noi, şi ne curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte bunule sufletele noastre’. Deci Hristos este până la sfârşitul veacurilor cu cei care cred în el şi-l iubesc pe el, dar este prezent prin harul Duhului Sfânt pe care noi l-am primit la botez şi pe care cultivăm. Sfântul Apostol Pavel spune ‘Nu stingeţi duhul, adică nu opriţi pe Duhul Sfânt să-şi arate prezenţa şi lucrarea ta în voi”, a explicat Patriarhul.
PF Daniel a reamintit că la Cincizecime este prăznuită şi întemeierea sau constituirea Bisericii de către Iisus Hristos.
„Taina aceasta mare a Bisericii lui Hristos ca fiind viaţa lui Hristos împărtăşită oamenilor este prăznuită astăzi, la Cincizecime, la Pogorârea Duhului Sfânt şi întemeierea sau constituirea Bisericii instituită de Hristos. Hristos a instituit Biserica din toată lucrarea sa mântuitoare şi sfinţitoare, iar prin pogorârea Duhului Sfânt Biserica lui Hristos, care este trupul său tainic, se constituie şi se arată în lume ca fiind comunitate divino-umană, care uneşte în iubirea Preasfintei Treimi persoane şi popoare diferite”, a mai spus Întâistătătorul BOR.
PF Daniel a săvârşit Sfânta Liturghie împreună cu episcopul vicar patriarhal Varlaam Ploieşteanul şi episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, Timotei Prahoveanul.
Credincioşii ortodocşi şi greco-catolici sărbătoresc, duminică, Pogorârea Sfântului Duh – Rusaliile.
Praznicul mai este numit Cincizecimea, deoarece se sărbătoreşte la cincizeci de zile de la Învierea Domnului.
Potrivit tradiţiei, în Ierusalim, în cea de-a cincizecea zi de la Învierea Domnului, Duhul Sfânt a venit în lume şi S-a pogorât peste Sfinţii Apostoli, întemeindu-se Biserica lui Hristos.
Venirea pe pământ a celei de a treia persoane a Preasfintei Treimi a făcut-o cunoscută însuşi Mântuitorul Iisus Hristos în seara Cinei de Taină: „Eu vă spun adevărul. Vă este de folos ca să Mă duc Eu. Căci dacă nu Mă voi duce, Mângâietorul nu va veni la voi, iar dacă Mă voi duce, îl voi trimite la voi”. (Ioan 16, 7)
Despre puterea Sfântului Duh, Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Precum focul cel pământesc preface lutul cel moale într-un vas vârtos, apa şi focul Sfântului Duh, când cuprinde un suflet binegânditor, îl face mai tare decât fierul, deşi el înainte era mai moale decât lutul, aşa că păcatul nu mai poate vătăma sufletul cel acum întărit”.
Dogma despre Treimea dumnezeirii este fundamentală şi are implicaţii asupra întregii învăţături creştine, Duhul Sfânt, a treia persoană a Sfintei Treimi, care a fost dăruit comunităţii apostolice primare, înzestrând Biserica cu tot ceea ce era necesar organismului creştin: propovăduirea Evangheliei, Sfintele Tainele, harismele, diaconia.
Existenţa istorică şi orice acţiune sacramentală depind de la întemeierea Bisericii de invocarea Duhului Sfânt.
După primirea Duhului Sfânt, Sfinţii Apostoli, trăgând sorţi, s-au dus în toate părţile pământului să vestească Evanghelia mântuirii şi credinţa în Iisus Hristos, începând de la Ierusalim.
Prin Sfinţii Apostoli, Duhul Sfânt a fost transmis în lume tuturor celor ce cred în Hristos prin Sfintele Taine ce se săvârşesc în Biserică de către preoţi şi episcopi.