Ministrul bulgar al transporturilor: Doar două poduri pe un fluviu de 475 de kilometri creează o „cortină de fier” în UE

Doar două poduri leagă Bulgaria și România de-a lungul frontierei fluviale comune de 475 de kilometri, ceea ce creează un deficit de transport care acționează ca o nouă „cortină de fier” în cadrul Uniunii Europene. Acest lucru a fost subliniat de viceprim-ministrul bulgar și ministru al Transporturilor și Comunicațiilor, Grozdan Karadjov, în timpul unei întâlniri trilaterale cu reprezentanți ai Greciei și României, potrivit Rador Radio România.
„Dacă concentrăm tot traficul într-un singur punct, în acest caz este vorba de Ruse-Giurgiu, pierdem toată capacitatea atunci când există un ambuteiaj pe direcția sud-nord. Acest lucru nu este rezonabil și nu reprezintă o arhitectură de transport durabilă. Avem nevoie urgentă de cel puțin încă o trecere la est de-a lungul fluviului, de exemplu un pod la Silistra – Călărași”, a declarat Karadjov.
Ministrul bulgar al Transporturilor a făcut apel pentru un acord accelerat între cele trei țări pentru construirea de noi poduri. „Trebuie să conectăm Bucureștiul cu Atena și Alexandroupolis cu Odesa – aceasta este sarcina comună a celor trei țări ale noastre”, a spus el.
Karadjov a subliniat necesitatea unei integrări reale a transporturilor. „Putem discuta despre conectivitate timp de decenii, dar fără proiecte și acțiuni reale, această conectivitate nu se va realiza. Dacă mergeți la Călărași și aruncați o piatră, aceasta va cădea pe țărmul bulgăresc, atât de aproape suntem. Și, în același timp, camioanele așteaptă ore întregi să traverseze Dunărea cu singurul feribot”, a subliniat viceprim-ministrul bulgar.
Sprijin internațional pentru inițiativă
Ministrul adjunct al Transporturilor din Grecia, Konstantinos Kiranakis, și-a exprimat sprijinul pentru inițiativă și a subliniat necesitatea unor acțiuni rapide. „Resursele de finanțare europeană sunt disponibile până la sfârșitul anului 2025. Dacă reușim să elaborăm o hartă comună a transporturilor, în special în sectorul feroviar, vom putea candida pentru proiecte integrate”, a declarat ministrul grec.
Secretarul de stat român Horațiu Cosma a declarat că pentru București coridorul Alexandroupolis-Ruse-Giurgiu-Moldova este de importanță strategică. „Problema cheie este finanțarea. Suntem pregătiți să cooperăm pentru mai multe poduri. Suntem pregătiți să discutăm despre primul pod la început și apoi să continuăm conversația cu mai multe poduri”, a spus Cosma.
Pașii următori
În timpul întâlnirii, miniștrii transporturilor au convenit să organizeze o întâlnire tehnică între reprezentanții companiilor de infrastructură din cele trei țări la Salonic, la începutul lunii noiembrie. Scopul este de a pregăti propuneri comune de proiecte, care vor fi prezentate Comisiei Europene pentru a candida în cadrul programelor europene corespunzătoare până la sfârșitul anului 2025.