Federația Sindicală Hermes, plângere penală împotriva ministrului Daniel David pentru necorelarea salariilor în domeniul cercetării cu cele din învățământul superior

Federația Sindicală Hermes a depus o plângere penală împotriva ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, acuzând neaplicarea și ignorarea deliberată a prevederilor legale privind corelarea salariilor din domeniul cercetării cu cele din învățământul superior. Sindicaliștii susțin că, deși Legea nr. 183/2024 este în vigoare din iulie 2024 și stabilește fără echivoc această corelare, Ministerul Educației și Cercetării a menținut grile de salarizare inferioare pentru personalul de cercetare, generând o discriminare sistematică și un prejudiciu financiar semnificativ pentru mii de angajați din domeniu.
PLÂNGERE PENALĂ
Împotriva Domnului David Daniel-Ovidiu, ministru al educației și cercetării, cu citare la sediul Ministerului Educației și Cercetării Ministerului Educației și Cercetării, cu sediul în Str. General Berthelot 28-30 / Sector 1, Cod 010168, Bucureşti – Academiei Române cu sediul în Calea Victoriei 125, Sector 1, Cod 010071, Bucureşti.
Începând cu 12 iulie 2024 a intrat în vigoare Legea nr 183/2024 care stabilește corelarea funcțiilor și salariilor personalului de cercetare cu cele din învățământul superior. În acest moment grila de salarizare pentru personalul de cercetare prevăzută de Anexa I Capitolul II este mult inferioară celei din învățământul universitar prevăzută la Anexa I Capitolul I din Legea 153/2017.
Redăm în continuare prevederile legale în vigoare:
Articolul 24 din legea nr 183/2024
(1) Salariile de bază pentru funcțiile prevăzute la art. 9 alin. (1) se stabilesc în anexele legilor de salarizare sau în contractele colective de muncă, după caz, prin corelare cu salariile de bază pentru funcțiile echivalente din învățământul superior, conform art. 9 alin. (2), (5) și (6).
…..
(3) Salarizarea personalului prevăzut la art. 11 alin. (1) lit. a) se corelează cu salarizarea personalului ce ocupă posturile aferente gradelor profesionale de IDT, IDT III, IDT II, IDT I…
Legea nr. 153/2017
Articolul 3 Gestionarea sistemului de salarizare
(1) Gestionarea sistemului de salarizare a personalului din instituțiile și autoritățile publice se asigură de fiecare ordonator de credite.
(2) Gestionarea sistemului de salarizare a personalului din instituțiile de învățământ preuniversitar și universitar de stat se asigură de Ministerul Educației și Cercetării.
(3) Gestionarea sistemului de salarizare a personalului din unitățile sanitare publice, din rețeaua Ministerului Sănătății și a autorităților administrației publice locale se asigură de ordonatorii principali de credite și de Ministerul Sănătății.
(4) Ordonatorii de credite au obligația să stabilească salariile de bază/soldele de funcție/salariile de funcție/soldele de grad/salariile gradului profesional deținut, gradațiile, soldele de comandă/salariile de comandă, indemnizațiile de încadrare/indemnizațiile lunare, sporurile, alte drepturi salariale în bani și în
natură prevăzute de lege, să asigure promovarea personalului în funcții, grade și trepte profesionale și avansarea în gradații, în condițiile legii, astfel încât să se încadreze în sumele aprobate cu această destinație în bugetul propriu.
Articolul 4 Controlul aplicării legii
Controlul aplicării prevederilor legale privind salarizarea personalului din sectorul bugetar se realizează de către Guvern, prin ministere și instituțiile de apărare, ordine publică și securitate națională, potrivit atribuțiilor din domeniul de activitate al acestora, precum și de alte autorități publice centrale autonome cu atribuții în domeniu.
Având în vedere prevederile clare, fără echivoc din legislația în vigoare de peste 17 luni, discuțiile purtate cu ministrul educației și cercetării în ianuarie 2025 și permanentele interpelări pe această temă la ședințele Comisiei de dialog social a MEC, toate rămase fără rezultat în planul aplicării legislației existente și eliminării discriminării personalului de cercetare, vă solicitam cercetarea penală a celor indicați și a celor care vor rezulta ulterior pentru încălcarea legilor menționate, cu efecte grave asupra personalului de cercetare, practic jefuit în mod sistematic prin indiferența și refuzul explicit de a aplica legea de către cei în drept.
Încadrarea juridică a faptelor penale o lăsăm la latitudinea Parchetului general pentru că există o sumă de infracțiuni în activitatea lor, unele în formă continuată, toate conforme cu Deciziile Curții Constituționale nr. 458/2017 și nr. 405/2016. În cauză există elementele constitutive ale infracțiunilor, latura obiectivă a
infracțiunilor, actele materiale, intenția și prejudiciile.
Cu stimă,
Prim-vicepreședinte
Dr. Nicolae-George EPURESCU