Gașca lui Grindeanu, încă un mega-tun cu dedicație pe Aeroportul Otopeni: 12 milioane de euro pentru apă plată, cafea și iaurturi
După scandalul dosarului „Mită la Aeroportul Otopeni”, soldat de altfel cu condamnări în instanţă, firma DNATA Catering continuă să măsluiască licitații în cârdăşie cu conducerea Aeroportului Otopeni, susținută de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Libanezul Saadeh Hardan, directorul general al companiei DNATA Catering, este unul dintre principalii denunțători în dosarul de corupție de la aeroport. Împreună cu câţiva funcționari din aeroport, acesta a pus la cale un nou mega-tun cu o valoare halucinantă: 12 milioane de euro!
Compania Națională Aeroporturi București a lansat, în urmă cu câteva săptămâni, procedura de licitație pentru o perioadă de 2 ani de zile pentru furnizarea de servicii catering la salonul VIP. În baza acestui contract, firma câștigătoare urmează să livreze tratație la salonul VIP (pizza, apă plată, cafea, iaurturi, etc) timp de doi ani de zile pasagerilor care trec pragul saloanelor VIP din aeroport.
Caietul de sarcini a fost pregătit cu dedicație pentru un singur operator economic care poate îndeplini condițiile cerute și asumat de către CNAB.
Anunțul de licitații a ocolit sistemul de achiziții publice, SEAP, singurul loc în care a fost publicat anunțul de intenție fiind site-ul aeroportului.
Problema în acest caiet de sarcini este că fost pusă o condiție restrictivă, și anume: ofertantul să fi desfășurat „servicii de catering pentru asigurarea serviciilor de tratație la saloanele de protocol pe aeroport/aeroporturi în cuantum de minim 100.000 de euro”. Or, în acest caz, șmecheria face ca singura firmă din țară și din lume care a desfășurat astfel de activități să fie chiar firma DNATA. De la înființarea salonului VIP în cadrul CNAB, DNATA este singura care a facut catering la salon.
În caietul de sarcini, s-a cerut ca experiența similară să fie în servicii de catering în valoare de minimum 100.000 de euro, cu toate că într-o astfel de prcedură se cere experiență similară în ultimii 3 ani de zile din cel mult 3 contracte valoarea licitației, deci experiența similară trebuia să fie de 12 milione de euro din maxim 3 contracte, în ultimii 3 ani. Prin urmare, dacă această cerință era introdusă, nici măcar firma DNATA nu se mai încadra pentru a participa.
La acestă procedură au participat două firme: DNATA și NUBA Café. Cea din urmă a fost exclusă deoarece nu îndeplinea cerința privind serviciile de catering la saloane VIP.
De altfel, această cerință este pusă în caietul de sarcini în mod abuziv, pentru a favoriza firma DNATA. În mod normal, orice firmă care a desfășurat activități de catering trebuia să fie lăsată să participe deoarece catering-ul de la salon nu are nimic special față de un serviciu de catering practicat în mod normal. Altfel spus, orice firmă care desfășura un serviciu de catering putea să desfășoare și servicii de catering la salon, fiind vorba doar de produse alimentare și băuturi normale, care se comercializează în întreaga lume.
Valoarea ofertată de DNATA a fost de aproximativ 8 milioane de euro, față de valoarea estimată de 12 milione de euro, de unde rezultă că valoarea estimată a fost supradimensionată de către funcționarii din CNAB în mod voit. Cu toate acestea, și valoarea de 8 milioane este exagerată față de prețul pieței. Prin aceste cerințe, s-a restrâns posibilitatea ca un competitor serios și cu experientă în domeniu să participe, fapt ce putea duce la reducerea valorii adjudecate semnificativ. În acest mod, CNAB a fost prejudiciat în favoarea DNATA, posibil cu miloane de euro, neexistand competiție.
Ar exista o posibilitate foarte mare ca Directorul General al DNATA România să fi influențat cerințele din Caietul de Sarcini prin Directorul de Protocol Carmen Rădulescu, aceștia având o relație foarte apropiată, iar Caietul de Sarcini a fost emis de Direcția Protocol.