Legea Bolojan lovește elevii din mediul rural: transportul gratuit, tăiat pentru școala primară și gimnaziu

Începând cu 2025, elevii din ciclul primar și gimnazial care învață în altă localitate decât cea de domiciliu nu vor mai beneficia automat de transport gratuit. Noua reglementare, introdusă prin așa-numita „Lege Bolojan”, aduce o restricție dură care lovește în special copiii din mediul rural, pentru care naveta este singura cale de acces la educație. Elevii de liceu rămân singurii cu drept garantat la transport gratuit între localitatea de domiciliu și cea în care învață.
Transportul gratuit pentru elevi, restricționat. Ce schimbă Legea Bolojan începând din 2025
Din 2025, elevii din ciclul primar și gimnazial care merg la școală în altă localitate decât cea de domiciliu nu vor mai beneficia automat de transport gratuit, o măsură controversată introdusă prin „Legea Bolojan”, parte a pachetului de reforme fiscal-bugetare. Potrivit modificărilor aduse Legii învățământului preuniversitar 198/2023, singurii care mai au acest drept garantat rămân elevii de liceu.
Excepții vor exista doar în două cazuri:
• dacă elevii nu au acces la o școală în localitatea de domiciliu,
• sau dacă frecventează o școală specială ori una vocatională într-o altă localitate.
Pentru restul copiilor, naveta devine o problemă personală, nu una a statului. Iar pentru mii de familii din zonele rurale, unde distanța până la cea mai apropiată unitate de învățământ este de kilometri buni, acest lucru înseamnă fie costuri lunare în plus, fie risc de abandon școlar.
Măsura vine într-un moment în care decalajele dintre rural și urban sunt deja uriașe, iar sistemul de transport pentru elevi este subfinanțat și haotic în multe județe. Eliminarea transportului gratuit pentru o categorie atât de vulnerabilă este considerată de mulți drept un pas înapoi în accesul echitabil la educație.
Deși autoritățile susțin că măsura face parte dintr-un plan de „optimizare a cheltuielilor”, realitatea din teren arată că elevii nu pierd doar bani, ci și dreptul fundamental la educație în condiții egale.