Știrile 60m.RO

Eșecul „Visului Electric” al Ursulei von der Leyen: Bruxelles-ul cedează în fața industriei auto

Ursula von der Leyen și Comisia Europeană au fost nevoite să recunoască realitatea: planul lor ambițios de electrificare a industriei auto se clatină. Sub presiunea scăderii vânzărilor și a nemulțumirii producătorilor auto, Bruxelles-ul a decis să acorde un răgaz industriei, amânând sancțiunile pentru depășirea emisiilor de CO2.

Comisia Europeană, condusă de Ursula von der Leyen, a fost forțată să facă un pas înapoi în fața realității economice și a eșecului tranziției accelerate către mașinile electrice. Deși planul de interzicere a vânzărilor de mașini pe benzină și motorină din 2035 rămâne oficial în vigoare, Bruxelles-ul a decis să ofere mai mult timp producătorilor auto pentru a respecta țintele de reducere a emisiilor de CO2.

Astfel, amenzile pentru nerespectarea obiectivelor de reducere cu 15% a emisiilor față de nivelurile din 2021, care trebuiau aplicate din 2025, vor fi amânate până în 2027. Această măsură vine după ce industria auto a semnalat o scădere drastică a vânzărilor de vehicule electrice pe piețele majore din Europa, cum ar fi Germania și Franța. În 2024, înmatriculările de mașini electrice au scăzut cu 1,3% față de anul anterior, ceea ce a generat temeri privind viabilitatea planului impus de Bruxelles.

Asociația Europeană a Industriei Auto (ACEA) avertizase că aplicarea amenzilor ar fi putut genera pierderi de până la 16 miliarde de euro pentru industrie. Grupul Volkswagen estima că ar fi fost nevoit să plătească 1,5 miliarde de euro doar în 2024 pentru conformarea la noile reguli, ceea ce ar fi pus o presiune uriașă asupra producătorilor auto.

În România, vânzările de mașini electrice au scăzut și din cauza reducerii subvenției Rabla Plus, ceea ce a făcut ca aceste vehicule să fie și mai inaccesibile pentru cumpărători. Lipsa infrastructurii de încărcare, prețurile ridicate și autonomia insuficientă au dus la scăderea interesului pentru acest tip de vehicul. De altfel, Dacia Spring rămâne cea mai vândută mașină electrică în 2024, urmată de Tesla, Hyundai, Volkswagen și Renault.

În ciuda promisiunilor și politicilor agresive promovate de Comisia Europeană, realitatea economică și nemulțumirea industriei auto au demonstrat că visul electric impus de Ursula von der Leyen nu poate fi susținut în ritmul dorit de Bruxelles.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button