Impostorul Geoană plătește influencerii de pe Tiktok
De câteva zile, pe cunoscuta platformă TikTok sunt zeci de clipuri virale în care numeroși influenceri vorbesc câteva zeci de secunde despre ce calități ar trebui să aibă viitorul președinte al României, fără să avanseze vreun nume. În spatele manevrei informaționale se află chiar impostorul Mircea Geoană.
Un expert în social media contactat de ”Adevărul” și care a dorit să rămână anonim a analizat clipurile de pe TikTok, precizând: ”Este cât se poate de limpede că este o campanie țintită, mesajele sunt foarte asemănătoare la conținut, făcând referire, fără să dea nume, la un candidat onest și care nu e corupt. Probabil că în zilele următoare va apărea și numele candidatului, deocamdată e cumva un fel de testare a reacțiilor. În aproape toate clipurile respective sunt folosite hashtag-urile #Prezidențiale2024, #EchilibrușiVerticalitate, și #UnLiderPotrivitPentruMine. Zeci de utilizatori au comentat că acele clipuri ar fi trebuit marcate ca reclame plătite, cum e normal. E ciudat. Din câte știu, legea nu dă voie influencerilor să facă reclame politice”.
Clipurile zecilor de influenceri includ și îndemnul ca oamenii să meargă la vot, specificând, ca viitorul președinte al României ar trebui să fie patriot, integru, cu experiență și să fie un bun vorbitor de engleză. Cu unele variații și nuanțe, mesajul postat pe TikTok este același.
„Pasul 1 al scenariului este această prezentare generală a unui profil de viitor președinte al României și îndemnul ca oamenii să meargă la vot. După cum se poate observa, scriptul este același, cu mici diferențe de nuanță și amprenta personală a fiecărui influencer. Pasul 2, cel mai important, implică momentul în care aceștia le vor transmite cetățenilor candidatul pe care ar trebui să îl voteze. Acesta este punctul fierbinte al scenariului și pentru acest moment sunt cheltuite sume foarte mari de bani”.
Sumele plătite
Conform mai multor surse citate de Gândul.ro, clipurile postate de influenceri ar face parte dintr-o campanie derulată prin FameUp, o platformă automatizată bazată pe AI pentru strategia, contractarea, plățile, managementul și raportul micro-influencerilor.
Aplicația FameUp a fost dezvoltată de firma Inovatie Alia SRL, așa cum este menționat și pe site-ul oficial www.fameup.com.
Conform surselor ”Adevărul”, Inovatie Alia SRL (dezvoltatoarea FameUp), ar fi încheiat contracte cu firmele Kensington Communication și TV Buzau Trust Campus, primind următoarele sume:
– TV Buzau Trust Campus – 49,700.00 RON – 10.10.2024
– Kensington Communication SRL – 243,877.90 RON – 09.10.2024
– Kensington Communication SRL – 130,639.76 RON – 23.09.2024
– Kensington Communication SRL – 121,863.00 RON – 11.09.2024
Potrivit documentului publicat de Autoritatea Electorală Permanentă privind cheltuielile, contribuțiile și transferurile partidelor politice și candidaților independenți din campania prezidențială 2024, singurele partide sau candidați independenți care au contractat firmele mai sus menționate sunt PNL și Mircea Geoană.
Partidul Național Liberal (PNL) a plătit companiei Kensington Communication SRL suma de 1,017,098.95 RON, în data de 06 noiembrie 2024.
Mircea Geoană (candidat independent) a plătit firmei TV Buzau Trust Campus următoarele sume: 247,500.00 RON, în data de 5 noiembrie 2024; 465,300.00 RON, în data de 06 noiembrie 2024 și 697,950.00 RON, în data de 06 noiembrie 2024.
”Adevărul” a încercat să ia legătura, atât telefonic, cât și prin mesaje, cu Ionuț Stroe, purtătorul de cuvânt al PNL, însă acesta nu a răspuns până la ora redactării acestui articol.
Conform reglementările Uniunii Europene, reclamele politice trebuie clar etichetate și trebuie precizată și sursa finanțării.
”Adevărul” vă prezintă și mai multe exemple de influenceri care au promovat pe TikTok clipuri privind alegerile prezidențiale și câte afișări au avut clipurile respective.
Graurii: peste 226.000 de urmăritori, clipul privind alegerile are până acum peste 83.000 de afișări.
Cristina Horez: 208.000 urmăritori, câteva mii de afișări
Robert Braia: peste 30.000 de urmăritori, postarea are peste 69.000 de afișări
Andreea Bld: peste 670.000 urmăritori, clipul a înregistrat peste 82.000 afișări
Bettyshor: 393.000 urmăritori, postare peste 72.000 de afișări
”Adevărul” a scris mai multor influenceri de pe TikTok, întrebându-i de ce clipurile prin care promovezi alegerile prezidențiale nu sunt marcate ca reclame plătite, conform prevederilor legale, și dacă acțiunea este o campanie făcută prin aplicația FameUp.