Haos și taxe pentru cetățeni: Primăria Sectorului 1 complică accesul la locurile de parcare printr-un sistem birocratic și costisitor

De la digitalizare forțată, criterii rigide și tarife diferențiate, până la discriminarea riveranilor și amenințarea cu ridicarea mașinilor, noul sistem de parcare propus de autoritățile din Sectorul 1 stârnește nemulțumirea locuitorilor. Abonamentele pe criterii, accesul limitat și costurile mari transformă un drept esențial într-un privilegiu birocratic.
Primăria Sectorului 1 a anunțat un nou sistem de gestionare a locurilor de parcare, care, în ciuda promisiunilor de echitate și responsabilitate comună, pare să complice inutil viața locuitorilor și să introducă o nouă sursă de venituri din buzunarul cetățenilor. Potrivit proiectelor de hotărâre discutate în ședința Consiliului Local din 30 iunie, toate locurile de parcare vor fi administrate printr-o platformă digitală unică, iar obținerea unui abonament devine o adevărată cursă cu obstacole.
Parcările de reședință vor fi alocate digital, în limita a 100 de metri de domiciliu, iar fiecare gospodărie are dreptul la un singur loc de parcare rezervat. Al doilea loc este permis doar în parcările publice cu plată, ceea ce ridică semne de întrebare în privința echității, ce fac familiile cu mai multe autoturisme? În plus, condițiile impuse sunt rigide: autoturismul trebuie să aibă ITP și RCA valabile, iar proprietarul nu trebuie să figureze cu datorii la bugetul local.
Mai grav este că riveranii vor plăti un abonament anual de 500 de lei pentru a putea parca „oriunde” în zona domiciliului – o exprimare vagă ce poate genera interpretări abuzive. Cei care locuiesc în alte zone ale Sectorului 1 vor plăti mai mult: 60 de lei pe lună sau 720 pe an. Iar pentru ceilalți șoferi, rezidenți sau nu, abonamentele nenominale vor costa 200 de lei pe lună pentru persoanele fizice și 300 de lei pentru cele juridice. În mod ironic, locurile respective nu vor fi nici măcar rezervate în prima fază.
Pentru parcările cu barieră, tarifele sunt și mai abrupte: 3 lei pentru 30 de minute, 5 lei pe oră, 150 de lei lunar pentru parcarea pe timpul nopții și 250 de lei pe lună pentru rezidenți, fără niciun interval gratuit. În plus, parcarea pe timpul zilei este taxată zilnic, între 08:00 și 20:00, cu un leu pe oră și 7 lei pentru întreaga zi. Intervalul nocturn (20:00 – 08:00) rămâne gratuit doar în parcările fără barieră.
Într-un exces de control administrativ, primăria introduce și un nou regulament pentru blocarea, ridicarea și relocarea vehiculelor. Aceste măsuri vor fi aplicate în prezența Poliției Locale, însoțite de proceseverbale și fotografii, 0 o abordare punitivă care ridică temeri legate de abuzuri și excese birocratice.
Platforma digitală promite transparență și alocări echitabile, însă realitatea arată un sistem stufos, costisitor și restrictiv, care riscă să penalizeze tocmai cetățenii pe care ar trebui să-i servească. Într-un sector deja sufocat de lipsa locurilor de parcare, autoritățile par mai preocupate de încasarea de taxe decât de găsirea unor soluții reale pentru nevoile comunității.